Breaking News

بیماری های نادر ارثی مغز استخوان با سلامت دهان و دندان مرتبط هستند

14 ژوئیه 2022 – بر اساس مطالعه ای که در 7 ژوئیه در مجله دندانپزشکی کودکان منتشر شد، بیماران مبتلا به اختلالات ژنتیکی که تشکیل سلول های خونی و پلاکت ها در آنها دچار اختلال می شود، ممکن است سلامت دهان و دندان ضعیفی نیز داشته باشند. اثرات سلامت دهان ممکن است مستقیماً با بیماری ها یا سایر عوامل مرتبط با بیماریها، ارتباط داشته باشد.

این مطالعه، وضعیت سلامت دهان و دندان بیماران مبتلا به سندرم های ارثی نارسایی مغز استخوان (IBMFS)، را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. IBMFS، مجموعه بیماری های نادری هستند که در آنها تشکیل سلول های خونی و پلاکت ها در مغز استخوان دچار اختلال می شود. سلامت دهان و دندان بیمارانی که از نظر ایمنی در معرض خطر هستند، مانند بیماران IBMFS، برای مراقبت کلی آنها بسیار مهم است. سلامت دهان و دندان ضعیف می تواند منبع عفونت های تهدید کننده ی زندگی باشد.

در بیماران مبتلا بهIBMFS ، همچنین ممکن است ضایعات دهانی مرتبط با نوتروپنی و یا مرتبط با اختلال زمینه ای آنها مانند ضایعات پیش سرطانی، سرطان­های دهان، یا ضایعات ناشی از داروهایی که برای درمان سیتوپنی خود استفاده می کنند، ظاهر شود. به این دلایل، مشاوره دندانپزشکی برای بیماران مبتلا به IBMFS حیاتی است. با این حال، تنها تعداد محدودی از تحقیقات تاکنون وضعیت سلامت دهان این افراد را بررسی کرده اند.

نویسندگان این مطالعه به سرپرستی دکتر Cansu Ozsin Ozler از دانشگاه Hacettepe در آنکارا، ترکیه، نوشتند: پوسیدگی گسترده ی دندان، التهاب لثه، و وضعیت نامناسب بهداشت دهان و دندان لزوم مراجعه ی زودهنگام این افراد را به دندانپزشکی نشان می‌دهد. بیش از نیمی (54٪) از بیماران مبتلا به IBFMS ، به مسواک زدن منظم عادت نداشتند و حدود 78٪ دارای پوسیدگی اولیه یا پوسیدگی دندانی حفره دار بودند. ضایعات مخاطی دهان و ناهنجاری‌های دندانی مختلفی مانند ضایعات آفتی، لکوپلاکی، میکرودنشیا، تورودنتیسم و ​​چرخش دندانها نیز در این افراد شناسایی شدند.

از آنجایی که بسیاری از شرکت کنندگان در این مطالعه به اندازه ی کافی عادات به مسواک زدن نداشتند، اهمیت مراقبت از دهان برای مبتلایان به IBFMS بسیار مهم است. رعایت بهداشت خوب دهان و دندان برای افزایش کیفیت زندگی و جلوگیری از عفونت ضروری است.

التهاب و عفونت دهان می تواند کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد. برای هر گونه عارضه با منشأ ناشناخته، به ویژه در بیماران نوتروپنی، باید احتمال منبع دهانی آن عارضه در نظر گرفته شود. بنابراین، نویسندگان این مطالعه بیماران مبتلا به IBMFS را ترغیب می کنند که از سنین پایین به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنند.

دکتر اوزلر و همکارانش نتیجه گیری کردند که مشاوره ی منظم دندانپزشکی به عنوان بخشی از رویکرد تیمی چند رشته ای برای بیماران مبتلا بهIBMFS ، برای اطمینان از سلامت بهتر عمومی و سلامت خوب دهان و دندان این افراد، ضروری است.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=hyg&pag=dis&ItemID=331817