Breaking News

ایمپلنت های دندانی یک تکه در مقایسه با ایمپلنت های دندانی دو تکه استرس کمتری ایجاد می کنند

اول اوت 2022- بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً در مجله بین‌المللی Oral & Maxillofacial Implants منتشر شده است، ایمپلنت‌های دندانی یک ‌تکه در مقایسه با ایمپلنت‌های دندانی دو تکه در هنگام استفاده در پروتزهای پشتیبانی شونده با 4 ایمپلنت(All-on-4) باعث ایجاد استرس کمتری می‌شوند.

پروتز All-on-4 ، یک پروتز هیبریدی پیچ شونده است که توسط چهار ایمپلنت دندانی پشتیبانی می شود. با این حال، با توجه به عوارض این گزینه ی درمانی، تنها زمانی توصیه می شود که قرار دادن تعداد کافی ایمپلنت امکان پذیر نباشد.

پایه ایمپلنت ممکن است به صورت یک تکه باشد و اباتمنت و پایه ایمپلنت سرهم باشند یا این که دو تکه بوده و این دو قطعه جداگانه به هم متصل شوند. بیشتر انواع ایمپلنتهای زیرکونیایی از نوع یک تکه و بیشتر ایمپلنتهای تیتانیومی از نوع دو تکه هستند.

مطالعه‌ای برای یافتن تفاوت در تنش‌های ناشی از ایمپلنت‌های دندانی یک تکه مونو‌فازی و دو تکه که از پروتزهای  All-on-4 پشتیبانی می‌کنند با استفاده از تحلیل المان محدود(finite element analysis) انجام شد.

دو مدل المان محدود برای فک بالا طراحی شد: در مدل دو تکه از ایمپلنت دندان دو تکه و در مدل یک تکه از ایمپلنت دندانی یک تکه استفاده شد. ایمپلنت های دندانی بر اساس مفهوم درمانی All-on-4 قرار گرفتند. ایمپلنت های قدامی به صورت محوری قرار داده شدند. با این حال، ایمپلنت های خلفی با شیب دیستال 15 درجه قرار داده شدند. در هر مدل، پروتز روبنایی به صورت پروتز ایمپلنت تیتانیومی با روکش های زیرکونیایی طراحی شده بود. سه سناریوی بارگذاری در این مطالعه اعمال شد. سناریوی اول عملکرد گاز گرفتن را با بار کلی 250 نیوتن شبیه سازی کرد. سناریوی دوم عملکرد برش را شبیه سازی کرد که در آن بار استاتیکی افقی 90 نیوتن بر سطح پالاتال دندان های ثنایای مرکزی اعمال شد. سناریوی سوم گاز گرفتن در حضور یک کانتیلور را شبیه سازی کرد.

نتایج این مطالعه نشان داد که در سه سناریوی بارگذاری، تنش ها در مدل دو تکه بیشتر بود. مقادیر تنش بیشتر بصورت خلفی به جای قدامی در هر دو مدل ثبت شد.

بنابراین، ایمپلنت های دندانی یک تکه در مقایسه با ایمپلنت های دندانی دو تکه در هنگام استفاده به عنوان پشتیبان پروتز در روش  All-on-4، مقادیر استرس کمتری را القا می کنند.

منبع:

El Homossany, Mahmoud El-Moutassim Bellah, et al. “Finite Element Analysis of the Stresses Induced By One-Piece and Two-Piece Dental Implants Supporting All-on-4 Implant-Supported Prostheses.” The International Journal of Oral & Maxillofacial Implants, vol. 37, no. 4, 2022, pp. 763-770.

https://medicaldialogues.in/dentistry/news/one-piece-dental-implants-induce-lower-stress-values-compared-to-two-piece-dental-implants-study-96811?infinitescroll=1