Breaking News

سنگ لوزه چیست و چگونه از شر آن خلاص شویم؟

سنگ های لوزه، سنگ های کوچکی هستند که در لوزه ها تشکیل می شوند. اگرچه آنها معمولاً بدون علامت هستند، اما می توانند باعث مشکلات جزئی مانند گلودرد و بوی بد دهان شوند.

لوزه ها در پشت گلو قرار دارند و بخشی از سیستم لنفاوی و ایمنی هستند. در حالت ایده آل، لوزه ها قبل از این که باکتریها در حفره ی دهان ساکن شوند، آنها را گرفته و از بین می برند.

با این حال، لوزه‌ها چین‌های کوچکی دارند که به آنها کریپت می‌گویند که باکتری‌ها و غذا در آنها تجمع می یابند. این تجمعات می تواند تشکیلات کوچک و سنگ مانندی ایجاد کند که پزشکان به آن سنگ لوزه یا tonsilloliths می گویند.

علاوه بر بوی بد دهان، این سنگ‌ها می‌توانند باعث گلودرد، بلع دردناک، گرفتگی صدا و التهاب و قرمزی لوزه‌ها شوند. آنها همچنین می توانند بدون علامت باشند و نیازی به درمان ندارند.

در این مقاله یاد می گیرید که چگونه سنگ لوزه را در خانه از بین ببرید و چه زمانی با دندانپزشک یا پزشک خود تماس بگیرید.

  1. استفاده از اریگاتور با فشار کم

یک اریگاتور با فشار کم، مانند واتر فلاسر، می تواند به شل شدن سنگ های لوزه کمک کند. برای استفاده از آن، شما می توانید در مقابل آینه ای با نور مناسب بایستید و دستگاه اریگاتور را به سمت سنگ های لوزه نشانه گیری کنید. با این حال، هنگام آزاد شدن سنگ لوزه باید مراقب باشید زیرا ممکن است به سمت پشت گلو بیافتد و باعث سرفه شود. نباید این روش را روی کودکان امتحان کنید، زیرا می تواند خطر خفگی ایجاد کند. شما همچنین می‌توانید از اریگاتور برای شستشوی منظم لوزه‌ها استفاده کنید تا از تشکیل سنگ‌های لوزه جلوگیری شود.

  • دهانشویه بدون الکل

چرخاندن آرام دهانشویه غیرالکلی در دهان می تواند سنگ های لوزه را شل کرده و تعداد باکتری ها را در دهان کاهش دهد. کاهش باکتری ها می تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ های لوزه کمک کند.

  • غرغره آب نمک

غرغره کردن با آب نمک ولرم ممکن است به شل شدن سنگ لوزه ها کمک کند. شما می‌توانید با افزودن نصف قاشق چای‌خوری نمک به یک فنجان آب گرم این محلول را تهیه کنید. سپس این مایع را برای چند ثانیه غرغره کرده و در صورت لزوم تکرار کنید. غرغره آب نمک همچنین ممکن است به تسکین گلو درد و خراشیدگی گلو کمک کند.

  • غرغره سرکه سیب

غرغره کردن با سرکه سیب رقیق شده (ACV) ممکن است به جدا شدن و تجزیه مواد موجود در سنگ لوزه ها کمک کند.

برای تهیه این مخلوط، شما می توانید 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با 1 فنجان آب گرم مخلوط کنید. غرغره کردن با این محلول تا سه بار در روز می تواند به شل شدن سنگ کمک کند. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که خطرات استفاده از سرکه سیب رقیق شده شامل احتمال بروز مشکلات گوارشی و پوسیدگی دندان است.

  • سواب پنبه ای

برخی از افراد از سواب های پنبه ای برای خارج کردن سنگ های لوزه از پشت گلو استفاده می کنید. این روش خطر آسیب را به همراه دارد، بنابراین شما باید قبل از امتحان با دندانپزشک یا پزشک خود صحبت کنید. هرگز نباید سعی کنید از این روش برای کودکان استفاده کنید.

اگر تصمیم گرفتید سنگ های لوزه خود را با سواب خارج کنید، باید سواب را مرطوب کرده، آن را به پشت گلو وارد کرده و به آرامی سنگ ها را جارو کنید. همچنین باید از دست زدن به قسمت میانی گلو خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند باعث ایجاد رفلکس گگ شود.

از آنجایی که بسیاری از رگ‌های خونی اطراف لوزه‌ها را احاطه کرده‌اند، انجام چند حرکت با سواب پنبه ضروری است. اگر خونریزی رخ دهد، این کار باید فورا متوقف شود.

  • سرفه کردن

گاهی سرفه قوی می تواند به بیرون آوردن سنگ لوزه کمک کند. این یک روش کمتر تهاجمی است، بنابراین ممکن است ایده مناسبی باشد که قبل از استفاده از سواب پنبه ای یا مسواک، سرفه را امتحان کنید.

شما می توانید این روش را امتحان کنید، ابتدا با آب نمک غرغره کنید تا سنگ را شل کنید. سپس می توانید یک سری سرفه های شدید را امتحان کنید.

ماندگاری سنگ لوزه چقدر است؟

سنگ های لوزه معمولاً با گذشت زمان از بین می روند. فرد ممکن است سنگی را با سرفه بیرون بیاورد یا قبل از قورت دادن آن را احساس کند که از جای خود خارج شده است.

با این حال، اگر فردی سنگ ثابت دارد که به نظر می رسد در حال بزرگتر شدن است، باید با پزشک خود صحبت کند.

درمان پزشکی

برای فردی که سنگ های لوزه‌ ی مکرر و تحریک‌کننده دارد، پزشک ممکن است برداشتن لوزه را توصیه کند که شامل برداشتن لوزه‌ها با جراحی است.

در حالی که این جراحی در کودکان رایج است، هم کودکان و هم بزرگسالان ممکن است خونریزی و زمان بهبودی قابل توجهی را تجربه کنند. بزرگسالان معمولاً زمان بهبودی طولانی‌تری نسبت به کودکان دارند.

پزشک معمولاً تنها در صورتی عمل جراحی لوزه را توصیه می‌کند که فرد به دلیل سنگ‌های لوزه‌اش درد، عفونت یا هالیتوز مشکل‌ساز، داشته باشد.

افراد در صورت داشتن سوال می توانند با پزشک خود صحبت کنند.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد

اگر فردی نتواند سنگ لوزه را با درمان های خانگی فوق خارج کند، نباید سعی کند سنگ را با جسم تیز بیرون بیاورد. این می تواند باعث خونریزی و عفونت شود.

ناحیه ی اطراف لوزه حاوی رگ های خونی زیادی است، بنابراین افراد نباید سعی کنند سنگ های لوزه را با اشیاء تیز مانند خلال دندان، خودکار یا سنجاق بیرون بیاورند.

اگر فردی سنگ لوزه دارد که چندین هفته ادامه دارد، یا اگر علائم مربوط به سنگ لوزه را تجربه می کند، می تواند با پزشک تماس بگیرد. همچنین اگر سنگ لوزه را خارج کرده اید اما همچنان درد یا بوی بد دهان را تجربه می‌کنید، ایده خوبی است که به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

افراد باید برای علائم عفونت لوزه ها به دنبال مراقبت های پزشکی باشند:

  • مشکل در بلع
  • لوزه های بزرگ شده
  • دردی که به گوش می رسد
  • چرک یا ترشحات سفید از لوزه ها
  • خونریزی در ناحیه لوزه ها
  • اختلال تنفس در خواب

پزشک می تواند در مورد بهترین اقدام برای کودک مبتلا به سنگ لوزه یا لوزه های ملتهب تصمیم بگیرد. تلاش برای بیرون آوردن سنگ لوزه در کودک می تواند باعث خفگی شود.

افراد ممکن است برای درمان عفونت فعال به آنتی بیوتیک و استراحت نیاز داشته باشند.

خلاصه

در حالی که سنگ های لوزه معمولاً یک تحریک جزئی هستند، گاهی اوقات منجر به عفونت و ناراحتی می شوند. مردم اغلب می توانند با راهکارهایی مانند غرغره کردن آب نمک، سرفه و استفاده از سواب پنبه ای یا مسواک، آنها را در خانه برطرف کنند.

اگر سنگ لوزه ادامه پیدا کند یا علائم دردناکی ایجاد کند، فرد باید با پزشک تماس بگیرد.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324778#summary