Breaking News

تعداد دفعات مسواک زدن با علائم COVID-19 مرتبط است

10 اوت 2022 – بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً در  International Dental Journalمنتشر شد، در مطالعه‌ای بر روی بیش از 20000 نفر در ژاپن، کسانی که زمان و دفعات مسواک زدن خود را تغییر دادند، احتمال بیشتری داشت که سه علامت اصلی COVID-19 را تجربه کنند.

تحقیق پیشین نشان داده بود که حفره ی دهان محل مهمی برای تکثیر ویروس SARS-CoV-2 است و بزاق ممکن است یک مسیر بالقوه برای انتقال آن باشد. با این حال، مطالعاتی که ارتباط بین بهداشت دهان و دندان و عفونت‌های COVID-19 را تجزیه و تحلیل می‌کنند، کمیاب هستند.

این مطالعه که ظاهراً اولین مطالعه اپیدمیولوژیک برای بررسی ارتباط بین تغییرات در عادت مسواک زدن و علائم COVID-19 است، نشان می‌دهد که ممکن است یک مسیر میکروبی وجود داشته باشد که ارتباط بین مسواک زدن و عفونت‌های COVID-19 را هدایت می‌کند (Int Dent J، 4 اوت، 2022).

محققان با استفاده از داده‌های COVID-19 در ژاپن و نظرسنجی اینترنتی در جامعه، که بین ماه اوت و سپتامبر 2020 انجام شده بود، نسبت شانس ابتلا به سه علامت اصلی COVID-19 را محاسبه کردند: تب بالا، سرفه، و اختلال چشایی و بویایی.

از 22366 نفری که در این نظرسنجی شرکت کردند، علائم کووید-19 در میان افرادی که مدت زمان مسواک زدن دندان‌های خود را کاهش دادند و کسانی که کمتر دندان‌های خود را مسواک می‌زدند، بیشتر بود. سایر گروه‌هایی که بیشتر احتمال دارد، علائم کووید-19 را تجربه کنند، عبارتند از: مردان، افراد در جوان‌ترین گروه سنی، افرادی با سطح تحصیلات بالا، آنهایی که در پایین‌ترین سطح درآمد قرار دارند، افرادی با رتبه ضعیف سلامت و افرادی که به بیرون رفتن غیرضروری ادامه می‌دهند.

جالب توجه این است که کسانی که عادت‌های مسواک زدن خود را افزایش داده بودند، نیز شانس بیشتری برای بروز سه علامت کووید-19 داشتند. اگرچه شانس این گروه نسبت به کسانی که مسواک زدن خود را در تقریباً همه مدل‌های آنالیز کاهش داده بودند، کمتر بود.

الگوهای مسواک زدن به طور کلی یک عادت سبک زندگی است، که تغییر چندانی نمی کند. با این حال، حدود 12٪ از شرکت کنندگان عادات خود را در بازه زمانی مورد مطالعه تغییر داده بودند.

یافته ها نشان داد که کاهش مسواک زدن با دفع و پراکنده کردن طولانی مدت ذرات ویروس SARS-CoV-2  مرتبط است. محققان حدس می زنند که اختلال در تعادل در میکروبیوم دهان ممکن است ارتباط بین کاهش زمان و دفعات مسواک زدن و تجربه سه علامت اصلی COVID-19 را توضیح دهد. علّیت معکوس نیز ممکن است ارتباط بین افزایش زمان و دفعات مسواک زدن و تجربه سه علامت اصلی COVID-19  را توضیح دهد.

ممکن است کسانی که زمان و دفعات مسواک زدن خود را کاهش داده اند، از اثر پاکسازی مکانیکی مسواک زدن و اثر ضد ویروسی خمیردندان بهره نبرده باشند و در نتیجه بار ویروسی SARS-CoV-2 بالاتری در داخل دهان داشته باشند. این ممکن است منجر به افزایش شانس ابتلا به سه علامت اصلی COVID-19  شود. از سوی دیگر، این امکان وجود دارد که شرکت کنندگان پس از تشخیص کووید-19 نسبت به سلامت خود هوشیارتر شده و به عنوان یک مکانیسم محافظتی، دفعات مسواک زدن دندان های خود را بیشتر کرده باشند.

نویسندگان مطالعه به سرپرستی دکترHazem Abbas  از دانشگاه توهوکو در سندای ژاپن، نوشتند: این مطالعه ی اپیدمیولوژیک این بحث را مطرح می کند که ممکن است یک مسیر میکروبی برای ارتباط بین مسواک زدن و عفونت های COVID-19 وجود داشته باشد. همچنین، نشان می دهد که حفظ عادات مسواک زدن در زمان و با دفعات مناسب .. ممکن است یک تاثیر محافظتی احتمالی در برابر عفونت های COVID-19 داشته باشد.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=hyg&pag=dis&ItemID=331954