Breaking News

محققان ارتباط قوی تری را بین بیماری لثه و بیماری آلزایمر یافتند

22 سپتامبر 2022- محققان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه مرکزی لنکاوی (UCLan) اولین کسانی بودند که ارتباط بین بیماری لثه و بیماری آلزایمر را گزارش کردند. اکنون دو مطالعه ی جدید از همین گروه تحقیقاتی نشان می‌دهد که پیشرفتی در کشف ارتباط قوی‌تر بین بیماری لثه در دهان و بدتر شدن عملکرد مغز در حال انجام است.

این دو مطالعه ی جدید به ترتیب در ژورنال Alzheimer’s Disease وAlzheimer’s Disease Reports منتشر شدند، انتشار این مطالعات فوق العاده به موقع بود، زیرا سپتامبر ماه جهانی آلزایمر و 21 سپتامبر روز جهانی آلزایمر است. به مناسبت این روز مهم آگاهی رسانی، این دو مطالعه درک بهتری از ضایعات بیماری آلزایمر در مغز که از نظر فنی به عنوان پلاک های آمیلوئید بتا و گره های نوروفیبریلاری شناخته می شوند، ارائه دادند.

بیماری آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است که به تدریج باعث بدتر شدن حافظه، مهارت های تفکر و توانایی برقراری ارتباط می شود. علت دقیق این بیماری هنوز به طور کامل شناخته نشده است، به این معنی که پیشگیری از این بیماری و درمان آن، دشوار است.

قبلاً نشان داده شده بود که باکتری Porphyromonas gingivalis که بافت لثه را از بین می‌برد – و آنزیمی که تولید می‌کند به نام gingipains – به طور خاص با بیماری آلزایمر مرتبط است، زیرا محققان این باکتری و آنزیم آن را در بافت مغز افراد مبتلا به این بیماری کشف کردند. این مطالعات جدید، گامی فراتر در بررسی این موضوع است که چگونه بیماری لثه و پروتئین های باکتریایی آن می توانند به طور بالقوه در ایجاد ضایعات در مغز نقش داشته باشند.

مطالعه ی اول که در مجله بیماری آلزایمر منتشر گردید، نشان می دهد که سلول های عصبی در مغز حاوی نوعی پروتئین به نام تاو(tau) هستند. با حضور آنزیم gingipains در مغز، تاو از سلولهای عصبی آزاد می شود. پس از آزاد شدن، ساختار تاو از نظر فیزیکی تغییر می کند و به شکل سیم پیچ و رشته های non-coiling در می آید. این رشته‌های تاو، دوباره به سلول عصبی متصل می‌شوند و در ایجاد ضایعه‌ای به نام گره های نوروفیبریلاری شرکت می کنند. این ضایعات در نهایت سلول های عصبی را از بین می برند.

این بدان معناست که وقتی یک سلول عصبی می‌میرد و پروتئین تاو آزاد شده و به مغز نشت می‌کند، تاو ممکن است خود را به سلول‌های عصبی سالم همسایه بچسباند و این روند تکرار شود و با گسترش بیماری منجر به آسیب بیشتر به مغز شود.

مطالعه دوم که در مجله گزارش‌های بیماری آلزایمر منتشر شده است، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه آنزیم gingipains آزاد شده توسط این باکتری، می‌تواند به تشکیل پلاک‌های آمیلوئید بتا کمک کند- ضایعات دیگری که در کنار گره‌های نوروفیبریلاری در مغز افراد مبتلا به آلزایمر ایجاد می‌شوند.

این مطالعات گام های کوچکی در مبارزه با آلزایمر هستند، اما نتایج آنها در درک نقش این باکتری و آنزیم gingipains و اینکه نقش آنها چقدر در تشکیل این ضایعات اساسی هستند، قابل توجه است. امید است که مطالعاتی از این دست به توسعه درمان های جدید برای بیماری آلزایمر در آینده کمک کند.

شالینی کاناگاسینگام، متخصص اندودنتیست و مدرس ارشد بالینی در  UCLan، که این مطالعه را با نظارت دکتر سیم کی سینگرائو رهبری کرد، گفت: آنچه که این نوع تحقیقات ثابت می کند، اهمیت سلامت دهان و دندان ما است. توصیه ی ما به همه ی افراد این است که به علائم اولیه ی بیماری لثه مانند خونریزی لثه هنگام مسواک زدن یا علائم پیشرفته‌تر مانند حرکت یا افتادن دندان‌ها توجه کنند، معاینات دندانی خود را به تأخیر نیاندازند یا از دست ندهند. دندانپزشک شما می تواند به شما کمک کند تا پلاک و جرم را به طور موثر از روی دندان های خود حذف کنید، زیرا پلاک و جرم دندان، باکتری هایی را که ما به عنوان یک عامل خطر برای بیماری آلزایمر شناسایی کرده ایم، در خود جای می دهند. این مطالعات این پیام کلیدی را برجسته می کند که دهان سالم برای حفظ سلامت بدن و ذهن مهم است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-09-academics-stronger-gum-disease-alzheimer.html