Breaking News

اسید هیپوکلرو تثبیت شده با اسید استیک در مقابله با بیماری های ناشی از بیوفیلم دهان موثر است

4 اکتبر 2022- بر اساس مطالعه ی اخیراً منتشر شده در BMC Oral Health، به نظر می رسد اسید هیپوکلرو (HOCl) تثبیت شده با اسید استیک، پتانسیل پیشگیری و/یا درمان بیماری های ناشی از بیوفیلم دهان را دارد.

پوسیدگی و پریودنتیت یکی از شایع ترین بیماری ها در سراسر جهان است که منجر به درد و از دست دادن عملکرد دهان برای افراد مبتلا می شود. پیشگیری به شدت به حذف مکانیکی بیوفیلم‌های پلاک دندانی بستگی دارد، اما برای جمعیت‌هایی که این امر قابل دستیابی نیست، روش‌های جایگزین برای کنترل پلاک مورد نیاز است. با نگرانی در مورد عوارض جانبی نامطلوب و مقاومت باکتریایی بالقوه به دلیل استفاده از کلرهگزیدین گلوکونات (CHX)، نیازی فوری به مواد ضد میکروبی جدید برای استفاده دهانی وجود دارد. در این پژوهش، محققان اثر ضد میکروبی اسید هیپوکلرو (HOCl) تثبیت شده با اسید استیک (HAc) را بر بیوفیلم های دهانی بررسی کرده و آن را با کلرهگزیدین گلوکونات مقایسه نمودند. اثرات نامطلوب احتمالی اسید هیپوکلرو تثبیت شده بر روی سطوح هیدروکسی آپاتیت نیز مورد بررسی قرار گرفت.

بیوفیلم های تک گونه ای و مخلوط از شش گونه از باکتریهای رایج دهانی (شامل استرپتوکوک موتانس، استرپتوکوک گوردونی، اکتینومایسس ادنتولیتیکوس، ویلونلا پارولا، پاروموناس میکرا و پورفیروموناس ژنژیوالیس) در یک مدل flow-cell در معرض محلولی با pH  4.6، متشکل از اسید هیپوکلرو تثبیت شده با اسید استیک 0.14 درصد و 2 درصد و همچنین اسید هیپوکلرو یا اسید استیک به تنهایی قرار گرفتند. زنده ماندن بیوفیلم در محل با استفاده از میکروسکوپ اسکن لیزری کانفوکال پس از رنگ‌آمیزی LIVE/DEAD® BacLight™   ارزیابی شد. برای مطالعه فرسایش سطوح هیدروکسی آپاتیت (HA)  توسط اسید هیپوکلرو تثبیت شده از میکروبالانس کریستال کوارتز درجا با اتلاف (QCM-D) استفاده شد.

محققان دریافتند که غلظت‌های پایین اسید هیپوکلرو(5 ppm) تثبیت‌شده با 0.14% یا 2%  اسید استیک، پس از 5 دقیقه، بدون ایجاد فرسایش سطوح هیدروکسی آپاتیت ، بقای باکتریها را در بیوفیلم‌های چند گونه‌ای که نشان‌دهنده جوامع دهانی فوق لثه‌ای هستند، به‌طور قابل‌توجهی کاهش داد.

محققان هیچ اثر ضد میکروبی معادلی برای CHX مشاهده نکردند. باکتری های گرم مثبت و گرم منفی حساسیت متفاوتی در برابر اسید هیپوکلرو تثبیت شده، نشان ندادند.

بنابراین، در غلظت‌های پایین و با زمان‌های مواجهه‌ای که می‌توان از طریق شستشوی دهان به دست آورد، اسید هیپوکلرو تثبیت‌شده با اسید استیک دارای یک فعالیت ضد میکروبی قوی بر روی بیوفیلم‌های دهان است، بدون اینکه باعث فرسایش سطوح هیدروکسی آپاتیت شود یا تأثیری بر زنده ماندن کراتینوسیت‌های دهانی بگذارد. بنابراین به نظر می رسد این ماده پتانسیل پیشگیری و/یا درمان بیماری های ناشی از بیوفیلم دهان را دارد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/dentistry/guidelines/hypochlorous-acid-stabilized-with-acetic-acid-effective-against-oral-biofilm-mediated-diseases-100169