Breaking News

نتایج یک مطالعه ی طولانی مدت اطلاعات جدیدی درباره ی فواید افزودن فلوراید به آب آشامیدنی برای دندانهای کودکان ارائه داد

14 نوامبر 2022- بر اساس یک مطالعه ی هفت ساله که توسط محققان دانشگاه منچستر انجام شد، افزودن فلوراید به منبع آب شهری ممکن است مزایای نسبتا متوسطی برای سلامت دندان کودکان داشته باشد، حتی این مزایا نسبت به مزایای بیان شده در مطالعات قبلی که 50 سال پیش انجام شده بود، کمتر است- زمانی که خمیر دندان فلورایددار به طور گسترده در بریتانیا در دسترس نبود.

مطالعه CATFISH در مجله Public Health Research منتشر شده است.

این تحقیق توسط تیمی از بخش دندانپزشکی دانشگاه منچستر رهبری شد و محققانی از کالج کینگ در لندن و بنیاد تراست سالفورد رویال و متخصصان دندانپزشکی در بنیاد تراست مراقبت یکپارچه ی سیستم سلامت ملی در شمال کامبریا در آن شرکت داشتند. این اولین مطالعه ی معاصر در مورد اثرات شروع یک طرح فلورایداسیون آب در بریتانیا بعد از زمانی است که خمیر دندان فلوراید به طور گسترده در دهه 1970 در دسترس قرار گرفت.

این مطالعه همچنین نشان داد که احتمالاً افزودن فلوراید به آب راهی مقرون به صرفه برای کمک به کاهش 1.7 میلیارد پوندی است که NHS در سال برای پوسیدگی دندان هزینه می‌کند.

این مطالعه سلامت دندان دو گروه از کودکان خردسال را طی یک دوره شش ساله در وست کامبریا – جایی که فلوریداسیون آب در سال 2013 مجدداً شروع شد و بقیه کامبریا که بدون فلوراید باقی ‌ماندند، ارزیابی کرد.

در غرب کامبریا، گروهی از کودکان جوان‌تر پس از فلوریداسیون آب به دنیا آمدند (به این معنی که آنها تأثیر کامل فلوراید آب را دریافت کردند). گروهی از کودکان در همین منطقه که سن بالاتری داشتند و در زمان افزودن مجدد فلوراید به منبع آب حدود پنج سال سن داشتند، عمدتاً از مزایای فلوراید برای دندان‌هایی که تا آن زمان در دهان داشتند، برخوردار شده بودند.

تعداد 1444 کودک پنج ساله که بخشی از گروه کوچکتر بودند و 1192 یازده ساله که بخشی از گروه بزرگتر بودند تا پایان در مطالعه حضور داشتند.

تیم‌های دندانپزشکی کودکان را در فواصل زمانی معین معاینه می‌کردند و از دندان‌های آن‌ها عکس می‌گرفتند اما از وضعیت فلورایداسیون آب هر شرکت‌ کننده بی اطلاع بودند تا بایاسی در نتایج ایجاد نشود. آنها همچنین اطلاعاتی در مورد رژیم غذایی کودکان، عادات مسواک زدن و حضور در دندانپزشکی جمع آوری کردند. نتایج نشان داد که 17.4 درصد از کودکان گروه جوانتر در مناطقی که آب فلوراید دار مصرف می کردند، دندان‌های شیری پوسیده، پر شده یا از دست داده، داشتند. این آمار برای کودکانی در همین سن در مناطقی با آب بدون فلوراید، 21.4٪ بود، که بیانگر ​​کاهش 4 درصدی بروز پوسیدگی دندان در مناطق فلوراید دار است.

19.1 درصد از کودکانی که سن بالاتری داشتند و از آب فلوراید دار استفاده می کردند، دندان‌های دائمی پوسیده، پر شده یا از دست داده، داشتند. این تعداد برای کودکانی در همین سن در مناطقی با آب بدون فلوراید 21.9٪ بود. این اختلاف  2.8 درصدی، شواهد کافی در مورد اینکه آیا فلوراید آب از پوسیدگی دندان در کودکان بزرگتر جلوگیری می کند یا خیر، ارائه نمی دهد.

محققان گفتند در طول 40 سال گذشته نسبت کودکانی که دچار پوسیدگی دندان شده اند، به طور چشمگیری کاهش یافته است. اما از آنجایی که پوسیدگی دندان به طور نامتناسبی در گروه‌های محروم رخ می دهد، فلوریداسیون باید در کنار اقداماتی که برای جمعیت‌های آسیب‌پذیر هدف قرار می‌گیرد، در نظر گرفته شود.

پروفسور مایک کلی، عضو ارشد تیم تحقیقاتی از دانشگاه کمبریج، گفت: نابرابری در سلامتی یکی از ویژگی‌های همه جوامع از جمله بریتانیا است. با توجه به سلامت ضعیف دندانهای کودکان محروم‌ترین قشر جوامع و تعداد بیش از حد کودکانی که داروهای بیهوشی عمومی برای درمانهای دندانپزشکی دریافت می‌کنند، ما باید به طور مداوم به اقداماتی نگاه کنیم که می تواند به جلوگیری از بار غیرضروری درد و رنج و مصرف دارو کمک کند.

دکتر مایکلا گودوین از دانشگاه منچستر، محقق ارشد این پروژه گفت: در حالی که فلوریداسیون آب احتمالا مقرون به صرفه است و بهبود سلامت دهان و دندان را موجب می شود، باید در کنار سایر گزینه ها به دقت مورد توجه قرار گیرد، به ویژه هنگامی که بیماری در حال افزایش است و در گروه های خاصی متمرکز شده است.

او افزود: پوسیدگی دندان یک بیماری پیش پا افتاده نیست، به همین دلیل اقدامات لازم برای مقابله با آن بسیار مهم است. کشیدن دندان کودکان با بیهوشی عمومی برای کودک خطرناک است و شایع ترین دلیل یک بیهوشی عمومی برای کودکان بین 5 تا 9 سال است. دندان‌های پوسیده دردناک هستند و می‌توانند بر الگوی خواب، یادگیری، توجه و بسیاری از جنبه‌های سلامت عمومی تأثیر بگذارند. اما سؤالات بیشتری باقی مانده است و ما امیدواریم در دراز مدت کودکان شرکت کننده در این مطالعه را دنبال کنیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-11-benefits-fluoridation-children.html