Breaking News

تکامل دندانپزشکی: پیشرفتهای حال حاضر و آینده

دندانپزشکی در دهه های اخیر بسرعت متحول شده است. به روز نگه داشتن دانش و اطلاعات همگام با همه ی تحولاتی که به طور همزمان رخ می دهند برای متخصصان رشته های مختلف دندانپزشکی به یک چالش تبدیل شده است. برای دندانپزشکان شناسایی مهمترین پیشرفتها در رشته ی تخصصیشان برای حداکثر رساندن بازده ی یادگیری و صرف پول برای ارتقاء دانش و تخصص مورد نیاز، بسیار مهم است.advance2

ما در چند مقاله ی متوالی پیشرفتهای ایجاد شده در: مواد دندانی، تکنولوژیهای دندان پزشکی، آموزشها و فرمت آموزشی، گزینه های درمانی، ارتباط دندانپزشک و بیمار و ارائه ی استانداردهای بالینی جدید، را برای شما بازگو خواهیم کرد.

پیشرفتهای عمده در مواد دندانی

پیشرفت در زمینه ی مواد دندانی، بیشتر گرایش به تکامل داشته است تا اینکه انقلابی در مواد دندانی باشد. به منظور شناسایی روند مهم فعلی و آینده، ساده ترین روش بررسی جهت تحقیقات و تجاری سازی اخیر و تعمیم آنها به سال های آینده است. به عنوان مثال، ترمیم با آمالگام، برای بیش از یک قرن شهرت داشت، این ماده تا حد زیادی با مواد همرنگ دندان در طول 20 سال، جایگزین گردید.

متخصصان دندان پزشکی به منظور بهبود درمان در جستجوی یک ماده ی ترمیمی با اثرات مثبت بر سلامت ساختار باقی مانده ی دندان، در مدت زمان طولانی هستند. ما شاهد معرفی مواد ترمیمی فعال زیستی بودیم که فراتر از یک جایگزین برای بافت پوسیده و از دست رفته ، عمل می کند، این ماده با سطوح دندان برای تضعیف فعالیت باکتریها و تقویت سطح میان دندان و ماده ی ترمیمی، در تعامل است. این مواد فعال زیستی در آینده ای نزدیک و نه چندان دور ارائه خواهند شد.

مواد چسبنده، برای اولین بار در دهه ی 70 میلادی معرفی شدند، هفت نسل عمده از این مواد تولید گردید. هر نسل از مواد چسبنده ، قابل پیش بینی تر و کمتر از نسل قبل به نوع روش حساس بودند. سی سال پیش، دندانپزشکانی که با رزین کار می کردند از یک مجموعه مواد شیمیایی برای ترکیب و مطابقت و در توالیهای بسیار خاص، برای ایجاد یک پیوند ریز مکانیکی بین دندان و ماده ی ترمیمی، استفاده می کردند. امروزه، چسب دندانی استاندارد، تک جزئی و تک مرحله ای است و نسل هفتم از این مواد است. این ماده قوی، آسان برای چسباندن، سازگار با دندان و کاملا قابل پیش بینی است . پس از این، فراتر از چسب نسل هفتم به کجا خواهیم رسید؟ بسیار ساده است: چسب صفر مرحله ای، ترکیب چسب با ماده ی ترمیمی که بزودی اتفاق خواهد افتاد. این فن آوری در حال حاضر در دسترس است؛ از این تکنولوژی در سمان رزین1 مرحله ای استفاده می شود. تکامل بزرگ بعدی در چسب دندان، تولید نسل هشتم است که در آن این مرحله از فرآیند درمان به عنوان یک گام جداگانه حذف خواهد شد.

ترمیم های غیرمستقیم دندانی باید به ساختار دندان باقی مانده و آماده شده به نحوی چسبانده شوند. سمان چسباننده ی اولیه دارای مشکلات بسیاری بود: در مایعات دهان حل می شد، تحریک کننده ی نسوج زنده ی دندان بود، از نظر رنگ نازیبا و به رنگ سفید مات بود و به راحتی مخلوط نمی گردید. از سال 1990، سمان رزین، به سمان استاندارد در دندانپزشکی تبدیل شد. نمونه های ابتدایی آن به سختی مخلوط شده و نیاز به مراحل جداگانه ای داشت. در سال های اخیر، استراتژی اتومیکس سمانهای یک مرحله ای، فاز ترمیمی غیرمستقیم نهایی را بطور قابل توجهی ساده کرده است. در حالی که برخی از این مواد با ساختار دندان واکنش می دهند، آنها با تمام مواد ترمیمی اتصال شیمیایی برقرار نمی کنند. به زودی، اختلاط سیلانها و سایر سرامیک ها و کاتالیزورهای فلزی به مواد شیمیایی سمان رزین 1 مرحله ای، بطور ایمن ترمیم های غیرمستقیم را به دندان آماده شده، می چسباند و یک مونوبلاک واقعی را می سازد.

منبع:

http://www.dentalnews.com/2015/07/22/the-evolution-of-dentistry-what-is-trending-now-and-what-will-the-future-hold/