Breaking News

خونریزی بیش از حد: انجمن دندانپزشکی استرالیا بر اهمیت گرفتن سابقه پزشکی بیماران تاکید کرد

30 نوامبر 2022- گرفتن تاریخچه پزشکی کامل بیمار قبل از درمانهای دندانپزشکی حیاتی است زیرا به شناسایی شرایطی که ممکن است بر درمانهای دندانی تأثیر گذارد، کمک می کند و در نتیجه خطر بروز یک اورژانس پزشکی را کاهش می دهد. علاوه بر این، به شناسایی تظاهرات دهانی بیماریهای سیستمیک کمک می نماید.

دکتر استفان لیو، رئیس انجمن دندانپزشکی استرالیا (ADA) با توجه به اینکه برخی داروها و مکمل‌هایی که بیماران مصرف می‌کنند نیز ممکن است خطر خونریزی در طول درمان دندانپزشکی را افزایش دهند، به متخصصان دندانپزشکی هشدار داد که اهمیت ثبت سابقه پزشکی بیماران را برای بهبود نتایج درمان، دست کم نگیرند.

دکتر لیو که اوایل هفته گذشته، برای ریاست انجمن دندانپزشکی استرالیا برگزیده شد، به مدت 15 سال دندانپزشک عمومی بوده و بیش از ده سال تجربه خدمت در بوردهای متعدد را داشته است. او در بخش خصوصی و دولتی کار کرده و جوایز و فلوشیپ های مختلفی را برای کمک به دندانپزشکی دریافت کرده است. دکتر لیو در آغاز کار خود به متخصصان دندانپزشکی در مورد خطرات عدم اطلاع از سابقه پزشکی بیمار، هشدار داد.

طبق گزارش  این انجمن، دو سوم از استرالیایی ها به طور منظم داروهای مکمل مصرف می کنند. شواهد نشان می‌دهد که برخی مکمل‌ها و داروهای گیاهی، از جمله زردچوبه، زنجبیل، سیر، جینکو بیلوبا، جینسینگ، گلوکزامین، روغن گل مغربی و روغن ماهی، از عوامل خطر برای خونریزی هستند. علاوه بر این، برخی از داروهای تجویزی، مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و رقیق‌کننده‌های خون و همچنین مصرف همزمان برخی از داروها، ممکن است خونریزی را افزایش دهند.

او اظهار داشت: دندانپزشکان گاهی اوقات بدون اطلاع از طیف کامل داروهای تجویزی، مکمل ها یا داروهای بدون نسخه ای که بیماران مصرف می‌کنند، آنها را درمان می‌کنند، زیرا بسیاری از استرالیایی‌ها از اهمیت به اشتراک گذاشتن این اطلاعات حیاتی با دندانپزشک خود آگاه نیستند. او افزود: “این می تواند زمانی مشکل ساز باشد که ما پروسیجری را انجام دهیم که در آن خونریزی باید کنترل شود، مانند کشیدن دندان.”

گرفتن تاریخچه کامل پزشکی در اولین ویزیت بیمار، گامی مهم در ارزیابی بیمار است. این شامل اطلاعاتی در مورد سابقه خانوادگی، عمل‌ها و درمان ‌های گذشته، بیماری‌ها و داروهای فعلی و قبلی است. این سنگ بنای درمان ایمن و موثر و همچنین مراقبت شخصی نگر است.

دکتر لیو گفت: این در مورد یک رابطه باز و قابل اعتماد بین دندانپزشک و بیمار است.

به گفته ی انجمن دندانپزشکی استرالیا، اعضای این انجمن به طور منظم آموزش هایی را می گذرانند و در مورد نحوه عملکرد داروهای مختلف در بدن و تعامل با یکدیگر به روز رسانی هایی را دریافت می کنند و به یک داروساز مشاور دسترسی دارند که می تواند به موقعیت های فردی پاسخ دهد.

دکتر لیو افزود: گاهی اوقات این ممکن است به معنای توصیه به بیمار برای قطع یک داروی خاص برای یک دوره ی معین – با مشورت پزشک – در آستانه ی انجام یک عمل دندانپزشکی باشد که می تواند منجر به خونریزی شود.

منبع:

https://www.dental-tribune.com/news/excessive-bleeding-ada-highlights-importance-of-medical-history-taking-in-dentistry/