Breaking News

درمان ارتودنسی ممکن است پتانسیل القای تحلیل بخش سرویکال ریشه ی دندان را داشته باشد

10 دسامبر 2022- مطالعه اخیراً منتشر شده در مجله اروپایی دندانپزشکی نشان می دهد که درمان ارتودنسی ممکن است پتانسیل تحریک ناحیه ی سرویکال ریشه ی دندان را داشته باشد.

تحلیل سرویکال ریشه، یک شکل غیرمعمول و تهاجمی از تحلیل خارجی است که در سطح ریشه دندان دائمی رخ می‌دهد و از نظر بالینی به‌عنوان یک تغییر رنگ مایل به صورتی در دندان ظاهر می‌شود. علت تحلیل سرویکال یا گردنی ریشه به خوبی شناخته نشده است و گفته شده است که درمان ارتودنسی ممکن است در ایجاد این وضعیت پاتولوژیک نقش داشته باشد.

در این بازنگری سیستماتیک، محققان می خواستند بدانند که آیا درمان ارتودنسی می تواند به عنوان یک عامل خطر برای تحلیل سرویکال ریشه در بیمارانی که تحت درمان با دستگاه های ثابت ارتودنسی قرار گرفته اند در نظر گرفته شود.

برای این منظور، یک جستجوی الکترونیکی و دستی جامع در چهار پایگاه داده و شش مجله بدون محدودیت از نظر سال انتشار، انجام شد. برای بازیابی اطلاعات مرتبط از هر مطالعه واجد شرایط، از یک فرم استخراج داده ی سفارشی استفاده گردید. خطر سوگیری با استفاده از ابزار خطر سوگیری کاکرین (RoB 2) و ROBINS-I ارزیابی شد. کیفیت شواهد با استفاده از روش GRADE ارزیابی شد. این مرور شامل دو کارآزمایی بالینی تصادفی(RCTs)  و یک مطالعه کوهورت بود. خطر سوگیری برای هر دو کارآزمایی بالینی تصادفی بالا و برای مطالعه کوهورت بحرانی ارزیابی شد. نتایج متناقضی توسط مطالعات موجود در این بازنگری گزارش شده بود. هر دو کارآزمایی بالینی تصادفی، تفاوت های قابل توجهی را بین دندان های حرکت داده شده به روش ارتودنسی و دندان هایی که حرکت نکرده بودند، گزارش کردند. در حالی که مطالعه ی کوهورت عدم ارتباط بین درمان ارتودنسی ثابت و تحلیل سرویکال ریشه را گزارش کرد. کیفیت شواهد ارائه شده توسط این بررسی به عنوان کیفیت بسیار پایین ارزیابی شد.

محققان نتیجه گیری نمودند که درمان ارتودنسی ممکن است پتانسیل القای تحلیل سرویکال ریشه را داشته باشد. با این حال، به دلیل خطر بالای سوگیری مطالعات وارد شده و یافته های متناقض آنها، به مطالعاتی با کیفیت بهتر برای نتیجه گیری قطعی نیاز است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/dentistry/news/orthodontic-treatment-may-have-potential-of-inducing-cervical-root-resorption-103791