Breaking News

درمان دندان در دوران بارداری بی خطر است

بر اساس مطالعه ای که در مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا (JADA) منتشر شده است، درمان دندان با داروهای بیحس کننده موضعی برای زنان باردار بی خطر است.pregnant-woman-at-dentist

نویسنده ی این مطالعه دکتر Hagai می گوید: ما در این مطالعه هیچ ادله ای در مورد مضر بودن درمان دندان با بی حسی موضعی در دوران بارداری نیافتیم با این حال بسیاری از زنان باردار از رفتن به دندانپزشک در این دوره اجتناب می کنند.

محققان نتایج بارداری گروهی از زنان را که دندانهایشان با بی حسی موضعی در طی بارداری درمان شده بود با گروه کنترل که هیچ گونه درمان دندانی در این دوره برای آنها انجام نشده بود، مقایسه کردند. این مطالعه نشان داد مراقبت از دندانها و قرار گرفتن در معرض داروهای بیحس کننده ی موضعی در دوران بارداری با افزایش خطر مشکلات بزرگ پزشکی( از جمله فلج مغزی، شکاف لب و نقص قلبی) در نوزادان همراه نمی باشد. در این مطالعه همچنین میزان سقط جنین، زایمان زودرس و وزن تولد در دو گروه با هم مقایسه گردید و هیچ دلیلی برای ارتباط درمان های دندانپزشکی و داروهای بیحس کننده ی موضعی با افزایش خطر پیامدهای منفی پیدا نشد.

پژوهشهای قبلی نشان می دهند که بسیاری از زنان باردار با وجود داشتن مشکل دندان، از مراجعه به دندانپزشک و انجام درمان های دندانپزشکی اجتناب می کنند.  بهداشت دهان و دندان مادر در دوران بارداری بسیار مهم است، زیرا خطر پوسیدگی دندان در زنان باردار ممکن است به دلیل افزایش مصرف کربوهیدراتها و مشکلات مسواک زدن(به دلیل تهوع صبحگاهی، ریفلاکس و افزایش خونریزی لثه بدلیل تغییرات هورمونی) افزایش یابد.

دکتر  Hagai می گوید: بارداری یک دوره مهم در زندگی یک زن است و حفظ بهداشت دهان و دندان به طور مستقیم با سلامت عمومی او ارتباط دارد. دندانپزشکان و پزشکان باید زنان باردار را برای حفظ بهداشت دهان و دندان خود و ادامه ی دریافت مراقبتهای معمول دندان و درمان مشکلاتی که در طول بارداری برای دندانهای آنها بوجود می آید، تشویق کنند.

منبع:

http://www.medicalnewstoday.com/releases/297800.php