Breaking News

ارتباط غلظت سیتوکین های پیش التهابی با حضور پاتوژن های دهان و ژنژیویت

20 دسامبر 2022 – بر اساس مطالعه ی اخیراً منتشر شده در گزارش های علمی، سیتوکین های بزاقی با سن و وجود پاتولوژی های دهانی و التهاب لثه، ارتباط مثبت دارند.

بزاق انسان یک مایع پیچیده حاوی پروتئین هایی مانند سیتوکین ها است که می تواند برای اهداف تشخیصی، به ویژه در میان جمعیت کودکان استفاده شود.

غلظت سیتوکین ها، در چندین مایع بدن، بافت ها و سلول ها برای اهداف تشخیصی یا پیش آگهی قابل اندازه گیری است. بزاق انسان مایع پیچیده ای است که اخیراً به عنوان یک نمونه تشخیصی برای تشخیص سیتوکین ها مورد توجه قرار گرفته است. در اطفال، استفاده از سیتوکین های خون برای اهداف تشخیصی بیشتر در بیماری های سیستمیک مانند سپسیس نوزادان، سل، ذات الریه و بیماری های عصبی التهابی و همچنین بیماری های روماتولوژیک مورد مطالعه قرار گرفته است. سیتوکاین های بزاقی بیشتر به عنوان نشانگرهای زیستی تشخیصی برای بیماری های دهان مانند پوسیدگی، ژنژیویت و پریودنتیت ارزیابی شده اند.

این مطالعه با هدف بررسی غلظت سیتوکین‌های بزاقی در کودکان و نوجوانان سالم و تعیین ارتباط آن‌ها با سن، جنس و یافته‌های دهان و دندان انجام شد.

در این مطالعه ی مقطعی، کودکان و نوجوانان سالم 4 تا 18 ساله وارد مطالعه شدند. غلظت سیتوکین های بزاقی زیر با فناوری Luminex[1] اندازه گیری شد:  IFN-γ، IL-1α، IL-1β، IL-4، IL-5، IL-6، IL-8، IL-10، IL-13، IP. -10، TNF-α، و VEGF-A. علاوه بر این، پارامترهای دهان و دندان با استفاده از یک پروتکل استاندارد ثبت شد.

نتایج مطالعه به شرح زیر است:

  • در مجموع 128 شرکت کننده (میانگین سنی، 10.7 سال؛ 50.8 درصد مرد) ثبت نام کردند.
  • سطوح IL-1β ، IL-6، IL-8  و IL-10، در افراد مبتلا به ژنژیویت به طور قابل توجهی بالاتر بود.
  • افزایش نرخ جریان بزاق با غلظت های  IL-1α، IL-1β، IL-6، IL-8، IL-10، TNF-α و VEGF-A ، همبستگی منفی داشت.

بنابراین، یافته‌های این مطالعه نشان داد که غلظت اکثر سیتوکاین‌های بزاق با سن و وجود پاتولوژی‌های دهانی (مانند التهاب لثه و پوسیدگی) همبستگی مثبت و با سرعت جریان بزاق، همبستگی منفی دارند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/dentistry/news/concentrations-of-proinflammatory-cytokines-correlated-with-presence-of-oral-pathogens-and-gingivitis-104153


[1] فناوری XMap Luminex یک سیستم ایمونواسی چندگانه مبتنی بر بید در قالب میکروپلیت است. این سیستم می تواند به طور همزمان اهداف زیادی را در یک نمونه واحد شناسایی کند – بسته به طراحی سیستم تا 500. میکروبیدهای استفاده شده در سیستم لومینکس دارای آدرس های طیفی (کدهای رنگی) متفاوتی هستند.