Breaking News

بدترین عادتی که به سلامت دندان ها و لثه های شما آسیب وارد می کند

زمانی که مشغله های کارهای دیگری دارید، فراموش کردن سلامت دندان ها آسان است، اما مراقبت از دهان و دندان ها می تواند به شما در صرفه جویی در هزینه ها کمک کند. این به این دلیل است که هزینه درمان ها و روش های دندانپزشکی اغلب بیشتر از هزینه های مراقبت های پزشکی است.

عادات خوب دندانپزشکی می تواند در صرفه جویی هزینه های شما به طرق زیر کمک کند:

  • به ویزیت دندانپزشکی کمتری نیاز خواهید داشت.
  • از روش های گران قیمت مانند کانال ریشه و روکش اجتناب خواهید کرد.
  • خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه را کاهش می دهید، در نتیجه نیاز به درمان های گران تر در آینده را کاهش می دهید.
  • احتمال حفظ دندان های طبیعی تان برای تمام عمر را افزایش می دهید به این ترتیب به دندان مصنوعی یا ایمپلنت در آینده نیاز کمتری خواهید داشت.

اکنون، بیایید به 7 عادت بدی که می توانند به دندان ها و لثه های شما آسیب برسانند، نگاهی بیاندازیم.

درست مسواک نزدن

شما باید حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید و یک بار در روز نخ دندان بکشید، اما گفتن این کار آسان تر از انجام دادن آن است. اگر مسواک می زنید و نخ دندان می کشید، عالی است! اما اگر نه، در اینجا چند توصیه در مورد چگونگی بازگشت به مسیر وجود دارد:

  • از مسواک برقی استفاده کنید: انجمن دندانپزشکی آمریکا استفاده از مسواک برقی را برای بهترین نتیجه توصیه می کند. این مسواک‌ها نسبت به مسواکهای دستی در از بین بردن تجمعات پلاک مؤثرتر هستند زیرا با سرعت بالا می‌ لرزند و می چرخند. این کار لثه ها را تحریک می کند و به حذف پلاک ها کمک می کند. انجمن دندانپزشکی آمریکا همچنین می گوید اگر به مسواک برقی دسترسی ندارید، مسواک زدن دستی با خمیر دندان حاوی فلوراید نیز خوب است، فقط مطمئن شوید که هیچ نقطه ای را بدون مسواک زدن رها نمی کنید.
  • استفاده از خمیردندان مناسب: انواع مختلفی خمیر دندان در فروشگاه ها و داروخانه ها وجود دارد که کارهای مختلفی انجام می دهند: برخی دندان ها را سفید می کنند در حالی که برخی دیگر به جلوگیری از پوسیدگی کمک می کنند. برخی با داشتن طعم نعناع، دهان شما را خوشبو می کنند در حالی که برخی دیگر طعم تنقلات میوه ای دارند که برای کودکان مناسب هستند. برخی حتی حاوی مواد شیمیایی هستند که مخصوص دندان های حساس هستند. تا زمانی که خمیردندان شما دارای فلوراید باشد (و اکثر آنها فلوراید دارند)، اگر به طور مداوم از آن استفاده کنید، هر برندی خوب خواهد بود.
  • انتخاب بهترین نوع مسواک مناسب برای شما: برای انتخاب بهترین مسواک از بهداشت کار دهان و دندان یا دندانپزشک خود کمک بگیرید.مسواک نرم آسیب کمتری به بافت لثه وارد می کند، البته باید با فشار کم یا یک تماس مناسب نیز باید همراه باشد. مسواک زدن بیش از حد سخت می تواند به بافت لثه آسیب برساند و باعث تحلیل لثه ها شود که ریشه ی دندان های شما – از جمله سطوح ریشه پوشیده شده توسط مینا- را در معرض دید قرار می دهد. بهترین راه برای جلوگیری از این امر استفاده از مسواک نرم با سر کوچک است.
  • کشیدن نخ دندان: استفاده از نخ دندان فقط برای بیرون آوردن غذا از بین دندان ها نیست، بلکه اطراف خط لثه را که در آن باکتری ها تجمع می کنند و باعث بوی بد دهان می شود (همچنین به عنوان هالیتوزیس شناخته می شود) تمیز می کند. با این حال، بسیاری از افراد به ‌طور منظم با نخ فواصل بین دندان های خود را تمیز نمی کنند، زیرا انجام آن را کسل ‌کننده یا دشوار می ‌دانند. اگر شما با این مشکل مواجه هستید، به جای نخ سنتی از مسواک بین دندانی یا واترجت استفاده کنید. استفاده از این ابزارها راحت تر است.

سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو

سیگار کشیدن و جویدن تنباکو دو مورد از بدترین کارهایی هستند که می توانند سلامت دندان ها را به خطر اندازند. هر دو باعث بیماری لثه می شوند که برای دندان های شما مضر است. علاوه بر این، سیگار باعث پوسیدگی و از دست دادن دندان می شود. مواد شیمیایی موجود در دود نیز منجر به بوی بد دهان و زرد شدن دندان ها می شود، در حالی که جویدن تنباکو باعث ایجاد حفره و سرطان دهان می شود. سیگار علاوه بر تاثیرات مضری که بر قلب و ریه شما دارد برای سلامت لثه و دندان ها شما نیز مضر است.

خوردن آب نبات سفت، تافی و دانه های ذرت بوداده

دندانپزشکان توصیه می کنند از خوردن آب نبات های سفت صرف نظر کنید. این می تواند به دندان ها آسیب برساند، که احتمال ایجاد پوسیدگی را افزایش می دهد. قند موجود در آب نبات های سفت نیز باعث پوسیدگی دندان می شود. تافی جویدنی و دانه های ذرت بو داده از بدترین چیزهایی هستند که اگر می خواهید لبخندی سالم داشته باشید، باید از خوردن آنها صرفنظر کنید زیرا به شدت به دندانها می چسبند و احتمال پوسیدگی را افزایش می دهند. برخی غذاها به قدری سفت هستند که می توانند دندان های شما را لب پر کنند یا حتی دندان های شما را به طور کامل بشکنند. اگرچه آجیل ها میان وعده های سالمی هستند، اما شکستن پوسته ی خارجی آنها با دندان می تواند باعث شکستگی یک پرکردگی یا حتی دندان شود.

خوردن غذاهای اسیدی

از غذاهای اسیدی که مینای دندان را از بین می برند، مانند مرکبات و آب میوه ها، گوجه فرنگی و نوشیدنی های ورزشی خودداری کنید. این غذاها و نوشیدنی ها در صورت مصرف مکرر مینای دندان شما را از بین می برند. زمانی که مینای دندان فرسایش می‌یابد، عاج زیر آن که رنگ زردی دارد، نمایان می‌شود و دندان‌های شما تیره‌تر و زردتر به نظر می‌رسند. بلیچینگ دندان‌هایی که مینای آنها آسیب ‌دیده است سبب روشن شدن رنگ دندانها نمی شود. تنها راه اصلاح آن روکش کردن آنها است. غذاهای اسیدی عبارتند از: مرکبات و آب میوه ها (مانند پرتقال)، گوجه فرنگیها، نوشیدنی های ورزشی، نوشابه های گاز دار.

کم آبی بدن و کمبود بزاق که باعث خشکی دهان می شود

آب بهترین نوشیدنی برای بدن شماست زیرا به سلامت دندان ها و لثه ها کمک می کند. اگر آب کافی ننوشید، دهان شما خشک می شود و بزاق کمتری تولید می کنید. کاهش بزاق بر نحوه ی رشد باکتری ها در دهان تأثیر می گذارد درنتیجه دچار حفره های دندانی بیشتری خواهید شد و احتمال ابتلای شما به بیماری پریودنتال افزایش می یابد.

چگونه می توانید از این اتفاقات اجتناب کرد؟ حداقل در روز هشت لیوان آب بنوشید. اگر به خاطر سپردن این موضوع برایتان سخت است، هر جا که می روید یک بطری آب همراه خود داشته باشید و در طول روز هر چند ساعت یک بار از آن بنوشید. اگر طعم آب ساده مورد علاقه شما نیست با برشهایی از میوه آن را طعم دار کنید و مرتب آب بنوشید زیرا در غیر اینصورت دچار حفره های دندانی خواهید شد.

عدم مراجعه ی منظم به دندانپزشک

معاینات منظم دندانپزشکی، امکان تشخیص زودهنگام مشکلات احتمالی را فراهم می کند، درنتیجه قبل از اینکه این مشکلات شدیدتر یا دردناک شوند، آنها را درمان می کنید. از دست دادن ویزیت های منظم به این معنی است که ممکن است تا زمانی که مشکل حاد نشود، تحت درمان قرار نگیرید، که می تواند منجر به زمان و هزینه ی بیشتر شود. به دندانپزشک خود هر شش ماه یک بار و در صورت توصیه آنها در فواصل کوتاه تر مراجعه کنید.

نتیجه

امیدواریم این مقاله شما را با عاداتی آشنا کرده باشد که می تواند بر سلامت دندان شما تأثیر منفی بگذارد. نحوه مراقبت از دندان های خود را بدانید و در مورد آن ثابت قدم باشید. این امر باعث صرفه جویی در وقت و هزینه ی شما می شود. به علاوه، لبخند زیباتری خواهید داشت! آیا این ارزش کمی تلاش را ندارد؟

منبع:

https://scitechdaily.com/7-worst-habits-for-your-dental-health/