Breaking News

پیشرفت در مراقبت از دندان ها

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • بهبود بهداشت دهان و دندان: تکنولوژی پیشرفته ی اشعه ایکس
  • لیزر برای تشخیص پوسیدگی و حفره ی دندان
  • مراقبت سریع تر از دندانها: فناوری CAD / CAM
  • ونیرهای نازکتر برای نگه داری بخش بیشتری از دندان
  • مواد باندینگ و فیلینگ بهتر
  • ایمپلنت های دندانی بهتر
  • درمانهای جدید برای بیماری لثه بمنظور بهداشت بهتر دندانها

در اینجا برخی از روش های جدید مراقبت از دندان ها و تکنیک های جدیدی که امروزه دندانپزشکان در شیوه های درمان و مراقبت از دندانها بکار می گیرند، را به شما معرفی می کنیم:

بهبود بهداشت دهان و دندان: تکنولوژی پیشرفته ی اشعه ایکس

در برخی از مطبهای دندانپزشکی، اشعه ایکس دیجیتال جایگزین رادیوگرافی سنتی شده است. اگرچه اشعه X دیجیتال از چند سال قبل وارد بازار شده است، اما به تازگی در دندانپزشکی مورد توجه قرار گرفته است.
اشعه  X دیجیتال بسیار سریع تر و کارآمد تر از رادیوگرافی سنتی است. اول اینکه، یک سنسور الکترونیکی یا یک صفحه ی فسفر به جای فیلم در دهان بیمار، برای گرفتن تصویر قرار داده می شود. اطلاعات بصورت دیجیتال به یک کامپیوتر منتقل و تصویر بر روی صفحه ی کامپیوتر مشاهده می شود. این روش بسیار سریع تر از پردازش فیلم معمولی است. دندانپزشک می تواند تصاویر دیجیتال را بر روی کامپیوتر ذخیره و آنها را با تصاویر قبلی یا بعدی برای ارزیابی روند حفظ بهداشت و سلامت دندان ها مقایسه نماید.
از آنجایی که صفحات سنسور و فسفر در مقایسه با فیلم، به اشعه X حساس تر هستند، دوز تابش به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

اشعه X دیجیتال علاوه بر پیدا کردن حفره دارای کاربردهای دیگری در دندانپزشکی می باشد. از این روش تصویربرداری همچنین برای بررسی استخوان زیر دندان و تعیین میزان حمایت استخوان از دندان، استفاده می شود. دندانپزشکان می توانند از اشعه X برای بررسی محل قرار دادن ایمپلنت – یک دستگاه تیتانیومی پیچ مانند، که در استخوان فک قرار داده می شود- استفاده کنند.

اشعه ایکس دیجیتال همچنین به اندودنتیستها – دندانپزشکانی که در درمان کانالهای ریشه تخصص دارند – برای دیدن کانال ریشه پس از تمیز کردن کانال(برای مشاهده و بررسی پاک شدن کامل کانال ریشه) و بررسی نتیجه ی نهایی کمک می کند.

لیزرها برای تشخیص حفره دندانdental laser

به طور سنتی، دندانپزشکان از ابزاری که “اکسپلورر یا سوند” نام دارد برای یافتن حفره استفاده می کنند این ابزار دارای نوکی تیز است که آنها در طول معاینه از ان استفاده می کنند، هنگامی که این ابزار به بخشی از دندان گیر کند، دندانپزشک به طور دقیق تر برای یافتن پوسیدگی محل مورد نظر را معاینه می کند.

یکی از روش های نوین در تشخیص زودرس ضایعات پوسیدگی و جرم دندان، استفاده از لیزر فلورسانس است. بسیاری از دندانپزشکان در حال حاضر از لیزر دیود بعنوان یک تکنولوژی عالی برای شناسایی و از بین بردن حفره استفاده می کنند.

در این تکنیک نور لیزر به بافت بیولوژیک تابانده شده و در صورت حضور فعالیت متابولیک باکتریایی، بدلیل القای اثرات فلورسانس بوسیله ی این نوع لیزر، بازتابی به دستگاه بر گردانده می شود. دستگاه با تبدیل شدت این نور برگشتی به یک مقیاس عددی می‌تواند به تشخیص ضایعه ی پوسیدگی یا جرم کمک کند. از نمونه‌های تجاری این تکنولوژی می‌توان به دستگاه دیاگنودنت و سیستم فیدبک دستگاه لیزر Er:YAG Kavo KEY3 اشاره کرد. در این دو دستگاه از یک لیزر قرمز رنگ دیود 655 نانومتر با شدت کمتر از mW1 استفاده می‌شود. این نور از طریق یک فیبر مرکزی به دندان تابش یافته و نور فلورسانت برگشتی از طریق فیبرهای دیگری که به شکل محیطی اطراف فیبر مرکزی قرار گرفته اند؛ به دستگاه برگردانده می شود. در این مرحله سیگنال برگشتی آنالیز شده و به یک مقیاس عددی از ۰ تا ۹۹ تبدیل می گردد.

نمایشگر دستگاه علاوه بر این که به صورت لحظه ای در هر نقطه مقادیر را نشان می دهد؛ نشان دهنده ی بالاترین عدد ثبت شده در کل روند معاینه می باشد. دانشمندان بروز پاسخ فلورسنت را به واسطه ی حضور محصولات باکتریایی همچون پورفیرین ها و دیگر عوامل نور دوست در ضایعات پوسیدگی و جرم زیر لثه ای می دانند. امتیاز استفاده از تابش لیزر دیود۶۵۵ نانومتری، حساسیت تکنیکی بسیار بالای این دستگاه است که احتمال مخفی ماندن پوسیدگی را از دید دندانپزشک بسیار پایین می آورد. البته احتمال تشخیص کاذب پوسیدگی در ناحیه ی شیارهای سالم هم وجود دارد.

لیزر دیود برای دندانهایی که در حال حاضر پر شده اند، عمل نمی کند، بلکه برای تشخیص زودرس حفره در سایر دندانها، می تواند مورد استفاده قرار گیرد. توجه داشته باشید که لیزر دیود جایگزین اشعه  X نیست، زیرا لیزر دیود برای تشخیص پوسیدگی در شیارهای سطح جونده دندان یا سطح اکلوزال بکار می رود ، در حالی که اشعه ایکس بایت وینگ می تواند پوسیدگی بین و داخل دندان را هویدا نماید.

مراقبت سریع تر از دندانها: فناوری   intraoral cameraCAD / CAM

CAD مخفف computer-assisted design یا طراحی به کمک کامپیوتر و CAM مخفف computer-assisted manufacture یا تولید به کمک کامپیوتر است که با هم، به کاهش تعداد مراجعه ی بیماران به مطب دندانپزشکی برای تکمیل درمانهایی مانند روکش (تاج) و پل کمک می کند.
به طور سنتی زمانی که یک بیمار به روکش دندان(تاج) نیاز دارد، دندانپزشک باید یک قالب از دندان تهیه نموده و سپس صبر کند تا لابراتوار دندان پزشکی یک روکش دائمی برای آن بسازد. با تکنولوژی CAD / CAM، دندان تراشیده می شود تا برای روکش آماده شود، یک تصویر با یک کامپیوتر گرفته می شود و سپس به یک ماشین منتقل می شود که کراون یا روکش را در مطب می سازد، بدین ترتیب مراحل درمان با سرعت بیشتری طی می شود.

ونیرهای نازکتر برای نگه داری بخش بیشتری از دندان

ونیرها، پوسته های سفارشی نازکی هستند که برای پوشش روی دندانهای کج و یا غیر جذاب استفاده می شوند. در حال حاضر، با استفاده از مواد جدید، امکان ساخت ونیرهای بسیار نازک تر اما با همان قدرت و استحکام وجود دارد. مزیت ونیرهای نازک تر، کاهش فرآیند آماده سازی دندان -شامل تغییر شکل دندان برای قرار گرفتن روکش با مقداری ضخامت- برای روکش کردن آن است.  با ونیرهای نازک تر، بخش بیشتری از دندان دست نخورده نگه داشته می شود.

مواد باندینگ و فیلینگ بهتر

اگر قسمتی از دندان شما شکسته است، به لطف پیشرفت در مواد و تکنیک های اتصال می توانید آن را با ظاهری طبیعی تر از گذشته ترمیم کنید.

مواد باندینگ(اتصال دهنده) جدید، از رزینهایی (پلاستیک) ساخته شده اند که درخشانتر و دارای عمری طولانی تر از مواد قبلی می باشند. غالبا، دندانپزشکان لایه هایی از رزین را بر روی دندان قرار می دهند تا با آن پیوند شده و دندان را ترمیم کنند. از آنجایی که این مواد دارای طیف وسیع تری از سایه ها و رنگهای موجود هستند، بهتر می توان رزینی با رنگی مطابق با رنگ طبیعی دندان بیمار، انتخاب کرد.

در ترمیم، هنگامی که یک حفره باید پر شود، امروزه بسیاری از دندانپزشکان بجای آمالگام از کامپوزیت همرنگ دندان و یا فیلینگهای پرسلن که طبیعی تر می باشند، استفاده می کنند.

ایمپلنت های دندانی بهتر

استفاده از ایمپلنت برای جایگزینی دندان از دست رفته، اکنون شایع تر از سالهای گذشته است. اول، یک ایمپلنت تیتانیومی که به یک پیچ شباهت دارد به عنوان یک ریشه جایگزین در استخوان فک قرار داده می شود تا با استخوان جوش خورده و یکپارچه شود، بخشی از این پیچ بالاتر از خط لثه قرار می گیرد. سپس اباتمنت، این بخش بیرون زده را پوشش می دهد و تاج یا روکش بر روی اباتمنت قرار داده می شود.

در گذشته، اغلب ایمپلنتها با شکست مواجه می شدند. در حال حاضر، طول عمر معمولی یک ایمپلنت در حدود 15 سال یا بیشتر است. بر اساس اعلام  آکادمی جراحان دهان و فک آمریکا، حدود 95٪ از ایمپلنتها امروزه با موفقیت همراه می باشند.

درمانهای جدید برای بیماری لثه بمنظور بهداشت بهتر دندانها

هنگامی که بافت حمایت کننده از دندانها به استخوان اطراف دندان ها به صورت مناسبی نچسبیده باشد، پاکت هایی در لثه ایجاد می شود، که به آن پاکت پریودنتال می گویند.  باکتری با حمله به این پاکت ها، سبب افزایش تخریب استخوان و از دست رفتن دندانها می شوند.

انواعی از درمانها می تواند به معکوس شدن این آسیب کمک کند: از جمله تمیز نمودن سطوح ریشه تا حذف پلاک و جرم گیری و اقدامات شدید تر مانند جراحی لثه برای کاهش عمق پاکت پریودنتال.
در سال های اخیر، در درمان بیماری لثه بر فراتر از کاهش پاکت و از بین بردن باکتری ها تمرکز شده است این روشها شامل روش های احیا کننده ی لثه می باشند. به عنوان مثال از غشاء ها، پیوند استخوان یا پروتئینهایی استفاده می شود که باعث تحریک رشد بافت شده و می توانند به بازسازی استخوان و بافت برای مبارزه با بیماری لثه کمک کنند.

منابع:

http://sbmu.ac.ir/?siteid=405&pageid=24556

www.webmd.com/oral-health/advances-in-dental-care-whats-new-at-the-dentist