Breaking News

حفظ ریج آلوئولار با ماده معدنی استخوان گاو نیاز به پیوند اضافی در طول کاشت ایمپلنت را برطرف می کند

14 ژانویه 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در مجله بین المللی دندانپزشکی ایمپلنت، نشان می دهد که حفظ ریج آلوئولار(ARP) با ماده معدنی استخوان گاو پروتئین زدایی شده (DBBM)نیاز به پیوند اضافی استخوان را در طول کاشت ایمپلنت برطرف می کند.

مطالعه ای برای ارزیابی تثبیت ابعاد یک پاکت استخوانی پس از حفظ ریج آلوئولار (ARP) با ماده معدنی استخوان گاو پروتئین زدایی شده (DBBM) به منظور تخمین امکان کاشت ایمپلنت با قطر استاندارد بدون هیچ روش اضافه ی تقویت استخوان، انجام شد.

محققان، پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed،Embase  وCENTRAL ، را برای یافتن عناوین و چکیده‌های مناسب با استفاده از عناصر PICO[1] جستجو کردند. کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده (RCTs) شامل حداقل ده بیمار سالم از نظر سیستمیک وارد این متآنالیز شدند. گروه‌های آزمایش به ترتیب شامل قرار دادن DBBM کلاژنه با و بدون ممبران، و گروه‌های کنترل بدون دریافت پیوند بودند. چکیده‌های منتخب از نظر مناسب بودن بررسی شدند و پس از آن غربالگری متن بطور کامل و تجزیه و تحلیل داده‌های آماری انجام شد. احتمالات و تعداد مورد نیاز برای درمان (یا NNT) برای قرار دادن ایمپلنت بدون نیاز بیشتر به پیوند استخوان محاسبه شد. جستجوی اولیه ی پایگاه های داده 2583 مطالعه را شناسایی کرد. در نهایت، 9 مطالعه با مجموع 177 ایمپلنت پس از حفظ ریج آلوئولار (ARP) با ماده معدنی استخوان گاو پروتئین زدایی شده  (DBBM)و 130 ایمپلنت بعد از ترمیم خود به خود(SH ) برای ارزیابی کمی و کیفی وارد این متاآنالیز شدند.

نتایج به این شرح است:

  • میانگین اختلاف 1.13 میلی متر در عرض ریج به نفع حفظ ریج آلوئولار با استفاده از DBBM، در تمام مطالعات وارد شده، محاسبه شد.
  • بسته به قطر ایمپلنت، احتمال قرار دادن ایمپلنت در با 2 میلی متر استخوان در اطراف که از لحاظ نظری نیازی به تقویت استخوان بیشتر ندارد، از 6 تا 19 درصد متغیر است.

حفظ ریج آلوئولار با استفاده از ماده معدنی استخوان گاو پروتئین زدایی شده، تغییرات عرض ریج را به طور متوسط 1.13 میلی متر کاهش می دهد و امکان قرار دادن ایمپلنت هایی با قطر استاندارد در محفظه استخوانی پیرامونی تا 2 میلی متر، را بهبود می بخشد. با این حال، در 4 مورد از 5 مورد به هیچ ARP  یا مداخلات اضافی تقویتی استخوانی نیازی نبود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/dentistry/news/arp-with-dbbm-helps-circumvent-additional-grafting-need-during-implant-placement-105195


[1] These make up the four elements of the PICO model: Patient/ Problem, Intervention, Comparison and Outcome.