Breaking News

مراقبت های دندانی برای کودکان: شرایط ضروری در مقابل شرایط اورژانسی

17 فوریه 2023-همیشه وقتی کودک دچار درد دندان یا ضربه به دندان می شود، برای والدین استرس زا است. به افتخار ماه بهداشت دهان و دندان کودکان، تیم دندانپزشکی اطفال دانشگاه Connecticut ، مواردی را جمع آوری کرده است که باید در هنگام مواجهه با این شرایط دشوار به خاطر بسپارید.

در ادامه به برخی از سوالات پرتکرار در این زمینه پاسخ داده شده است. بخاطر داشته باشید که اطلاعات موجود در این مقاله به عنوان جایگزینی برای مشاوره، تشخیص یا درمان حرفه ای پزشکی یا دندانپزشکی نیست. در صورت تردید در هر موردی که با آن مواجه می شوید، همیشه با یک متخصص دندانپزشکی تماس بگیرید.

خانه دندانپزشکی چیست؟

آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا(AAPD)، “خانه دندانپزشکی” را به عنوان محلی برای رابطه ای مداوم بین دندانپزشک و بیمار تعریف می کند. خانه دندانپزشکی جایی است که کودک شما تحت درمان جامع قرار می گیرد. یک خانه دندانپزشکی باید “به طور مستمر در دسترس، هماهنگ و خانواده محور” باشد. این آکادمی توصیه می کند که والدین به دنبال یافتن یک مطب یا کلینیک دندانپزشکی به عنوان خانه دندانپزشکی فرزند خود، حداکثر قبل از رسیدن کودک به 12 ماهگی باشند.

چرا مهم است که کودک شما یک خانه دندانپزشکی داشته باشد؟

معاینات منظم دندانپزشکی برای اطمینان از سلامت دندان ها و دهان کودک شما حیاتی است. یک دندانپزشک می تواند به والدین آموزش دهد و به پایه ریزی اصول بهداشت دهان و دندان در خانه کمک کند. دندانپزشکان اغلب می توانند حفره ها و مشکلات دندانی را قبل از ایجاد درد یا ظهور علائم دیگر تشخیص و درمان کنند. داشتن یک دندانپزشک عمومی در یک خانه دندانپزشکی، یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانید برای کمک به جلوگیری از اورژانس های دندانی انجام دهید و در صورت بروز یک وضعیت اورژانسی اطمینان حاصل کنید که برنامه ای دارید.

چه زمانی برای یک نیاز فوری دندانی کودکم باید با دندانپزشک تماس بگیرم؟

اگر متوجه ی حفره ی دندانی یا زخم روی لثه ی کودکتان شدید یا اگر کودک شما حساسیت یا ناراحتی دندانی را تجربه کرد، باید با دندانپزشک کودک خود تماس بگیرید. اینج است که اهمیت داشتن یک خانه دندانپزشکی برای فرزندتان مشخص می شود، تا در صورت داشتن هر گونه نگرانی بتوانید با آنجا تماس بگیرید. دندانپزشک کودک شما، با تاریخچه و نیازهای دندانی او آشنا خواهد بود. متخصص دندانپزشکی همیشگی شما می تواند به رفع هر درد ناشی از رویش دندان یا دندان عقل کمک کند. در نهایت، اگر به دندان های کودک شما در حین حرکت یا بازی ضربه ای وارد شود دندانپزشک کودک شما اولین جایی است که باید با آن تماس بگیرید.

برخی از دلایلی که لازم است فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید، می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اگر متوجه ی حفره ای در یک یا چند دندان کودک خود شدید.
  • هنگامی که کودک شما به دلیل یک حفره ی دندانی درد دارد.
  • اگر جوش یا برآمدگی قرمز رنگی بر روی لثه فرزندتان مشاهده کردید.
  • اگر کودک شما دردی در پشت دهان دارد که ممکن است از دندان عقل باشد.
  • هنگامی که بخشی از دندان کودک شما بشکند.
  • اگر سیم های ارتودنسی شل شده باشند یا سیم از براکت جدا شده باشد.

بچه ام درد می کشد اما مطب دندانپزشک کودکم تعطیل است! باید چکار کنم؟

هنگامی که کودک شما یک خانه دندانپزشکی دارد، دندانپزشک او معمولاً یک شماره ی تلفن برای تماس بعد از ساعت کاری در اختیار شما قرار می دهد که می توانید برای مسائل فوری با آن تماس بگیرید. گاهی شما نمی دانید که برای چه شرایطی با دندانپزشک کودکتان در ساعات غیرکاری تماس بگیرید. اگر شرایطی بوجود آمد که تهدید کننده ی زندگی نبود و یا حساس به زمان نبود، همیشه بهتر است قبل از بردن فرزندتان به اورژانس با دندانپزشک او مشورت کنید.

چگونه می توانم درد/ناراحتی فرزندم را تا زمانی که بتوانم از دندانپزشک او وقت ملاقات بگیرم، کاهش دهم؟

داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن برای درد دندان یا لثه توصیه می شوند. دوز روی بسته بندی را بر اساس سن و وزن کودک خود دنبال کنید. ژل های بی حس کننده موضعی توصیه نمی شوند. غذاهای نرم که هم دما با دمای اتاق باشند، اغلب برای بچه‌ها زمانی که درد دندان را تجربه می کنند، راحت ترین غذاها هستند. همچنین جویدن غذا از سمتی که دور از دندان دردناک باشد، راحت تر است. خوردن یا نوشیدن غذاها و نوشیدنی های گرم، سرد یا شیرین ممکن است باعث ناراحتی به دلیل وجود حفره ی دندان شود. اجتناب از این محرک ها می تواند به جلوگیری از تشدید درد کمک کند.

یک دندان شیری کودک من همین الان بر اثر یک ضربه کنده شد، اکنون باید چکار کنم؟

اولین قدم شما این است که در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرید. دندان های شیری پس از کنده شدن دوباره کاشته نمی شوند. دهان فرزندتان را با آب بشویید و کمپرس سرد روی لب ها یا گونه های او بگذارید تا ورم نکند. هدف اصلی ما از اقدام سریع، جلوگیری از عفونت و کاهش ناراحتی کودک شما است.

یک دندان دائمی فرزند من همین الان بر اثر یک ضربه کنده شد، اکنون باید چکار کنم؟

بلافاصله سعی کنید دندان کنده شده را پیدا کنید. اگر می توانید محل آن را پیدا کنید، از لمس ریشه خودداری کنید و سعی کنید آن را دوباره در حفره ی دندان قرار دهید، در غیر اینصورت دندان را در بافر هنک[1](محلول نمکی متعادل از نمک های غیرآلی) یا کیت نجات دندان(Save-a-Tooth) قرار دهید، که هر دو بدون نسخه در داروخانه ها در دسترس هستند. همچنین می توانید دندان/دندان ها را در شیر قرار دهید. هدف اصلی مرطوب نگه داشتن دندان است، اما از قرار دادن دندان در آب خودداری کنید. زمان در مورد دندان دائمی کنده شده بسیار مهم است، بنابراین اگر آسیب بعد از ساعات کاری رخ داد، بلافاصله به دندانپزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

چه زمانی باید فرزندتان را به اورژانس ببرید؟

اگر فرزندتان با شرایط تهدید کننده زندگی مواجه است، باید به نزدیکترین بخش اورژانس مراجعه کنید. همچنین اگر نمی توانید با دندانپزشک فرزندتان تماس بگیرید، باید به اورژانس برای درمان ترومای دندانی حساس به زمان، مراجعه کنید.

شرایط دندانی تهدید کننده ی زندگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت دندانی که در تمام بدن پراکنده شده است، با علائمی مانند: تب بالا (38.9 تا 40 درجه سانتی گراد)، کم آبی بدن، تغییرات در وضعیت روانی، تورم صورت، خستگی، حالت تهوع یا استفراغ
  • مشکل در تنفس یا بلع به دلیل تورم صورت
  • خونریزی کنترل نشده
  • جابجایی دستگاه داخل دهانی (مانند نگهدارنده متحرک) که راه هوایی بیمار را مسدود کرده یا بلعیده شده باشد.
  • ضربه شدید به صورت

ترومای دندانی حساس به زمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • دندان های دائمی که به دلیل ضربه یا برخورد و تصادف کنده شده باشد.
  • دندان های دائمی که در فک لق شده یا از وضعیت طبیعی خارج شده اند و نیاز به تثبیت دارند.
  • دندان های لب پر شده با رنگ صورتی قابل مشاهده یا خونریزی از داخل دندان.
  • شکستگی فک.
  • بریدگی زبان، گونه یا لب که خونریزی غیر قابل کنترل دارد و ممکن است نیاز به بخیه داشته باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-02-dental-kids-urgent-emergent-situations.html


[1]  در آدرس زیر نوع و غلظت نمکهای موجود در بافر هنک آمده است

https://www.aatbio.com/resources/buffer-preparations-and-recipes/hbss-hanks-balanced-salt-solution