Breaking News

سیگار کشیدن و ویپینگ آسیب دهانی مشابهی را ایجاد می کنند

22 فوریه 2023 – در سالهای اخیر استفاده از سیگارهای الکترونیکی یا ویپینگ، به عنوان جایگزین سالم تری برای کشیدن سیگار، معرفی شده اند. به گفته تیمی از محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی(USC)، اما ویپینگ باعث آسیب به DNAی سلول های اپیتلیال دهان می شود که مشابه با اثرات سیگار کشیدن بر این سلولها است.

دکتر احمد بصارتی نیا، از دانشکده پزشکی Keck در USC در بیانیه ای که از طرف این دانشگاه منتشر شده است، گفت: مطالعه ما نشان می دهد که هر چه افراد از سیگارهای الکترونیکی بیشتری و به مدت طولانی تر استفاده کنند، آسیب DNA بیشتری در سلول های دهان آنها رخ می دهد، که مشابه با الگویی است که در افراد سیگاری نیز مشاهده می شود.

بصارتی نیا و گروه تحقیقاتی او در مطالعه ای که در 14 فوریه در مجله Nicotine & Tobacco Research  منتشر شد، اشاره کردند که بیش از 10 درصد از نوجوانان آمریکایی از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند. با این حال تحقیقات در حال ظهور، ویپینگ را با همان بیماری‌های مرتبط می داند که بر اثر استفاده از سیگار معمولی، ایجاد می شوند.

برای بررسی بیشتر، بصارتی نیا و همکارانش به آنالیز سلول های اپیتلیال دهان 72 نفر پرداختند که به سه گروه تقسیم شده بودند: افرادی که در حال حاضر از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کردند اما هرگز سیگار نکشیده اند، سیگاری های فعلی که هرگز از سیگارهای الکترونیکی استفاده نکرده اند، و افراد غیر مصرف کننده که هرگز سیگار معمولی یا سیگار الکترونیکی نکشیده اند. شرکت کنندگان از نظر سن، نژاد و جنسیت همسان شدند.

بصارتی نیا در این بیانیه گفت: ما مطالعه خود را به گونه ای طراحی کردیم که تأثیرات ویپینگ در افرادی که انحصاراً از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند را بررسی کنیم، این افراد هرگز قبلا سیگاری نبوده اند و هرگز در هیچ مقطعی از زندگی خود همزمان از هر دو نوع سیگار(معمولی و الکترونیکی) استفاده نکرده بودند.

هم استفاده کنندگان از سیگارهای الکترونیک و هم افراد سیگاری سطوح مشابهی از آسیب DNA را داشتند- بیش از دو برابر میزانی که در افراد سالم مشاهده می شود. این آسیب در ویپرهایی که از ویپ پاد[1] و جوس[2] های شیرین، میوه ای یا نعناعی استفاده می کردند، بیشتر بود، که 85 درصد از نوجوانانی که ویپ می کنند، از این جویس ها و از سیستم پاد استفاده می کنند. محققان گزارش دادند که ویپینگ همچنین با “تغییرات در بیان ژن و تغییرات اپی ژنتیکی مرتبط با توسعه بیماری” مرتبط است.

بصارتی نیا گفت: دستگاه ها و طعم هایی که بیشترین مصرف را در بین جوانان ویپری و همچنین بزرگسالان ویپری دارند، با بیشترین آسیب به DNA همراه هستند. واضح است که این نتایج پیامدهای مهمی هم برای سلامت عمومی و هم برای سازمان‌های نظارتی دارد.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=hyg&pag=dis&ItemID=332967


[1] دستگاهی قلم مانند با طراحی های زیبا و سبک و قابل حمل برای ویپینگ

[2] جوس، یا ایجوس، مایعی است که درونسیگار الکترونیکی یا ویپ ریخته می شود و بخاری طعم دار ایجاد می کند.