Breaking News

به خودتان کمک کنید- آیا دندانپزشکان کار را بر سلامتی خود ترجیح می دهند؟

7  مارس 2023- در این مقاله دکتر روهینی پانچولی بانسال، در نظر دارد به همکاران دندانپزشک خود کمک کند تا با تغییرات کوچک در عادات روزانه ی خود، بین سلامتی و کارشان تعادلی را ایجاد کرده و سلامت خود را حفظ کنند.

از آنجایی که وقت کلینیک های دندانپزشکی پس از کووید-19 بیش از هر زمان دیگری پر شده است، ما زمان بیشتری را برای ویزیت پشت سر هم بیماران به جای داشتن یک الگوی کاری متعادل صرف می کنیم.

چه شما در کلینیک خصوصی خود کار کنید یا در یک درمانگاه دولتی، این یک اتفاق رایج است. هدف ما و تلاش ما این است که بیماران خود را پشت سر هم اما با نهایت دقت درمان کنیم، اما باید همزمان مراقب سلامت کلی خود نیز باشیم.

بسیار مهم است که عناصر خودمراقبتی را بشناسیم و این را چه از نظر ذهنی، جسمی یا کلامی تمرین کنیم.

کمر درد به طور خاص می تواند به عنوان یک تحریک خفیف کوچک شروع شود که اگر به سرعت برطرف نشود، می تواند به کمردرد مزمن تبدیل شود که درمان و مدیریت آن دشوارتر است و اگر باز هم درمان نشود، به طور بالقوه می تواند به ناتوانی دائمی و مشکلات جدی تری تبدیل شود.

ضروری است که اگر متوجه ی تفاوت در پوسچر بدن خود شدید، به متخصص مربوطه مراجعه کرده و با تمهیداتی پوسچر بدنتان را به حالت مطلوب برگردانید.

علایمی که پرچم قرمز برای کمردرد محسوب می شوند

  • افزایش درد با بلند کردن اجسام و هنگام خم شدن
  • بدتر شدن درد هنگام استراحت، نشستن یا ایستادن
  • کمردردی که می آید و می رود
  • سفتی در کمر در صبح و هنگام بیدار شدن از خواب
  • دردی که از پشت به باسن، ساق پا یا لگن می کشد
  • درد شدید ناگهانی در پشت در حرکت سریع
  • ناراحتی در ساعات کاری
  • ناتوانی در خواب راحت

ده نکته برتر برای مدیریت کمردرد و بهبود پوسچر بدن در ساعات کاری

  1. اذعان به درد و اقدام قبل از اینکه خیلی دیر شود
  2. شنا دو بار در هفته (سینه + کرال پشت)
  3. یوگا
  4. مراجعه به متخصص استئوپاتی برای راهنمایی و درمان
  5. ماساژهای منظم هر شش تا هشت هفته توصیه می شود
  6. خوردن یک رژیم غذایی متعادل، رژیم مدیترانه ای ترجیح داده می شود
  7. استفاده از صندلی دندانپزشکی مناسب با پشتیبانی کافی
  8. وقفه های منظم بین ویزیت های درمانی طولانی
  9. نوشیدن منظم آب در طول روز، هشت لیوان در روز توصیه می شود
  10. تمرینات ورزشی پشت و شانه دو بار در هفته.

اقداماتی که باید انجام دهید

عادات کوچک روزانه ای را برای خود تنظیم کنید تا تغییرات بزرگتری در روزتان ایجاد گردد، برای مثال:

  • برای انجام حرکات کششی روزانه وقت بگذارید، ترجیحا صبح ها
  • صندلی خود را برای حمایت و حفظ انحنای کمرتان اصلاح کنید
  • سعی کنید نزدیک تر به بیمار خود بنشینید و از خم شدن بیش از حد به جلو خودداری کنید
  • برای کاهش خستگی عضلانی، به طور منظم در طول یک ویزیت از حالت نشسته به ایستاده تغییر وضعیت دهید. برای نمایش و آموزش دستورالعمل های بهداشت دهان یا بحث در مورد رادیوگرافی، حالت ایستاده را در نظر بگیرید.
  • به پیاده روی های کوتاه روزانه در بین زمانهای استراحت خود در طول روز کاری بروید
  • لگن خود را کمی کج کنید تا وضعیت کمرتان بهینه شود.
  • سطوح استرس خود را مدیریت کنید زیرا استرس می تواند درد را افزایش دهد، موسیقی آرام بخش در پس زمینه ی صدای محیط می تواند به ایجاد یک محیط آرام در محیط دندانپزشکی کمک کند.

تجربیات من

من شخصاً در اواخر سال گذشته با کمردرد مواجه شدم که در نهایت به دلیل انکار و بی توجهی بدتر شد.

تشخیص دادم که وقتی روزانه از سر کار به خانه بر می گردم، باید چیزی را در برنامه‌های روزانه ‌ام تغییر دهم زیرا در طول عصرها یک درد مداوم داشتم. از آنجایی که به طور منظم یوگا و شنا می کنم، فکر می کردم این درد زودتر کاهش می یابد. با این حال، فقط بدتر شد، تا جایی که مجبور شدم در مورد تغییرات فوری فکر کنم و آموزش هایی را ببینم.

عادت‌های روزانه‌ ام را اصلاح کردم و در تمام جراحی ‌هایم از صندلی زینی شکل استفاده کردم.

صندلی زین مانند، وضعیت بدن من را به طور قابل توجهی بهبود بخشید و به من کمک کرد تا برای مدت طولانی تری به حالت راست بنشینم. درد ناراحت کننده ای که در قسمت پایین کمرم داشتم با تغییر وضعیت نشستنم کاهش یافت. این نوع صندلی به سادگی کمک می کند تا ستون فقرات شما برای مدت طولانی در حالت S طبیعی بماند و در نتیجه از مشکلات مربوط به قوز کردن و وضعیت بد بدن جلوگیری می کند.

ثانیاً، من زمان گذاشتم تا یوگا را در برنامه ی روزانه ام بگنجانم و نه فقط عصرها.

من به ورزش یوگا در طول قرنطینه در سال 2020 ادامه دادم، در آن زمان آموزش خود را برای دریافت مدرک آموزش یوگا تکمیل کردم. این ماژول درک من را در مورد اینکه چگونه پوسچرهای خاص همراه با تکنیک‌ های تنفسی می ‌توانند پاسخ آرامش‌ بخشی را در سیستم عصبی ایجاد کنند، افزایش داد.

یوگا تمرین انعطاف پذیری و حرکت است که به کاهش تنش عضلانی و بهبود قدرت عضلانی کمک می کند. این یک تکنیک مدیتیشن هندی است که به ذهن، بدن و روح کمک می کند.

رویکرد کل نگر

مهمتر از آن، تحقیقات و داده های تحلیلی تفاوت های قابل توجهی را در مدیریت درد در دندانپزشکان ثابت کرده اند.

در یک نظرسنجی از 220 دندانپزشک، تفاوت معنی داری بین افرادی که به اختلالات اسکلتی عضلانی  (MSD) مبتلا شده بودند در مقایسه با افرادی که در یک دوره 12 ماهه یوگا انجام دادند، گزارش شد.

اساس یوگا و اینکه چگونه سادگی آن به تقویت هسته ی بدن شما کمک می کند به عنوان یک متخصص مراقبت های بهداشتی بسیار مهم است. ما به عنوان متخصصان دندانپزشکی نسبت به سایر گروه های پزشکی بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات ماهیچه ای استخوانی هستیم.

یوگا بر روی صندلی، حرکات مربوط به دست و موقعیت گردن می توانند تمرکز، تعادل و نیروی کاری شما را افزایش دهند.

من شروع به تمرین حرکات کششی یوگا در زمان استراحت ناهار به مدت 15 دقیقه در روز کردم. این سفتی عضلات کمری من را کاهش داد و به من اجازه داد تا تمرکز بهتری بر درمان بیماران داشته باشم.

من مرتباً ماساژ می گرفتم، اما ماساژورم به من توصیه کرد که برای بررسی بهتر دردی که مستقیماً مرا آزار می‌ داد، به یک متخصص استئوپاتی مراجعه کنم.

استئوپاتیست، تست‌های کششی معمولی را انجام داد و توضیح داد که کدام قسمت‌های بدن من نیاز به توجه بیشتری دارند. رویکرد کل نگر او تحسین برانگیز بود.

سپس برای کمک به هدف قرار دادن نقاط درد خاص، طب سوزنی انجام دادم.

طب سوزنی اگرچه تهاجمی به نظر می رسید اما درمانی بسیار ظریف و بدون درد بود. متخصص طب سوزنی، سوزن‌های ظریفی را به قسمت‌های فعال بدن وارد می ‌کرد تا اعصاب حسی زیر پوست و ماهیچه‌ها را تحریک کند. این کار سبب تولید اندورفین های تسکین دهنده درد می شود که به طور طبیعی به مدیریت درد کمک می کند. چیزی که در مورد این تکنیک لذت بردم این بود که بسیار سریع تاثیر خود را نشان داد.

کلام آخر

سلامت عمومی و رفاه شما به عنوان یک دندانپزشک مهم است و می تواند تا حدودی طول عمر شما را تعیین کند.

زمانی را برای نظم بخشیدن به برنامه های خود و اصلاح پوسچر خود در حین کار و ایجاد یک زندگی کاری متعادل جدید اختصاص دهید. تغییری که ایجاد می کنید می تواند آینده شما را برای همیشه تحت تاثیر قرار دهد!

منبع:

https://dentistry.co.uk/2023/03/07/giving-yourself-a-helping-hand-are-we-prioritising-treatment-over-our-own-wellbeing/