Breaking News

فیبرین غنی از پلاکت بارگذاری شده با آنتی بیوتیک ممکن است به کاهش عفونت های جراحی دهان کمک کند

15 مارس 2023 – بر اساس یک مطالعه ی اثبات مفهومی که اخیراً در BMC Oral Health منتشر شده است، استفاده از تکنیک فیبرین غنی از پلاکت (PRF) برای تحویل آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است خطر عفونت پس از جراحی را در بیماران جراحی دهان کاهش دهد.

علاوه بر این، ارائه آنتی بیوتیک از طریق PRF ممکن است جایگزینی برای آنتی بیوتیک درمانی سیستمیک باشد یا سبب تقویت آن شود و در عین حال خواص ترمیم زخم PRF را حفظ کند. با این حال، نویسندگان تاکید کردند که به مطالعات بیشتری برای اثبات اینکه این استراتژی یک ابزار راحت برای تحویل آنتی‌بیوتیک ها در پروسیجرهای جراحی دهان و دندان است، نیاز دارند.

نویسندگان به سرپرستی دکتر فرانچسکو بناردو از دانشگاه Magna Graecia در کاتانزارو در ایتالیا نوشتند: PRF می تواند همراه با بارگذاری آنتی بیوتیک تهیه شود و آنتی بیوتیک متعاقباً با اثر ضد میکروبی از غشاء PRF آزاد گردد.

برای کاهش استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های غیرضروری، استراتژی‌های مختلف دارورسانی، مانند هدف قرار دادن مستقیم بافت‌ها، باید در نظر گرفته شود. محصولات اتولوگ مانند پلاکت‌ها و فیبرین به ‌عنوان سیستم‌های دارورسانی مورد استفاده قرار می ‌گیرند و مطالعات نشان داده‌ اند که کنسانتره‌ های اتولوگ در ترمیم زخم در روش‌های پزشکی و دندانپزشکی ترمیمی مؤثر هستند.

برای بررسی اینکه آیا PRF یک حامل طبیعی برای تحویل آنتی بیوتیک است، PRF با استفاده از تکنیک لکوسیت و PRF تهیه شد. از یک لوله به عنوان شاهد استفاده شد و به لوله های دیگر آنتی بیوتیک های جنتامایسین (0.25 میلی گرم، 0.5 میلی گرم، 0.75 میلی گرم و 1 میلی گرم)، لینزولید (0.5 میلی گرم، 1 میلی گرم، 1.5 میلی گرم و 2 میلی گرم) و وانکومایسین (1.25 میلی گرم، 2.5 میلی گرم، 3.75 میلی گرم، 5 میلی گرم) اضافه شد.

بر اساس این مطالعه در زمان های مختلف، محلول جمع آوری و تجزیه و تحلیل شد. برای ارزیابی اثر ضد میکروبی غشاهای PRF حاوی آنتی‌بیوتیک‌ها و غشاهای بدون آنتی‌بیوتیک، از سویه های اشریشیا کلی (E. coli)، سودوموناس آئروژینوزا (P. aeruginosa)، استرپتوکوک میتیس (S. mitis)، هموفیلوس آنفولانزا (H. influenzae)، استرپتوکوکوس پنومونیه (S. pneumoniae) و استرپتوکوکوس اورئوس(S. aureus) ، استفاده شد.

محققان نوشتند اگرچه جنتامایسین و لینزولید خواص فیزیکی PRF را تغییر ندادند و در فواصل مورد بررسی از غشاها آزاد شدند، اما وانکومایسین تشکیل PRF را مختل کرد. افزودن وانکومایسین منجر به تغییرات قابل توجهی در خواص فیزیکی یا عدم تشکیل PRF شد.

غشای PRF که حاوی جنتامایسین بود فعالیت ضد باکتریایی قابل توجهی را در برابر همه پاتوژن های آزمایش شده، نشان داد. غشای PRF حاوی لینزولید فعالیت ضد باکتریایی بر علیه پاتوژن ها به جز E. coli  و P. aeruginosa داشت. نویسندگان نوشتند که این اثر با غشای کنترل قابل مقایسه بود.

این مطالعه دارای محدودیت‌هایی بود، از جمله عدم تجزیه و تحلیل آزادسازی فاکتورهای رشد.

 این مطالعه نشان داد که PRF را می‌توان با بارگذاری آنتی ‌بیوتیک تهیه کرد و دارو متعاقباً با اثر ضد میکروبی از غشاء آزاد می شود. با این حال، نویسندگان نوشتند، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

دکتر بناردو و همکارانش اظهار داشتند که برای اثبات این موضوع که PRF مملو از آنتی بیوتیک، یک ابزار موضعی تحویل آنتی بیوتیک برای روش های جراحی دهان و دندان است که باعث بهبود بافت و جلوگیری از عفونت موضعی می شود، به مطالعات in vitro و in vivo بیشتری نیاز داریم.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=infctl&pag=dis&ItemID=333091