Breaking News

ساخت داربست نانو کامپوزیتی سه‌بعدی برای ترمیم سریع‌تر بافت استخوان

محققان دانشگاه صنعتی شریف با استفاده از فناوری نانو موفق به تولید داربست نانو کامپوزیتی سه بعدی استخوان جهت ترمیم سریعتر بافت استخوان شدند. داربست نانو کامپوزیتی استخوان یکی از انواع گرافتهای مصنوعی استخوانی است که به منظور جایگزینی بافت استخوان در آسیب‌های مختلف ارتوپدی و فک و صورت قابل استفاده است. این محصول با بهره‌گیری از فناوری نانو و کامپوزیت‌ها قادر است زمان ترمیم بافت استخوانی آسیب دیده را کاهش داده و بهبود سریعتر استخوان را ممکن سازد.nanocompozit(1)

دکتر الناز تمجید، مجری طرح داربست نانو کامپوزیتی استخوان، با بیان این که پلیمر مورد استفاده در تولید داربست نانو کامپوزیتی استخوان زیست سازگاری عالی و خواص مکانیکی مطلوبی دارد، گفت:‌ درتولید این محصول از نانو ذرات سرامیکی زیست فعال به عنوان فاز تقویت کننده استفاده شده است که بهبود چسبندگی، تکثیر و تمایز سلولی بر گرافت استخوانی را موجب می‌شوند.

استادیار دانشگاه تربیت‌مدرس با بیان اینکه گرافتهای ترمیم استخوان فک و صورت در درمان بیمارانی که به دلیل تحلیل استخوان فک قادر به استفاده از درمان‌های دندانپزشکی تهاجمی نظیر کاشت ایمپلنت نیستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: همچنین این داربستها در مهندسی بافت انواع استخوان‌های اسفنجی و متراکم متناسب با مشخصات آناتومیکی عضو آسیب دیده از نظر شکل خارجی و ساختار متخلخل داخلی، کاربرد دارد.

 دکتر تمجید، امکان طراحی سه بعدی داخلی و خارجی گرافت بر اساس مشاهدات سی‌تی‌ اسکن ضایعه استخوانی را از جمله مزایای این طرح خواند و گفت:‌ بهینه‌سازی سطوح داخلی گرافت با استفاده از نانو فناوری به منظور تسریع چسبندگی سلول‌های استخوانی، بهره‌ گیری از مواد اولیه قابل تهیه از تولید کنندگان داخلی، قابلیت القاء و هدایت استخوانی، خواص مکانیکی و نرخ جذب قابل قبول از دیگر مزیت‌های این طرح به شمار می رود. این دانش‌آموخته دکتری پژوهشکده علوم و فناوری دانشگاه شریف با بیان اینکه نتایج آزمون‌های زیستی این محصول در آزمایشگاههای موسسه ی ماکس پلانک آلمان به تایید رسیده است، گفت:‌ این محصول دارای تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا نیز بوده و در حال طی کردن مراحل تجاری‌سازی است.
متن کامل در http://inpia.ir/shownews/1745:

منبع:

http://inpia.ir