Breaking News

دندان درد شما را آزار می دهد؟ ممکن است چیزی غیر از حفره ی دندانی علت بروز این درد باشد

19 آوریل 2023- در برخی موارد، مراجعه به دندانپزشک برای بررسی حساسیت دندانی ممکن است منجر به کشف یک حفره ی دندانی وحشتناکی شود، اما در برخی موارد، دردهای تیز و مبهم همراه با مصرف یا نوشیدن مواد غذایی سرد و گرم یا تماس دندانها با هوای سرد ممکن است ناشی از علل دیگری باشد.

دکتر Andrea Ferreira Zandona، رئیس بخش مراقبت های جامع در دانشکده ی دندانپزشکی دانشگاه تافتس، و دکتر Y. Natalie Jeong، رئیس بخش پریودنتولوژی در این دانشکده، برای گفتگو در مورد چگونگی پیشگیری و درمان انواع مختلف حساسیت های دندانی، و زمانی که لازم است به دندانپزشک خود مراجعه کنید، در این مقاله به ما توضیحاتی می دهند.

چرا حساسیت دندانی بسیار رایج است؟

دکتر Zandona: دندان با سایر قسمت های بدن متفاوت است زیرا پالپ یا بافت همبند داخل دندان که دارای پایانه های عصبی زیادی است در فضای بسته در داخل دندان قرار دارد. در جای دیگری از بدن، اگر بریدگی ایجاد شود، بافت اطراف آن قرمز شده و ممکن است ملتهب شود. اما وقتی پالپ دندان دچار آسیبی می شود، فضایی برای گسترش ندارد، در این شرایط تنها پاسخی که داریم “درد” است.

برای مثال، اگر پوسیدگی داشته باشید یا ریشه‌های دندانتان در معرض دید قرار گیرند و چیزی سرد بخورید یا بنوشید، ممکن است احساس درد کنید. اگر شیرینی بخورید ممکن است درد داشته باشید. احساساتی که ممکن است روی پوست خود داشته باشید قابل تمایز از هم هستند برای مثال احساس سرما می کنید، احساس گرما می کنید، و یا احساس درد می کنید. اما دندان به همه ی این محرک ها به دلیل نوع رشته های عصبی و گیرنده های درد که در آنجا وجود دارد، با درد پاسخ می دهد.

چه قسمتی از دندان ممکن است این حساسیت و پاسخ درد را ایجاد کند؟

دکتر Zandona: پوسیدگی دندان یکی از مواردی است که می تواند باعث ایجاد حساسیت شود. هنگامی که پوسیدگی دندان وجود دارد، لایه سخت و بیرونی دندان، که به مینای دندان معروف است، تخریب می شود و در نهایت عاج، لایه نرم تر در زیر آن مستقیماً نمایان می شود و عاج دارای لوله های بسیار کوچکی است که ارتباط پالپ(جایی که اعصاب در آن قرار دارند) را با قسمت بیرونی دندان فراهم می کند.

حفره ها قطعا می توانند باعث درد شوند، بنابراین هر زمان که درد دارید، باید آن را بررسی کنید، به خصوص اگر از بین نرود. بعد از بررسی ممکن است مشخص شود که مشکل خاصی نیست، اما ممکن است چیز جدی تری نیز باشد.

دکتر Jeong: وقتی دندان‌های حساسی دارید، فعالیت‌های خاصی مانند مسواک زدن، خوردن و نوشیدن – به‌ویژه نوشیدنی‌های سرد – می‌تواند باعث درد موقتی اما شدید در دندان‌های شما شود. این درد ممکن است ناشی از ساییدگی مینای دندان یا ریشه ی دندانی نمایان شده، باشد، اما می‌تواند به دلیل پوسیدگی، ترک خوردگی یا شکستگی دندان، یا حتی ترمیم یا پرکردگی معیوب یا فرسوده باشد. در برخی موارد، ممکن است به دلیل عقب نشینی لثه باشد که به آن تحلیل لثه می گویند.

وقتی لثه ها تحلیل می روند چه اتفاقی می افتد و چرا چنین اتفاقی رخ می دهد؟

دکتر Jeong: لثه‌های شما محیطی را در اطراف دندانهای شما ایجاد می کنند که مواد مغذی را به دندانها می رسانند، و محافظ و تثبیت ‌کننده ی دندان‌های شما هستند. هنگامی که لثه ی شما عقب می رود، سطح ریشه ی دندان آشکار می شود. در این شرایط اعصابی که در ریشه قرار دارند، به شدت تحریک می شوند زیرا قرار نیست در معرض محیط بیرون قرار گیرند.

عوامل متعددی منجر به تحلیل شدید لثه می شوند، این عوامل می توانند بر نحوه ی عقب نشینی لثه تأثیر گذارند. ناترازی دندان ها، مانند دندان های کج، یا درمان ارتودنسی قبلی می‌توانند باعث عقب نشینی لثه شوند. افراد همچنین ممکن است بیماری لثه ای داشته باشند که می تواند باعث تحلیل لثه هایشان شود و همچنین با افزایش سن، لثه ها به طور طبیعی جمع می شوند و تحلیل می روند.

تحلیل همچنین می تواند فقط به آناتومی یک فرد مربوط باشد. افراد ممکن است در ابتدا بافت لثه نازکی داشته باشند. همانطور که ما انواع مختلفی پوست داریم، پوست چرب یا پوست خشک می تواند به درمان های مختلفی نیاز داشته باشد. برخی از ما با بافت لثه بسیار نازک به دنیا می آییم که آن را فنوتیپ می نامیم. اگر واقعاً بافت لثه نازکی دارید، هر چیزی می تواند به راحتی لثه ی شما را تحریک کند. اگر افراد با نوع یا فنوتیپ لثه نازک متولد شوند، زودتر دچار تحلیل لثه می شوند، و شایع ترین دلیل آن مسواک زدن تهاجمی است.

افراد برای بهبود عادات مسواک زدن خود چه کاری می توانند انجام دهند؟

دکتر Jeong: ابتدا به مسواک خود نگاهی بیاندازید. ممکن است روی بسته بندی آن نوشته شده باشد سخت یا بسیار سخت. در این صورت ابتدا باید یک مسواک نرم خریداری کنید- این کاری است که اولویت اول محسوب می شود. دفعه بعد که به دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندان خود مراجعه می کنید، از آنها بخواهید نحوه ی مسواک زدن دندان های شما را بررسی کنند تا ببینند آیا نیاز به اصلاح تکنیک دارید یا خیر.

سن و وراثت چگونه می تواند در روند تحلیل لثه ها نقش داشته باشد؟

دکتر Zandona: با افزایش سن، لثه ها کمی عقب می نشینند و ریشه ی دندان نمایان می شود. تصور کنید که یک پیراهن آستین بلند پوشیده اید و به آرامی آستین خود را بالا می آورید و از مچ خود دور می کنید. جایی که پوست و آستین شما در ابتدا به هم می رسیدند، جایی بود که لثه شروع می شد و الان که آستین خود را بالا کشیده اید یعنی محل تلاقی لثه با دندان عقب تر رفته است بنابراین بخش بالایی دندان(سطح ریشه) نمایان می شود، و هنگامی که لثه شروع به عقب نشینی می کند و ریشه ها آشکار می شوند، پوشش نازک روی ریشه به نام “سیمان” با مسواک زدن به سرعت از بین می رود و فرد دچار حساسیت دندانی می شود.

مردم برای کاهش حساسیت های مربوط به تحلیل لثه چه کاری می توانند انجام دهند؟

دکتر Jeong: اولین کاری که می توانید انجام دهید این است که با دندانپزشک خود صحبت کنید، زیرا ما باید دقیقاً تشخیص دهیم چه چیزی باعث ایجاد حساسیت دندانی بیمار شده است.

بنابراین ما می توانیم تصمیم بگیریم که چگونه به درمان آن بپردازیم یا به رفع علت بروز آن کمک کنیم. بسته به شرایط، دندانپزشک یا پریودنتیست شما ممکن است موارد مختلفی مانند فلوراید درمانی را که می‌توانید در خانه انجام دهید، یا خمیر دندان‌های ضد حساسیت را که می‌توانید به طور منظم استفاده کنید، توصیه کند.

دکتر Zandona: خمیردندان های ضد حساسیت با بستن لوله های عاجی و جلوگیری از ارتباط محیط بیرون با پالپ کار می کنند. اما خمیردندان و فلوراید فقط تا زمانی که از آنها استفاده می کنید، موثر هستند، بنابراین باید آن را بخشی از عادات بهداشتی دندان خود قرار دهید و البته همه ی درمان‌ها برای همه ی افراد مؤثر نیستند، بنابراین اگر حساسیت و درد ادامه داشت، به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

ترک های دندان چقدر شایع هستند؟ آیا این چیزی است که مردم باید نگران آن باشند؟

دکتر Zandona: بسیاری از ما ترک‌های بسیار کوچکی روی دندانهای خود داریم، اما گاهی اوقات می‌توانند بسیار عمیق شوند و در کل عرض و طول دندان پیش روند و یا به اندازه‌ای عمیق شوند که با فشار ایجاد شده در هنگام گاز زدن مواد غذایی سبب ایجاد حساسیت شوند.

کسانی که دندانهای خود را به هم فشار می دهند یا می سایند، چه کاری می توانند انجام دهند؟

دکتر Zandona: افرادی که دچار براکسیزم هستند یعنی دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهند یا بر هم می سایند، ممکن است دچار حساسیت دندانی شوند. برای رفع این عادت، ممکن است نیاز به یک محافظ دهان داشته باشند که دندانپزشک می تواند با قالب گیری از دندانها آن را بطور سفارشی بسازد تا از دندان های فرد محافظت کند. این نوع محافظ دهانی سفارشی از بروز مشکلات دیگری که ممکن است با استفاده از محافظ دهانی نامناسب ایجاد شود، جلوگیری می کند.

چه درمانی برای موارد شدیدتر تحلیل لثه، وجود دارد؟

دکتر Jeong: اگر تحلیل لثه شدید باشد، درمانی به نام پیوند لثه ارائه می کنیم، که در آن بافت لثه ی موجود شما، به طور معمول از سقف دهان، یا بافتی از یک اهدا کننده انسان، یا از پوست حیوان، به بافت موجود، پیوند زده می شود تا از دندان ها بهتر حمایت کند. ما تکنیک ‌های زیادی داریم که اکنون از آنها استفاده می ‌کنیم که در گذشته وجود نداشتند، و مردم ممکن است کمی از این روش وحشت داشته باشند، اما این چیزی نیست که از آن بترسند.

اگر دندان دچار آسیب دیگری نیز شده باشد، آیا دندانپزشک کاری می تواند برای آن انجام دهد؟

دکتر Jeong: اگر دندان ترک خورده باشد، ممکن است یک درمان باندینگ برای حساسیت زدایی انجام شود. اگر حفره‌ای وجود داشته باشد که در ایجاد حساسیت دندانی نقش داشته باشد، احتمالاً آن ناحیه را با ترمیم می کنند یا اگر به درمان ریشه نیاز باشد، درمان کانال ریشه را انجام می دهند.

برای جلوگیری از ایجاد پوسیدگی و تحلیل لثه به مردم پیشنهاد می کنید چه کاری انجام دهند؟

دکتر Zandona: حفظ بهداشت دهان و دندان و رژیم غذایی مناسب بسیار مهم هستند. آنچه می خورید تا حد زیادی بر نوع باکتری هایی که در نهایت در دهان شما رشد می کنند، تأثیر می گذارد. برخی از انواع باکتری ها نشاسته را ترجیح می دهند و می توانند آن ها را متابولیزه کنند. وقتی متابولیزه می شوند، اسید ایجاد می کنند. آنها همچنین می توانند در یک محیط اسیدی رشد کنند، بنابراین به نوعی چرخه ی خود شکوفایی تبدیل می شود، زیرا شما باکتری ها را با قند تغذیه می کنید، آنها آن را به اسید متابولیزه می کنند، و سپس بیشتر تکثیر می شوند زیرا محیط اسیدی بیشتر مناسب رشد آنها است. سپس مینای دندان شما به دلیل اسید تولید شده تخریب می شود. شما از طریق آنچه می خورید و می نوشید، نوع باکتری های طبیعی دهان خود را کاملاً تغییر می دهید.

همچنین، اگر نوشیدنی ها و غذاهای اسیدی زیاد مصرف کنید، حتی اگر قندی در آنها وجود نداشته باشد، مینای دندان های شما فرسایش یافته و عاج زیرین آن ها نمایان می شود و همچنین می تواند حساسیت ایجاد کند.

رژیم غذایی بسیار مهم است، زیرا حتی اگر بتوانیم بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی حفظ کنیم، که البته اکثر ما نمی توانیم این کار را به خوبی انجام ‌دهیم، به خصوص بهداشت فواصل بین دندانی یا سایر قسمت‌هایی که تمیز کردن آنها سخت است، رژیم غذایی مملو از قند و مواد اسیدی می تواند به دندانها آسیب وارد کند. به همین دلیل سیلانت دندانها توصیه می شود، زیرا حفره های کوچک روی سطوح را پر می کنند و باکتری ها دیگر نمی توانند در این حفره ها باقی بمانند. نخ کشیدن منظم دندان ها به جلوگیری از پوسیدگی سطوح بین دندانی کمک می کند، زیرا از تجمع بیوفیلم در جایی که باکتری ها دوست دارند تشکیل دهند، جلوگیری می کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-04-toothache-bothering-cavity.html