Breaking News

چگونه می توانیم از شر بوی بد دهان خلاص شویم

24 آوریل 2023 – بر اساس تخمین ها، تقریباً از هر 4 نفر در سراسر جهان، 1 نفر بوی بد دهان یا هالیتوز را تجربه می‌کند، اما این بدان معنا نیست که نمی توان از شر آن خلاص شد.

شایع ترین علل بوی بد دهان و چند راه امتحان شده و واقعی برای خلاص شدن از شر بوی بد دهان را در این مقاله برای شما آورده ایم.

دلایل بوی بد دهان

تنیکا پترسون، متخصص بهداشت دندانپزشکی در کلینیک کلیولند، در وبلاگی توضیح داده است که بوی بد دهان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله رژیم غذایی، رفلاکس معده به مری [GERD] و بهداشت نامناسب دهان.

او خاطرنشان می کند که اکثر موارد بوی بد دهان به دلیل مسواک زدن ناکافی، عدم استفاده از نخ دندان و تمیز نکردن دندان ها است. مواردی که می توانند باعث ایجاد بوی بد دهان در شما شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • پوسیدگی دندان
  • بیماری لثه (ژنزیویت و پریودنتیت)
  • سطوح بالای باکتری ها در دهان شما
  • عفونت ریه، سینوس، گلو و بینی
  • خشکی دهان
  • گیر کردن غذا در لوزه ها
  • دیابت
  • سرطان های سر و گردن
  • سندرم شوگرن
  • بیماری کبد یا کلیه

چگونه از شر بوی بد دهان خلاص شویم

در اینجا 5 راه برای مبارزه با بوی بد دهان و تمیز نگه داشتن دهان شما آورده شده است.

پایبندی به یک روال صحیح بهداشت دهان و دندان

مسواک زدن حداقل دو بار در روز به مدت حداقل دو دقیقه می تواند به جلوگیری از هالیتوز کمک کند. از یک مسواک با برس نرم استفاده کنید و آن را هر 3 تا 4 ماه یکبار تعویض کنید تا از تمیزی و شادابی نفس خود مطمئن شوید.

نخ کشیدن دندان ها به اندازه مسواک زدن مهم است، زیرا مواد غذایی را از فواصل بین دندان های شما خارج می کند تا باکتری ها نتوانند در آنجا رشد کنند. سعی کنید حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

همچنین استفاده از دهانشویه آنتی باکتریال بدون الکل، و برنامه ریزی منظم برای جرم گیری دندان ها توسط متخصص دهان و دندان، برای بهینه سازی سلامت دهان را به شما پیشنهاد می کنیم.

تمیز کردن زبان

پترسون توضیح داد که در حالی که مسواک زدن زبان می تواند به رفع بوی بد دهان کمک کند، اسکرپ یا خراشیدن زبان می تواند در از بین بردن پلاک و باکتری از سطح زبان موثرتر باشد.

توصیه می کنیم که بعد از هر مسواک زدن و نخ کشیدن دندان ها از یک خراش دهنده ی زبان از جنس استنلس استیل، پلاستیکی یا مسی استفاده کنید.

جلوگیری از خشکی دهان

به گفته ی متخصصان کلینیک مایو، راه‌های مختلفی برای جلوگیری از خشکی دهان وجود دارد، از جمله نوشیدن آب فراوان، جویدن آدامس بدون قند و مکیدن آب نبات بدون قند. همچنین توصیه می‌ شود که از محصولات تنباکو، نوشابه‌های گازدار و خوردن قهوه خودداری کنید زیرا این مواد رطوبت دهان شما را کاهش می دهند.

اگر این استراتژی ها جواب نداد، با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا در مورد درمان هایی که می تواند برای کمک به افزایش جریان بزاق شما تجویز کند، تصمیم گیری نماید.

استفاده ی بیشتر از چاشنی ها

یک راه ساده و موثر برای جلوگیری از بوی بد دهان، خوردن برگ جعفری تازه یا خشک است و این چاشنی ها تنها ادویه هایی نیستند که به کاهش بوی بد دهان کمک می کنند.

بر اساس مطالعه ای که در مجله ی کشاورزی و شیمی مواد غذایی منتشر شده است، زنجبیل نیز یک درمان طبیعی موثر برای مبارزه با بوی بد دهان است. زنجبیل حاوی ماده ای به نام 6- جینجرول است که در عرض چند ثانیه برخی از ترکیبات ایجاد کننده ی بو را در غذاهایی که می خورید، تجزیه می کند.

توماس هافمن، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه فنی مونیخ، در بیانیه ‌ای خبری گفت: با مصرف اینگونه چاشنی ها نفس ما نیز بوی بهتری خواهد داشت.

در حالی که برخی ادویه ها برای بوی بد دهان مفید هستند، متخصصان کلینیک مایو توصیه می کنند از مصرف سیر همراه با پیاز اجتناب کنید. علاوه بر این، غذاهای حاوی شکر ممکن است خطر ابتلا به هالیتوز را افزایش دهند.

پترسون گفت: بیشتر اوقات، بوی بد دهان یک مشکل بهداشتی است و شما می توانید برای بهبود آن اقداماتی انجام دهید. با این حال، اگر بهداشت را رعایت کرده ‌اید و بوی بد دهان شما همچنان ادامه دارد، با دندانپزشک یا ارائه‌ دهنده ی مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید. آنها می توانند به تعیین اینکه آیا دلیل زمینه ای برای بوی بد دهان شما، مانند بیماری لثه یا سایر مشکلات سلامتی وجود دارد یا خیر، کمک کنند و می توانند مناسب ترین درمان ها را به شما ارائه دهند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-04-bad.html