Breaking News

اندازه گیری نتیجه بطور ترکیبی ممکن است به پیش بینی نتایج بالینی پس از درمان ترمیمی پریودنتال کمک کند

12 مه 2023- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله پریودنتولوژی منتشر شده است، اندازه‌گیری‌ نتیجه بطور ترکیبی ممکن است به پیش‌بینی پیامدهای بالینی پس از درمان ترمیمی پریودنتال کمک کند.

اخیراً یک اندازه گیری نتیجه مرکب (COM[1]) برای توصیف نتایج کوتاه مدت درمان ترمیمی پریودنتال پیشنهاد شده است. مطالعه ی گذشته نگر حاضر با هدف ارزیابی ارزش پیش آگهی COM در تغییر میزان چسبندگی بالینی لثه (CAL) طی یک دوره 4 ساله ی مراقبت های پریودنتال حمایتی (SPC) انجام شد.

هفتاد و چهار نقص داخل استخوانی در 59 بیمار در 6 ماه و 4 سال پس از درمان ترمیمی مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس تغییر شش ماهه ی CAL و عمق پروبینگ (PD)، نقص ها به صورت زیر طبقه بندی شدند:

  • COM1: افزایش میزان چسبندگی بالینی لثه به میزان 3 میلی متر یا بیشتر، و عمق پروبینگ 4 میلی متر یا کمتر
  • COM2: افزایش میزان چسبندگی بالینی لثه کمتر از 3 میلی متر و عمق پروبینگ 4 میلی متر یا کمتر
  • COM3: افزایش میزان چسبندگی بالینی لثه به میزان 3 میلی متر یا بیشتر و عمق پروبینگ بیش از 4 میلی متر
  • ·         COM4: افزایش میزان چسبندگی بالینی لثه کمتر از 3 میلی متر و عمق پروبینگ بیش از 4 میلی متر

گروه‌های COM از نظر پایداری (یعنی افزایش میزان چسبندگی بالینی لثه، بدون تغییر در CAL یا کاهش CAL کمتر از 1 میلی‌متر) در طی 4 سال با هم مقایسه شدند. همچنین، گروه ها از نظر میانگین تغییر در PD وCAL، نیاز به درمان مجدد جراحی و بقای دندان، با هم مقایسه شدند.

نتایج

در 4 سال، پایداری در گروه COM1، COM2،COM3  و COM4 به ترتیب 69.2، 75، 50 درصد و 28.6 درصد بود، با احتمال به مراتب بالاتری برای نشان دادن پایداری یک نقص برای COM1،COM2 ، و COM3 در مقایسه با COM4 (نسبت شانس به ترتیب 4.6، 9.1، و 2.4). اگرچه شیوع بیشتر مداخلات مجدد جراحی و بقای دندان کمتر در COM4 مشاهده شد، تفاوت معنی‌داری در بین گروه‌های COM مشاهده نشد.

اندازه گیری نتیجه مرکب (COM) ممکن است در پیش بینی تغییر CAL در محل هایی که پس از جراحی ترمیمی پریودنتال تحت مراقبت های پریودنتال حمایتی قرار می گیرند، مفید باشد. با این حال، مطالعات بر روی گروه‌های بزرگ ‌تر برای اثبات یافته‌های اخیر مورد نیاز است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/dentistry/news/composite-outcome-measures-may-help-predict-clinical-outcomes-after-periodontal-regenerative-therapy-111394


[1] composite outcome measure