Breaking News

عفونت پنهان دندان و خطر بیماریهای قلبی

2 اوت 2016- عفونت نوک ریشه ی دندان (root tip) حتی اگر بدون علامت باشد، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را افزایش می دهد. عفونت پنهانheart نوک ریشه دندان بسیار شایع است بطوریکه از هر 4 نفر فنلاندی حداقل یک نفر از این مشکل رنج می برد. چنین عفونتهایی معمولاً توسط اشعه ی X قابل شناسایی می باشند.

 بر اساس مطالعه ی جدیدی که در دانشگاه هلسینکی انجام شد، سندرم کرونرها حاد در میان بیمارانی با دندان عفونی درمان نشده (که نیاز به درمان کانال ریشه دارد) 2.7  برابر افرادی است که با این مشکل روبرو نیستند.

این تحقیق در بخش  بیماریهای دهان، فک و صورت در دانشگاه هلسینکی با همکاری مرکز قلب و ریه ی  بیمارستان دانشگاه هلسینکی انجام گردید و نتایج آن در آخرین شماره ی مجله ی Dental Research منتشر شد.

عفونت نوک ریشه ی دندان یا پریودنتیت آپیکال، واکنش دفاعی بدن در برابر عفونت میکروبی در پالپ دندان است و پوسیدگی شایع ترین علت عفونت نوک ریشه دندان است.

درحال حاضر، اطلاعات فزاینده ای در مورد ارتباط بین عفونتهای دهانی و بسیاری از بیماریهای مزمن شایع منتشر شده است. بعنوان مثال پریودنیت، یک بیماری التهابی که بر روی بافت اطراف دندان تأثیر می گذارد و موجب بروز التهاب با درجه ی پایین می شود، بعنوان یک عامل خطر مستقل برای بیماری عروق کرونر و دیابت معرفی شده است. تاکنون مطالعات نسبتاً کمی بر روی عفونت نوک ریشه ی دندان و ارتباط آن با بیماری عروق کرونر انجام شده است، اگر چه بنظرمی رسد عفونت نوک ریشه با التهاب خفیف همراه است.

در این مطالعه از 508 بیمار فنلاندی با متوسط سنی 62 سال که علایمی از بیماری قلبی را در زمان شروع تحقیق تجربه کرده بودند، ثبت نام گردید. وضعیت عروق کرونر این افراد از طریق آنژیوگرافی  بررسی شد، نتایج این بررسی نشان داد 36 درصد از آنها از بیماری عروق کرونر پایدار و 33 درصد از سندرم حاد کرونر رنج می بردند و تنها 31 درصد تا حد قابل توجهی به بیماری عروق کرونر مبتلا نبودند. وضعیت دندانهای آنها با استفاده از توموگرافی پانوراما از کل دندانها و فک بررسی شد، 58 درصد از این افراد دارای یک یا چند ضایعه ی التهابی بودند.

محققان همچنین دریافتند که عفونت نوک ریشه دندان با سطح بالایی از آنتی بادیهای سرمی بر ضد باکتریهای شایعی که علت چنین عفونتهایی هستند، در ارتباط  است. این موضوع  نشان می دهد که عفونت های دهانی بر سایر بخشهای بدن تأثیر می گذارد. آنالیزهای آماری با در نظر گرفتن سن، جنیست، کشیدن سیگار، دیابت نوع 2، نمایه ی توده ی بدنی، پریودنتیت و تعداد دندانها به عنوان عوامل مخدوش کننده انجام شد.

بیماریهای قلبی عروقی عامل بیش از30 درصد ازمرگ و میرها در جهان است. این بیماریها با داشتن رژیم غذایی سالم، کنترل وزن، ورزش و ترک سیگار قابل پیشگیری هستند. برای سلامت قلب باید  اقداماتی در جهت جلوگیری یا درمان عفونت های دهان و دندان که بسیار شایع هستند و غالباً  بدون علامت می باشند، صورت گیرد. بنظر می رسد درمان کانال ریشه( روت کانال تراپی) می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد اما به تحقیقات بیشتری در این زمینه  نیاز است.

منبع و سایت:

Journal of Dental Research, 2016; 0022034516660509 DOI: 10.1177/0022034516660509

www.sciencedaily.com/releases/2016/08/160802104159.htm