Breaking News

تزریق مخلوطی از عوامل افزایش دهنده ی استخوان، سبب رشد استخوان جدید در فک موش گردید

23 اوت 2016- یک تیم تحقیقاتی ترکیبی از یک پروتئین و یک پپتید را که به ترتیب باعث تحریک تشکیل استخوان و تمایز استئوبلاستها می شوند، همراه با یک حامل ژلاتینی به استخوانهای فک موش تزریق نمودند. این روش به تشکیل استخوان جدید منجر گردید. نتایج این تحقیق نشان داد که این روش پتانسیل تبدیل به یک روش غیر تهاجمی برای جایگزینی جراحی پیوند استخوان فک را دارد.

بخشی از استخوان فک که شامل سوکتهای دندان است به عنوان استخوان آلوئول شناخته می شود و از دست دادن آن در طول زمان و یا به دنبال بیماریهای دندان ممکن است در نهایت سبب از دست رفتن دندان شود. در حالی که دندان مصنوعی می تواند به عنوان یک جایگزین برای دندان استفاده شود اما محرک های مکانیکی در زیر دندان مصنوعی باعث از دست دادن بیشتر استخوان آلوئول می گردند. بنابراین برای درمان این گروه از بیماران به شدت به یک راه حل جایگزین و با دوام تر نیاز است.

Injected mix of boneپیکانهای زرد تشکیل استخوانهای جدید را نشان می دهند

دانشمندان از پروتئین نوترکیب مورفوژنتیک استخوان انسان- 2 (BMP-2) برای تحریک استخوان سازی (تشکیل استخوان) در انسان استفاده نموده اند، اما غلظت بالای این پروتئین می تواند منجر به التهاب و تشکیل تومور شود. بنابراین، به عواملی مانند داروهای پپتیدی برای سرعت بخشیدن به تشکیل استخوان حتی در حضور غلظت پایین تری از BMP-2، نیاز است. علاوه بر این، تاکنون هیچ ابزار شناخته شده ای برای تحریک رشد استخوان بصورت موضعی بجز انجام عمل جراحی وجود ندارد.

تحقیقات نشان داده است پپتید OP3-4 به مهار پوسیدگی استخوان و تحریک تمایز سلول های (استئوبلاست) که سازنده ی استخوان هستند، کمک می کند. در حال حاضر، یک تیم بین المللی با محوریت دانشکده ی دندانپزشکی در دانشگاه پزشکی توکیو ژلی بر پایه ی ژلاتین را که حامل OP3-4 و BMP-2 بود به استخوان فک موش تزریق نمودند. این کار به منظور افزایش تشکیل استخوان در اطراف محل تزریق انجام گردید، این مطالعه اخیرا در مجله Dental Research منتشر شده است.

استفاده از ژلاتین قابل تزریق برای حمل عواملی بمنظور تقویت تشکیل موضعی استخوان،  نیاز به پیوند استخوان از طریق جراحی را مرتفع کرده و از تورم یا سایر عوارض در موش جلوگیری می کند. محققان مشاهده کردند که منطقه ای که در آن توده ی استخوانی در اطراف محل تزریق BMP-2  و  OP3-4 افزایش یافته است، بزرگتر از منطقه ی تشکیل استخوان در تزریق  BMP-2 به تنهایی یا در گروه شاهد است. همچنین محتوای و تراکم مواد معدنی استخوان در این توده، همانطور که در تصویر دیده می شود، بطور قابل توجهی بالاتر است.

بررسی میکروسکوپی، رسوب بافت کلسیفیه (کانی) را در سراسر استخوان تازه تشکیل شده در موشهایی که به آنها BMP-2 و OP3-4 تزریق شده بود را نشان داد. نویسنده ی این مقاله Tomoki Uehara می گوید: مینرالیزاسیون منطقه بیرونی آشکارا قبل از بخش داخلی صورت گرفته است (تصویر). ما بر این باوریم که اندازه ی استخوان جدید قبل از شروع کلسیفیکاسیون تعیین می شود و OP3-4 نقش مهمی در ساخت محل بازسازی در مراحل اولیه ی تشکیل استخوان ایفا می کند.

نویسنده مسئول کازوهیرو آئوکی می افزاید: علاوه بر این، OP3-4 تعداد سلول های تشکیل دهنده ی استخوان را که توسط  استفاده از BMP-2 القا می شود، افزایش داده و تا حد زیادی تولید نشانگرهای ژنتیکی استخوان را افزایش می دهد.

منبع و سایت:

Journal of Dental Research, 2016; 95 (6): 665 DOI: 10.1177/0022034516633170

www.sciencedaily.com/releases/2016/08/160823103228.htm