Breaking News

آب حاوی فلوراید نسبت به نمک حاوی فلوراید در جلوگیری از پوسیدگی موثرتر است

12 سپتامبر 2016- فلوریداسیون آب (CWF) به مدت 70 سال است که به بهبود سلامت دهان و دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کرده است. با این حال، فلوریداسیون آب در برخی از جوامع همیشه ممکن نیست و نیاز به جایگزین هایی مانند فلوریداسیون نمک دارد. یک تیم بین المللی از پژوهشگران اخیرا تاثیر آب حاوی فلوراید در Porto Allegre  در جنوب برزیل و تاثیر نمک حاوی فلوراید در Montevideo   در اروگوئه را بررسی کردند.

محققان 1528 کودک دوازده ساله در پورتو آلگره و 1154 کودک ساکن در مونته ویدئو را مورد بررسی قرار داده و به جمع آوری اطلاعات  اجتماعی- جمعیت شناسی، میزان تحصیلات مادران و بهداشت دهان و دندان این کودکان پرداختند. برآوردهای تعدیل شده نشان داد که میزان پوسیدگی دندان در کودکان ساکن در پورتو آلگره نسبت به کودکان مونته ویدئو، کمتر است. در حقیقت احتمال پوسیدگی برای کودکانی که از نمک حاوی فلوراید استفاده می کردند، بطور قابل توجهی بالاتر از  کودکانی بود که از آب حاوی فلوراید استفاده می نمودند.

پرفسور لونا سورو آلوز، از گروه دندانپزشکی ترمیمی در دانشگاه فدرال سانتا ماریا در سانتا ماریای برزیل، در مصاحبه با مجله ی دندانپزشکی امروز در مورد نتایج این مطالعه، که توسط Community Dentistry and Oral Epidemiology منتشر شده است، توضیحاتی ارائه کرد.

سوال: آیا نمک حاوی فلوراید یک استراتژی رایج برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است؟

پاسخ: بله، نمک حاوی فلوراید یکی از مداخلات اصلی برای ارائه فلوراید در جامعه است و همانند آب حاوی فلوراید، دارای ویژگی های کلیدی مانند اثربخشی و هزینه کم است. همچنین عادلانه است (در اختیار همه ی افراد جمعیت قرار می گیرد)، نیاز به تلاش شخصی کمی دارد و هزینه های درمانهای دندانی را کاهش می دهد. این معیارها توسط سازمان بهداشت جهانی برای کشورهایی که سیستم های منابع آب عمومی ندارند، توصیه می شود و به مصرف کننده اجازه می دهد که جایگزینی برای آب حاوی فلوراید انتخاب کند.

سوال: چگونه استفاده از نمک حاوی فلوراید برای کودکان در مونته ویدئو اجرا شد؟

پاسخ: در اروگوئه، برنامه ملی برای فلوریداسیون نمک در سال 1991 اجرا شد. نمک حاوی فلوراید در بسته بندیهای 500 گرمی توزیع شد، میزان دوز فلوراید برای نمک رومیزی، 250 میلی گرم سدیم فلوراید در هر کیلوگرم نمک بود و برای “نمک دریا” 250 میلی گرم پتاسیم فلوراید به هر کیلوگرم نمک دریا بود، اشاره به این نکته مهم است که استفاده از نمک حاوی فلوراید به طور سیستماتیک در ناهار خوریهای عمومی، رستورانها و سربازخانه ها و یا نانوایی ها اجرا نشد و تنها به استفاده ی خانواده ها محدود گردید.

سوال: آیا هیچ اثر منفی از فلوراید، مانند فلوئوروزیس در استفاده از نمک حاوی فلوراید مشاهده گردید؟

پاسخ: اخیرا یک بررسی ملی نشان داد که  شیوع فلوئوروزیس در کودکان 12 ساله 45٪  است، با توجه به شاخص Dean، شیوع فلوئوروزیس در 42.5٪ درصد از این افراد مشکوک است، 1.7 درصد از این افراد به فلوئوروزیس بسیار خفیف مبتلا بودند و تنها 0.8 درصد از این جمعیت به فلوئوروزیس دندانی با درجه ی بالاتر مبتلا بودند.

سوال: بحثها و اختلاف نظرهای زیادی در مورد استفاده از فلوراید در جوامع وجود دارد و بسیاری از جوامع برنامه های خود را در افزودن فلوراید به آب آشامیدنی متوقف کرده اند، نظر شما در مورد افزودن فلوراید به منابع آب های عمومی چیست؟

پاسخ: در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، دسترسی به خمیر دندان حاوی فلوراید برای گروه های اجتماعی محروم، محدود است، در این موارد، برنامه ی فلورایداسیون مبتنی بر جامعه مانند آب حاوی فلوراید و یا نمک راه منحصر به فردی برای اطمینان از دسترسی همگانی، ایمن و مقرون به صرفه برای کنترل پوسیدگی است.

مقالات مرتبط و منبع:

Society Puts Boots on the Ground in the Fight for Fluoridated Water

Surgeon General Celebrates 70 Years of Fluoridation

Fluoride Suspected in Increasing Diabetes Rates

http://dentistrytoday.com/news/todays-dental-news/item/1227-fluoridated-water-beats-fluoridated-salt-in-preventing-caries