Breaking News

استفاده از رویکرد دیجیتال یکپارچه برای برنامه ریزی درمان با ایمپلنت

عوامل متعددی تعیین کننده ی مناسب بودن درمان ایمپلنت برای جایگزینی یک دندان از دست رفته است، که از جمله می توان به کیفیت و مقدار استخوان در محل ایمپلنت، فضای مورد نیاز و آکلوژن بیمار، در میان سایر عوامل اشاره کرد(1و2). این ملاحظات و پیامدهای بالقوه آنها بر نیاز به انجام سایر درمانها و یا روشهای دیگر قبل از انجام ایمپلنت، یا همراه با آن تاثیر می گذارد.

برای مثال، بیماران دارای دندان نهفته بهتر است ابتدا به متخصص ارتودنسی معرفی شوند تا به جای کشیدن دندان و انجام ایمپلنت، دندان مورد نظر آنها به موقعیت مناسب تغییر مکان داده شود(3 و4). اگر خواست بیمار کشیدن دندان و قرار دادن ایمپلنت باشد،  نقایص استخوانی بدنبال کشیدن دندان می تواند امکان قرار دادن فوری ایمپلنت  و روکش موقت را منتفی کند. در عوض، در این موارد به پیوند استخوان و بافت برای اطمینان از ثبات و قابل پیش بینی بودن و زیبایی بافت نرم نیاز است و لازم است قرار دادن ایمپلنت با تاخیرصورت گیرد(5). این الزامات نیاز به توجه بیشتری دارد، با این حال از آنجائیکه مواد مختلف خواص درمانی متفاوتی دارند بر زمان کاشت ایمپلنت و به طور کلی زمان درمان ترمیمی تاثیر خواهند گذاشت(6).

بنابراین، درمانهای ایمپلنت موفق بر اساس تشخیص کامل و دقیق، برنامه ریزی درمان قبل از انجام هر اقدامی و ارتباط موثر میان کل تیم، قابل پیش بینی می باشند(7 و 9). برای این موفقیت اساسا نیاز به تصاویری با کیفیت بالا (به عنوان مثال، تصاویر 3 بعدی، CBCT و یا پانوراما) وجود دارد که دندانپزشکان را قادر به دیدن محدوده ای فراتر از محدوده ی رادیوگرافی های رایج می نماید(10-13). با این حال، از آنجائیکه درمان ایمپلنت شامل طیف وسیعی از خدمات حرفه ای، هر کدام با تشخیص مربوط به خود، انتقال اطلاعات و فن آوریهای مورد نیاز(به عنوان مثال، سخت افزار و نرم افزار ) است، همکاری بین  اعضای تیم فن آوری و درمان برای  برنامه ریزی و مشاوره بین تخصصهای مختلف ضروری است( 7-9).

از آنجایی که تشخیص مهمترین گام  در فرآیند برنامه ریزی درمان است، بر اساس در نظر گرفتن ویژگیهای هر مورد و ویژگی های بیمار، تشخیص تعیین کننده ی درمان مناسب می باشد. هر تلاشی باید برای اطمینان از دقت تشخیص بکار گرفته شود و هنگامی که اشکال مختلف تکنولوژی در گردش کار تشخیصی یکپارچه گردید، روند تشخیصی و ارتباطات میان اعضای تیم دندانپزشکی دقیق تر و کارآمد تر خواهد شد. در این روند، ، تصویربرداری 3 بعدی و CBCTs بویژه به دندانپزشکان اجازه می دهد تا لزوم درمان با ایمپلنت را بعنوان مناسب ترین درمان تشخیص دهند. این گونه تصاویر بعنوان راهنمایی برای جراحی ایمپلنت در هنگام قرار دادن ایمپلنت، برنامه ریزی برای انتخاب ایمپلنتی با طول و اندازه ی ایده آل و تعیین موقعیت دقیق و حصول اطمینان از قابل پیش بینی بودن نتیجه، لازم می باشند(14 و 15).

در ادامه ی این مقاله یک مورد درمان با استفاده از رویکرد دیجیتال یکپارچه همراه با تصاویر ارائه شده است. برای مطالعه ی ادامه ی مطلب بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

using-an-integrated-digital-approach-to-treatment-planning

منبع:

http://www.dentistrytoday.com/articles/10202