Breaking News

مزایای درمان با لیزر برای مشکلات دندانی

شبیه سازی های رایانه ای نشان می دهد لیزر در کشتن پاتوژنها موثر است.

 20 اکتبر 2016- محققان با شبیه سازی کامپیوتری نشان دادند که چگونه لیزر به کلنی های باکتریایی در دهان حمله می کند، این شبیه سازی نشان دهنده ی مزایای استفاده از لیزر در دبریدمانها شامل کشتن باکتری ها و ارتقاء سلامت دهان و دندان است.

در مطالعه ای که در مجله Lasers in Surgery and Medicine منتشر شده است، محققان نتایج یک شبیه سازی کامپیوتری را با طول موجهای مختلف لیزر که باکتریهای مجازی پنهان شده در بافت لثه را هدف قرار می دهد، به تصویر کشیدند. در انسان، باکتریهای واقعی می توانند سبب ابتلا فرد به ژنژیویت، یا التهاب لثه شوند. التهاب لثه می تواند پیشرفت کرده و به بیماری پریودنتال منجر شود، که شامل یک عفونت جدی تر است و موجب تخریب استخوان و بافتهای حمایت کننده از دندان می شود.

دکتر Reinisch، نویسنده ی مشترک این تحقیق، از مؤسسه فناوری نیویورک گفت: این مقاله استفاده از لیزر برای از بین بردن باکتریها و کمک به سلامت بهتر پس از درمان پریودنتال را تایید می کند.

دکترReinisch متخصص جراحی لیزر و سردبیر مجله ی لیزر در جراحی و پزشکی، با داشتن پیش زمینه در رشته ی فیزیک، اپتیک و ریاضیات، مدلهای ریاضی بر اساس ویژگی های نوری بافت لثه و باکتریهای دهان ابداع کرد. سپس اثرات سه نوع مختلف از لیزر را که معمولا در دندانپزشکی استفاده می شود، بر دو نوع کلنی باکتریایی مختلف با اندازه ها و عمق های گوناگون درون مدل های لثه، شبیه سازی نمود.

دکتر Reinisch گفت: یکی از سوالات ما اینست که باکتری ها تا چه عمقی در لثه می توانند تحت تاثیر نور لیزر قرار گیرند؟ این شبیه سازی ها نشان داد که لیزر دیود با طول موج 810 نانومتر، هنگامی که بر روی پالس های کوتاه و سطح انرژی متوسط تنظیم شود، می تواند باکتریها را تا عمق 3 میلی متر در بافت نرم لثه از بین ببرد. لیزر Nd: YAG با طول موج 1064 نانومتر نیز با عمق نفوذ مشابه، موثر است. Reinisch می گوید: هر دوی این لیزرها سلامت بافت لثه را حفظ می کنند، این شبیه سازی نشان داد که با حداقل گرمایش در بافت اطراف، آسیب حرارتی به حداقل رسیده و بهبودی تسریع می شود.

Reinisch می گوید: این یافته ها مهم هستند، زیرا امکان افزایش طول موج، قدرت و مدت زمان پالس را برای دستیابی به موثرترین تنظیمات برای از بین بردن باکتری ها فراهم می کند.

دکتر دیوید هریس نویسنده ی مشترک این تحقیق و مدیر شرکت توسعه ی محصولات  لیزر پزشکی Bio-Medical Consultants ، می گوید: این مطالعه نشان می دهد که در بافت چه اتفاقاتی رخ می دهد، بنابراین ما امیدوارم که بتوانیم به متخصصان پزشکی نشان دهیم که آنها می توانند با یک لیزر خاص بخوبی باکتری ها را از بین ببرند و با انجام این درمان و حذف عفونت، اجازه دهند که بدون مداخله، بافت بازسازی شود.

به گفته ی Reinisch هزینه ی خرید لیزرهای دندانپزشکی می تواند از 5000 دلار تا بیش از 100،000 دلار باشد و متخصصان مراقبت های بهداشتی نیاز به آموزشهایی برای استفاده از آنها دارند، این هزینه ها به بیمار منتقل می شود بنابراین برای توجیه این هزینه ها باید فوایدی قطعی داشته باشد.

هریس گفت شبیه سازی ویدئویی نشان می دهد که لیزر چگونه باکتریها را در عمق لثه از بین می برد، این یک راه بسیار خوب برای ارائه ی یافته های علمی در یک فرمت بالینی معنادار به پزشکان است. این مدل یک ابزارعالی برای پیش بینی رویدادها پس از تابش لیزر در بافت است. مطالعه ما راهی برای تعیین پارامترهای لیزر موثر، برای استفاده ی بالینی مهیا کرده است.

برای اولین بار است که در این مجله، نتایج منتشر شده شامل تصاویری از شبیه سازی های کامپیوتری است، خوانندگان مجله هنگامیکه لیزر شبیه سازی شده بر روی بافت اسکن می شود، می توانند گرم شدن و سرد شدن بافت نرم لثه ی مجازی و باکتریها را ببینند.

روش این پژوهش در شبیه سازی تاثیر لیزر بر بافت، پیامدهایی فراتر از دندانپزشکی دارد، پزشکان و جراحان  از لیزر در درمان های مختلف استفاده می کنند، از جمله پروسیجرهایی که بر روی تارهای صوتی انجام می شود و یا درمانهای پوستی، از جمله از بین بردن قارچ ناخن انگشت پا. Reinisch و هریس انتظار دارند که آزمایش های بالینی آتی، اعتبار یافته های آنها را تایید کند.

 این مطالعه، با عنوان “ا “Selective Photoantisepsis در شماره ی اکتبر مجله ی Lasers in Surgery and Medicine منتشر شده است.

منبع و سایت:

David M. Harris, Lou Reinisch. Selective photoantisepsis. Lasers in Surgery and Medicine, 2016; 48 (8): 763 DOI: 10.1002/lsm.22568

www.sciencedaily.com/releases/2016/10/161020143529.htm