Breaking News

ایمپلنتهای سرامیکی و مزایای آنها

4 ژانویه 2017- اگرچه جستجو برای موادی غیر فلزی، برای ساخت ایمپلنت از اواخر دهه ی 1960 آغاز گردید، پیشرفت‌های اخیر در تولید مواد سرامیکی، فرآیند توسعه ی آنها را بطور قابل توجهی آسان تر ساخته است. به عنوان جایگزینی برای ایمپلنت های مبتنی بر تیتانیوم، ایمپلنتهای سرامیکی دارای زیبایی بیشتر و دارای خواص ضد حساسیت و تطابق بافتی بهتر  می باشند. در این مقاله برخی از شرکت هایی که در حال حاضر ایمپلنتهای سرامیکی تولید می کنند را معرفی کرده و علت استفاده ی کمتر از این نوع از ایمپلنتها را نسبت به همتایان تیتانیومی آنها بررسی خواهیم کرد.

نزدیک به چهار دهه است که ایمپلنت‌های دندانی تیتانیومی و آلیاژ تیتانیومی با موفقیت به عنوان جایگزین دندان مورد استفاده قرار گرفته اند.  با این حال، یافته های تحقیقات اخیر ترس در مورد خوردگی و پوسیدگی ایمپلنتهای تیتانیومی را مطرح کرده است. در طول فرآیند خوردگی، ایمپلنت های تیتانیومی ذرات یا یونهایی را به بافت اطراف خود منتشر می کنند، که می تواند به شکست ایمپلنت و فروپاشی پیوند آن با استخوان منجر شود. در مقاله ای با عنوان “موضوع خوردگی ایمپلنت های دندانی – بازنگری و مروری بر مقالات علمی” که در سال 2014 در مجله ی Stomatology منتشر گردید، این روند با جزئیات دقیق تشریح شد، اینکه سازگاری ایمپلنت های تیتانیومی عمدتا نتیجه ی تشکیل یک لایه نازک از اکسید، در سطح آنها است و این لایه می تواند با توجه به جنبش بین بافت استخوان و ایمپلنت در شرایط بارگذاری، ساییده شده و به خوردگی، نشت و تضعیف کلی ایمپلنت بیانجامد. با توجه به ماهیت غیرفلزی ایمپلنت‌های سرامیکی، ایجاد این شکل از تخریب محتمل نیست.

با این حال، فقدان شواهد محکم مربوط به خواص مکانیکی و روند اسئواینتگریشن ایمپلنتهای سرامیکی مانعی برای استفاده ی گسترده از آنها شده است، اگر چه این موضوع تا حدی به دلیل جدید بودن نسبی آنها می باشد.

سازمان غذا و دارو در سال 2007 ، ایمپلنتهای سرامیکی را تایید نمود. اما، مطالعات بالینی نسبتا کمی بر روی استفاده ی طولانی مدت از آنها انجام شده است. با این حال، در مطالعه ای که در سال 2015 در مجله ی Clinical Implant Dentistry and Related Research منتشر گردید، اعلام شد: اباتمنتهای ایمپلنت زیرکونیا که به طور کامل از روکشهای سرامیکی حمایت می کردند پس از 11 سال استفاده، دارای موفقیت تجمعی 96.3 درصد بودند. علاوه بر این، در یک مطالعه که در سال 2010  در مجله ی Clinical Oral Implants Research منتشر گردید، مشخص شد که روند اسئواینتگریشن ایمپلنت‌های زیرکونیا شبیه به ایمپلنت‌های تیتانیومی است. با وجود این یافته های مثبت، فقدان تحقیقات عمیق در این زمینه، اکثر متخصصان ایمپلنت را از استفاده از ایمپلنتهای سرامیکی منصرف کرده است.

طراحی یکپارچه ی ایمپلنتهای سرامیکی عنصر دیگری است که دارای هر دو ویژگی‌های مثبت و نقاط ضعف است. ایمپلنت یک پارچه نقطه ی اتصال بین اباتمنت و فیکسچر را از میان برداشته و بطور ایده آل رشد باکتریها را کاهش داده و سبب بهبود سلامت کلی دهان و دندان می شود. با این حال، به میزان بالایی از توجه به جزئیات در هنگام قرار دادن ایمپلنت نیاز دارد، زیرا قابلیت اصلاح اشتباهات پس از قرار دادن ایمپلنت وجود ندارد، در ایمپلنت های تیتانیومی اصلاح اشتباهات درهنگام  قرار دادن ایمپلنت، با اباتمنت زاویه دار، امکان پذیر است. این ناتوانی در تصحیح اشتباهات در قرار دادن ایمپلنت، تقاضا برای ایمپلنتهای سرامیکی دو قطعه ای، که برای قرار دادن ایمپلنت گزینه ی انعطاف پذیرتر و بهتری هستند را بالا برده است.

آکادمی ایمپلنت آمریکا تخمین زده است، در حالی که سه میلیون آمریکایی در حال حاضر حداقل یک ایمپلنت دندانی دارند، این تعداد بمیزان نیم میلیون در هر سال افزایش خواهد یافت. با توجه به رشد تقاضای جهانی برای ایمپلنت های دندانی، ارائه ی گزینه ای متناسب با نیازهای فردی بیماران مهم تر از همیشه است. اگرچه ایمپلنتهای سرامیکی گزینه های گران قیمتی هستند، اما به طور فزاینده ای دارای استانداردهای تعیین شده برای ثبات، سازگاری و اسئواینتگریشن ایمپلنتهای مبتنی بر تیتانیوم می باشند. ترکیب این استانداردها با ویژگیهای زیبایی شناسی وضد خساسیت ایمپلنت‌های سرامیکی، محبوبیت آنها را افزایش خواهد داد.

دکتر Noumbisssi، رئیس آکادمی بین المللی سرامیک ایمپلنتولوژی (IAOCI)، می گوید: ایمپلنت‌های سرامیکی امروزه، بنا بر تجربه من و بسیاری از همکاران  ایمپلنتولوژیستی‌ که از ایمپلنتهای سرامیکی استفاده کرده اند، دارای میزان موفقیتی یکسان با ایمپلنت های تیتانیومی می باشند، در حال حاضر به لطف تکامل در طراحی، پروتکل های افزایش سطح و بهبود مواد، این نوع از ایمپلنتها همانند ایمپلنت‌های فلزی، عمل می کنند. مدال های مختلف درمانی با ایمپلنتهای سرامیکی قابل اجرا می باشند، از جمله: قرار دادن فوری، موقت های فوری ، فک کامل و توانبخشی کل دهان را می توان با نتایج عالی و قابل پیش بینی انجام داد، من معتقدم که پذیرش ایمپلنت سرامیکی باید با آموزش و نظارت یک متخصص با تجربه انجام شود، حتی اگر شما در کار با ایمپلنت های تیتانیومی متبحر باشید.

تنها چند تولید کننده بر روی ایمپلنتهای سرامیکی تمرکز دارند

جالب توجه اینست که بسیاری از تولید کنندگان عمده ی ایمپلنت، ایمپلنت سرامیکی تولید نمی کنند. در این میان، استراومن استثنا است. مقر اصلی این شرکت در شهر بازل سوئیس است، استراومن یکی از رهبران جهانی در ایمپلنت و دندانپزشکی ترمیمی است، محصولات و خدمات آن در بیش از 100 کشور عرضه می شود. در حال حاضر، استراومن یک ایمپلنت مبتنی بر زیرکونیا که به رنگ عاج می باشد و شبیه به یک دندان طبیعی است را عرضه کرده است. این شرکت به تازگی اعلام کرد که با شرکت با MAXON موتور همکاری خود را آغاز نموده و پس از این، قطعات ایمپلنت از طریق قالب گیری تزریق سرامیک به جای روش های برش معمولی تولید خواهد شد. این حرکت نشان می دهد این شرکت در بازار رو به رشد برای ایمپلنتهای زیبا و غیر فلزی به رسمیت شناخته شده است. با توجه به اینکه یکی از موانع اصلی استفاده از ایمپلنت‌های زیرکونیا قیمت نسبتا بالای آنها است، استراومن در نظر دارد آن را به یک گزینه قابل دسترس تر و مقرون به صرفه تر تبدیل کند.

علاوه بر این، TAV Dental  یکی از معدود شرکت هایی است که ایمپلنتهای سرامیکی  یک تکه و دو قطعه ای را تولید نموده است. تمرکز اصلی آنها تولید به روزترین محصولات دندانپزشکی مبتنی بر زیرکونیا از طریق یک فن آوری مدرن است که توسط شرکت مادر خود، یعنی Medical TAV توسعه یافته است.

 TAV Dental انواع ایمپلنتهای یک تکه و دو قطعه ای زیرکونیا را که کاملا سفید بوده و زیبایی متمایزی را نسبت به رنگ متالیک ایمپلنتهای تیتانیومی (که اغلب قابل مشاهده هستند) ارائه می دهد. علاوه بر این، ماهیت بی اثر ایمپلنت زیرکونیای TAV Dental ، احتمال عدم موفقیت ایمپلنت را کاهش می دهد و به دلیل مقاومت بالای آن به ترکیبات خارجی و همچنین گرما مزایای بیشتری برای بیماران بهمراه دارد.

یکی دیگر از شرکت های تولید کننده ی ایمپلنتهای سرامیکی، CeraRoot است که از سال 2005 سیستم ایمپلنت زیرکونیای خود را به بازار اروپا و در سال 2011 به بازار ایالات متحده معرفی کرده است. این شرکت در بارسلونای اسپانیا، واقع شده است. این شرکت با بهبود مواد سرامیکی، یک ایمپلنت سرامیکی یک تکه را طراحی کرده است. در حالی که ایمپلنت مبتنی بر تیتانیوم دارای دو بخش جداگانه ی فیکسچر و اباتمنت است، CeraRoot هر دو عناصر را در یک ایمپلنت یکپارچه قرار داده است. این طراحی تضمین می کند که هیچ ارتباط پروتزی که در آن باکتری بتواند رشد کند، وجود ندارد، که به لحاظ نظری منجر به سلامت بهتر لثه می شود.

Zsystems یک شرکت مستقر در سوئیس است که، طیف وسیعی از ایمپلنتهای سرامیکیZirkolith  را ارائه می دهد. مشابه با TAV Dental ، آنها نیز ایمپلنتهای سرامیکی یک تکه و دو قطعه ای را تولید کرده اند . روند اسئواینتگریشن ایمپلنتهای Zirkolith شبیه به بهترین ایمپلنت های تیتانیومی است. یکی دیگر از این شرکتها، VITA Zahnfabrik، است که ایمپلنت سرامیکی یک تکه ی cylindroconical   خود را به بازار عرضه کرده است. این شرکت کار خود را از سال 1924 و با تمرکز بر نوآوری آغاز کرده است، VITA  ادعا می کند که ایمپلنتهای سرامیکی این شرکت درمانهایی سریع تر و ایمن تر نسبت به درمان با ایمپلنتهای مبتنی بر تیتانیوم ارائه می دهند. با نرخ سازگاری 98٪ برای مدل های اخیر، ایمپلنتهای سرامیک مبتنی بر زیرکونیای این شرکت به طور فزاینده ای مطابق با استانداردهای تعیین شده برای ایمپلنت های تیتانیومی عمل کرده و به این وسیله، به گزینه ای با دوام‌تر تبدیل شده است.

همانطور که دکتر Noumbissi نتیجه گیری می کند آینده ی ایمپلنتهای سرامیکی به دلایل بسیاری واقعا روشن است. بیماران به طور فزاینده ای به دنبال راه حل های ایمن تر و کمتر تهاجمی و همچنین جایگزین های عاری از فلزی برای تعمیر و یا جایگزینی دندانهای خود هستند. نگرش دندانپزشکی و درک درست از زیرکونیا و بیوسرامیک به آرامی اما به طور پیوسته، با تغییری قطعی به سمت مواد بیولوژیکی و خنثی(بدون اثر) در حال تحول است. همچنین تغییری در صنعت مراقبت های بهداشتی نسبت به سلامتی و تندرستی و ارائه ی روش‌های درمانی بدون عوارض جانبی یا با عوارض جانبی بسیار کمتر بوجود آمده است.

از آنجایی که برخی از بازیگران بزرگ صنعت ایمپلنت بسمت تولید ایمپلنتهای سرامیکی در حرکتند و یا در حال حاضر ایمپلنتهای سرامیکی را در خطوط تولید خود وارد کرده اند، یا به توسعه یا مشارکت با شرکت های بزرگ در این زمینه مشغولند، ایمپلنتولوژیست‌ها در نهایت می توانند به ایمپلنت های سرامیکی به عنوان یک جایگزین مناسب برای ایمپلنتهای تیتانیومی نگاه کنند.

مطالب مرتبط و منبع:

Aug 11, 2015 | News Americas

Interview: “Consumers are pushing dentists toward metal-free implantology”

A great deal of progress has been made in terms of materials, techniques and design of dental implants since the beginnings of modern implantology over …

Jun 24, 2016 | News USA

Interview: Manufacturer matters when it comes to ceramic abutments

A new study conducted by leading materials scientist Prof. J. Robert Kelly has confirmed that not all dental implant restorations are created equal. In …

Straumann USA, LLC

Straumann PURE Ceramic Implant

Today, patients are more conscious of their health and esthetics than ever before. Healthy-looking oral soft tissues and bright teeth are considered a …

http://www.dental-tribune.com/articles/business/international/32456_ceramic_implants_what_benefits_do_they_offer.html