Breaking News

گلسنگهای شمال کبک دو مولکول منحصر به فرد و چندین ترکیب ضد باکتریایی تولید می کنند

18 ژانویه 2017- دو مولکول منحصر به فرد، توسط پژوهشگران دانشگاه لاوال در یک گونه از گلسنگهایی که در شمال کبک در کانادا رشد می کنند، کشف شد. بر اساس توضیحات ارائه شده در این مقاله که در مجله ی Natural Products منتشر شده است، تعدادی ترکیب جالب با خواص ضد باکتریایی نیز از این گلسنگ استخراج شده است.

پرفسور Normand Voyer شیمیدان و استاد  دانشکده ی علوم و مهندسی دانشگاه لاوال و نویسنده ارشد این مطالعه می گوید:  گلسنگهایی که در شمال کبک رشد می کنند، در معرض تنش های محیطی منحصر به فردی هستند، تصور ما این بود که این گونه برای ادامه ی حیات خود و مقابله با این شرایط بسیار سخت محیطی، احتمالا مولکول های ویژه ای را تولید می نماید.

گلسنگ مورد نظر به نام Stereocaulon paschale به طور کلی در مناطق نیمه قطبی و قطبی شمال کره ی زمین زندگی می کند، اما همچنین در قله ی کوه ها در مناطق Gaspésie و Charlevoix (در کبک) یافت می شوند. پروفسور Stéphane Boudreau، از دپارتمان زیست شناسی این دانشگاه، نمونه هایی از این گلسنگ را از منطقه ی Nunavik در شمال کبک تهیه و به تجزیه و تحلیل فیتوشیمیایی 11 ترکیبی که این موجود تولید می کرد، پرداخت. از میان این ترکیبات دو عدد از آنها، مولکول های جدیدی بودند که قبلا هرگز در هیچیک از گلسنگهای این گونه، در هیچ نقطه ای از زمین، استخراج نشده بود.

نه  ترکیب دیگر تاکنون در سایر موجودات زنده شناسایی شده اند. با این حال، آزمایش های انجام شده توسط پرفسور دانیل گرنیر، استاد دانشکده دندانپزشکی، منجر به یک کشف دیگر گردید: شش عدد از این ترکیبات دارای فعالیت ضد باکتری بالقوه جالبی در برابر پاتوژنهایی بودند که باعث مشکلاتی از قبیل پوسیدگی دندان و بیماریهای لثه می شوند.

به گفته ی پرفسور Voyer ، هنوز خیلی زود است که بتوانیم بگوییم  که این دو مولکول جدید دارای خواص خاصی برای کاربردهای پزشکی و صنعتی هستند، با این حال، هدف از این مطالعه دستیابی به گنجینه های  مولکولی گونه های گلسنگی شمال کبک نبود، بلکه ما می خواستیم نشان دهیم که یک ثروت پنهان از ترکیبات طبیعی در مناطق شمالی زمین وجود دارد که نیاز به مطالعه و حفاظت بیشتر دارد.

مطالعات فیتوشیمیایی متعددی در جنگل های استوایی انجام شده است، اما مناطق شمالی تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده اند. مطمئنا بسیاری از گونه های ساکن در مناطق شمالی نظیر S. paschale، حاوی مولکول های منحصر به فردی هستند، ما ممکن است درمانهای بعدی سرطان را در این مناطق پیدا کنیم. اگر ما بتوانیم ترکیباتی طبیعی با کاربردهایی مفید بیابیم، ممکن است بتوانیم روشهایی را برای سنتز آنها در آزمایشگاه ابداع کنیم که از به خطر افتادن بقای گونه هایی که این مواد را تولید می کنند، جلوگیری کند.

منبع و سایت خبر:

Journal of Natural Products, 2017; DOI: 10.1021/acs.jnatprod.6b00831

www.sciencedaily.com/releases/2017/01/170118103822.htm