Breaking News

جویدن مواد غذایی می تواند از شما در برابر عفونتها محافظت کند

20 ژانویه 2017- “غذایت را خوب بجو” این عبارتی است که به احتمال زیاد توسط بسیاری از ما در دوران کودکی شنیده شده است، بر اساس این مطالعه ی جدید، ما باید به این توصیه ی عاقلانه عمل کنیم. محققان دریافته اند که جویدن غذا سبب آزادسازی نوعی سلول ایمنی در دهان می شود که می تواند از شما در برابر عفونتها محافظت کند.

این مطالعه که به تازگی در مجله ی Immunity منتشر شده است، نشان داد که جویدن مواد غذایی – که به mastication شناخته می شود – می تواند انتشار سلول هایT helper 17   را در دهان تحریک کند.

سلولهای Th17 بخشی از سیستم ایمنی تطبیقی هستند، که از آنتی ژنهای اختصاصی برای دفاع در برابر عوامل بیماری زای بالقوه مضر استفاده می کنند، در حالی که باکتریهایی که می توانند برای سلامت مفید باشند، را تحمل می کنند.

به گفته ی دکتر Konkel از دانشگاه منچستر، در روده و پوست، سلولهای Th17 از طریق حضور باکتری تولید می شوند. با این حال، محققان خاطر نشان کردند که مکانیسم هایی که بوسیله ی آن سلولهای Th17  در دهان تولید می شوند، هنوز مبهم هستند.

جویدن می تواند واکنشهای ایمنی حفاظتی را در لثه القا کند

دکتر Konkel و همکارانش می گویند نیروی مکانیکی مورد نیاز برای جویدن منجر به سایش فیزیولوژیکی و آسیب در دهان می شود. با در نظر داشتن این موضوع، محققان به بررسی تاثیر چنین آسیبی بر تولید سلول های TH17 در دهان پرداختند.

برای این منظور، محققان موشهای شیر خوار را بجای شیر با مواد غذایی نرم، که نیاز به جویدن کمتری دارد تا 24 هفتگی تغذیه کردند. در هفته ی  بیست و چهارم، تعداد سلولهای Th17 را در دهان این جوندگان اندازه گیری کردند. نتایج نشان داد کاهش قابل توجهی در تولید سلول های TH17 در دهان این حیوانات  اتفاق افتاده است، محققان بر این باورند که این کاهش ناشی از کاهش آسیب فیزیولوژیک ناشی از مستیکیشن می باشد.

محققان برای تایید نظریه ی خود، سطح آسیب فیزیولوژیک را در دهان جوندگان با مالش اپلیکاتور پنبه ای استریل در حفره دهان افزایش دادند، این کار منجر به افزایش تولید سلولهای Th17 گردید.

دکتر Konkel و همکارانش معتقدند که این یافته ها نشان می دهد که جویدن مواد غذایی می تواند از ابتلا ما به بیماریها جلوگیری کند. سیستم ایمنی بدن یک عمل متعادل قابل توجه را در سدهای بدن مانند پوست، دهان و روده با جنگ با پاتوژن های مضر و تحمل حضور باکتری طبیعی انجام می دهد.

دکتر Konkel می گوید: تحقیقات ما نشان می دهد که بر خلاف سایر سدها، دهان از روش مختلفی سبب تحریک انتشار سلولهای Th17 می شود: نه از طریق باکتری بلکه از طریق مستیکشن، بنابراین جویدن می تواند پاسخ ایمنی حفاظتی را در لثه های ما القا کند.

جنبه های منفی جویدن بیش از حد

با این حال، محققان هشدار می دهند که افزایش تولید سلول های TH17 دهانی ممکن است همیشه مفید نباشد. بسیاری از این سلول ها می توانند خطر ابتلا به پریودنتیت و یا بیماری لثه را که با بیماریهای متعدد دیگری، از جمله دیابت و آرتریت روماتوئید در ارتباط است، افزایش می دهد.

محققان همچنین دریافتند که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آسیبهای فیزیولوژیک ناشی از مستیکیشن می تواند اثرات پریودنتیت را تشدید کند. آنها با تغذیه ی موش های شیرخوار با غذای سخت(food pellets) تا 24 هفتگی به این نتیجه دست یافتند.

در مقایسه با موشهای که با مواد غذایی نرم تغذیه می شدند، آسیب فیزیولوژیک ناشی از مستیکیشن در دهان موشهای گروه دوم بیشتر بود که سبب افزایش تحلیل استخوان پریودنتال گردید، با این حال، محققان معتقدند که یافته های آنها می تواند به ابداع استراتژی های جدیدی برای مبارزه با طیفی از بیماری ها منجر شود.

دکتر  Konkel می گوید: نکته مهم اینست که از آنجائیکه التهاب در دهان با توسعه ی بیماریهای دیگر در سراسر بدن ارتباط دارد، شناخت عوامل خاص بافتی تنظیم کننده ی سیستم ایمنی بدن در سد دهان، نهایتا می تواند به روش های جدیدی برای درمان بیماریهای التهابی متعدد منجر شود.

منبع:

http://www.medicalnewstoday.com/articles/315377.php