Breaking News

سمانتاسیون زیرکونیا

19 ژانویه 2017- “ده- متیل آکریلوئیلوکسی دسیل دی هیدروژن فسفات”، نام ترکیبی است که نه تنها برای شما بلکه برای هر شیمیدان حرفه ای تلفظ آن دشوار است، بنابراین در ارتباطات روزمره، برای این مونومر ادهزیو از حروف ابتدای هر کلمه ی آن یعنیMDP  استفاده می شود. این ماده یک ماده ی ضروری در دندانپزشکی است. به عنوان مثال، اعتماد به سمان برای چسباندن  روکشهای زیرکونیا بدون، MDP امکان پذیر نیست.

الزامات مورد نیاز برای ترمیم های غیرمستقیم

ترمیم های غیرمستقیم در دندانپزشکی مدرن حداقل باید سه نیاز را مرتفع سازند. اول باید بافت را حفظ کنند. این بدان معناست که یک روکش کامل، انتخاب اول نیست، چرا که حدود 70 درصد از بافت دندان باید برای چنین ترمیمهایی قربانی شود. با این وجود، روکش کامل اغلب هنوز هم به موجب دوام مکانیکی آن توصیه  می شود. اما با توجه به سمانهای ادهزیو گیر ترمیم ها عالی و تضمین شده است، در اغلب موارد دندانپزشک باید ترمیم کمتر تهاجمی را نسبت به روکش کامل انتخاب کند و این انتخاب ممکن است ترمیم زیرکونیا باشد. همراه با سندبلاست چنین ترمیم ادهزیوی و با توجه به MDP، مناسب ترین انتخاب است.

شرط دوم “دوام” یک ترمیم غیرمستقیم است. این خاصیت تا حد زیادی با استحکام خمشی ماده ترمیمی در ارتباط است. در حالی که روشن است که زیرکونیا بهترین نمره ی دوام را به خود اختصاص داده است، باید اشاره کرد که روش سمانتاسیون نیز به دوام facing، اینله، انله، بریج ادهزیو و غیره، که امروزه همه می توانند از زیرکونیا تهیه شوند، به طور قابل توجهی کمک می کند.

شرط سوم برای ترمیم غیرمستقیم مدرن، “مقبولیت زیبایی” آن است. این بدان معناست که پرسلن پخته شده بر روی فلز به یک روش قدیمی تبدیل شده است و در حال حاضر مواد تمام سرامیک، مواد استاندارد برای ساخت روکشها محسوب می شوند. زیرکونیا هم هنوز دارای شهرت نسبتا ضعیفی از نظر زیبایی شناسی است و این به دلیل سفیدی شدید اولین نمونه های ساخته شده ی آن در آغاز قرن است.

در حال حاضر، زیرکونیا در فراتابی های (translucency) مختلفی در دسترس است و حتی انواع چند لایه ای (KATANA Zirconia ML, STML and UTML; all Kuraray Noritake) از آن وجود دارد. مواد زیرکونیای جدید، دیگر نیازی به پرسلن ندارند. بدیهی است، هنوز هم امکان استفاده از پرسلن جزئی انتخابی است که غالبا انجام می شود. یکی از نتایج حاصل از انواع چند لایه زیرکونیا  اینست که شفافیت بالاتری در نمای انسیزالی نسبت به سرویکالی دارد، مانند دندانهای طبیعی، نور از طریق حاشیه انسیزال می شکند، اما نور در cingulum  ترمیم  مسدود می شود. با مواد زیرکونیای مدرن مانند KATANA Zirconia ML ، این تنوع شفافیت همراه با یک شیب طبیعی از رنگها از سرویکال تا انسیزال، ظاهری بسیار طبیعی به ترمیم می دهد. در میان این رنگها به عنوان مثال رنگ A1، cingulum  که مسئول سایه ی عاج است و با رسیدن به سطح انسیزال به رنگی متناسب با مینای دندان تغییر می کند که دو درجه از نظر رنگ تفاوت می یابد.

این ونیرها از KATANA Zirconia UTML  ساخته شده و با استفاده از رنگ خارجی CERABIEN ZR  رنگ شده اند(Kuraray Noritake).

سندبلاست اکسید زیرکونیا باید در فشار پایین تر انجام شود تا چسبندگی موثرتری حاصل گردد.

zirconiaسطح

مواد زیرکونیای جدید، موجب تغییر روش کار تکنسینهای دندان پزشکی شده است و این تغییر همچنان ادامه دارد، همانطور که  Daniele Rondoni ، تکنسین برجسته ی دندان پزشکی از Savona در ایتالیا، که در استفاده از فن آوری چند لایه سازی مواد سرامیکی تخصص دارد، نشان داده است. بر اساس فلسفه ی او، گزینه های مواد ترمیمی باید به اندازه کافی گسترده باشند تا تهیه ی روکشهای سفارشی امکان پذیر گردد. او معتقد است که هنوز جا برای استفاده از پرسلن  بر روی یک هسته از دیسیلیکات لیتیوم یا زیرکونیا وجود دارد. با استفاده از پرسلن ، تکنسین می تواند بافت سطحی یک روکش را برای زیبایی بیشتر تغییر دهد تا بنظر برسد که این روکش، دندان واقعی است و همسن سایر دندانهای بیمار است.

در ساخت بافت سطحی ترمیم ، امکان پرداخت و صاف نمودن سطح  اکلوزال برای مقابله با سایش توسط آنتاگونیست و برای حفظ تعادل اکلوزال بسیار مهم است. در این رابطه، سختی ماده ی انتخاب شده است عامل اصلی نیست بلکه صافی و مقاومت سطحی آن به مراتب مهم تر است.

استحکام خمشی
در هنگام انتخاب مواد برای روکشها، تکنسین مختار است که UTML[1] را برای ونیرها یا روکشهای قدامی که نوعی زیرکونیا با شفافیت قابل مقایسه با شیشه است، انتخاب کند. این شفافیت به ویژه برای روکشهای قدامی که بین دندان های طبیعی بی عیب و نقص قرار می گیرد( وضعیتی که غالبا پس از تروما در ناحیه ی قدامی رخ می دهد) مهم است. چنین ترمیم هایی با استفاده از هارمونیUTML  با دندانهای طبیعی کناری می تواند ساخته شود، زیرا این نوع از زیرکونیا، دارای ظاهر سفید رایجی که در روکشهای قدامی دیده می شود، نمی باشند.

نسل دوم زیرکونیاهایی که برای ساخت روکشهای زیبا بکار می روند، در دمای 1550 درجه ی سلسیوس سینتر(متراکم و مقاوم) می‌شوند. این مواد در این درجه حرارت برای مدت 2 ساعت نگه داشته می‌شوند. تکنسین باید بداند که این دما از دمای سینترینگ زیرکونیای کتانای چند لایه با شفافیت بالا (1500 ° سلسیوس) متفاوت است.

Wide-span bridges   را می توان با محصول دوم ساخت، جایی که اندازه ی بریجهای ساخته شده از زیرکونیای کتانای سوپر شفاف چند لایه (STML) محدود به حداکثر چهار دندان است. زیرکونیای کتانای فوق شفاف چند لایه یا UTML  می تواند برای ساخت بریجهای قدامی کوچک استفاده شود، اما این ماده بیشتر برای روکشها و ونیرهای قدامی مناسب است. دلیل این کار اینست که استحکام خمشی این مواد که برای ارائه ی زیبایی بسیار زیاد بکار می روند، کمتر از زیرکونیای استاندارد است- که استحکام خمشی آن 1125 مگاپاسکال می باشد- اما برای تولید wide-span bridges با دوام، کافی می باشد. استحکام خمشی انواع زیرکونیاهایی که برای زیبایی بسیار زیاد بکار می روند (حدود 750 مگاپاسکال برای STML و 550 مگاپاسکال برای UTML ) برای اطمینان از دوام روکشهای زیبای تک و wide-span bridges ، کاملا کافی است.

آماده سازی
استحکام خمشی تنها عامل تعیین کننده برای دوام ترمیم نیست. روش آماده سازی نیز برای خواص این مواد، بسیار مهم می باشند. تراش چمفر( Chamfer) که بدون هیچ knife-edge outline ، شولدر عمیق و اندرکاتی(undercuts) انجام می شود، در اینجا مورد نیاز است. از آنجایی که ترمیم  بطور محکم ثابت می گردد، دیواره های موازی و یا شیارها در تراش نامطلوب هستند و لبه های تیز و transitions باید گرد شوند. اگر آماده سازی برای یک روکش کامل انجام گردد، تفاوت ارتفاع قابل توجهی بین تراش وستیبولار و خطوط پالاتال / لینگوال نباید وجود داشته باشد.

استفاده از مواد زیرکونیای جدید بدان معناست که تنها ضخامت 0.4-0.8 میلی متر برای ترمیم در مناطق انسیزال و سرویکال لازم است و تنها 0.5 میلی متر در سطح لبیال باید برداشته شود، که مطابق با نیاز ما برای حفظ بافت است. برای اینله نیز، تنها 1 میلی متر برای رسیدن به نتیجه ای با دوام، کافی است. اگر اینله به یک انله توسعه یابد، 1 میلی متر برای منطقه ای که در آن کاسپها قرار داده می شوند، کافی است. برای یک روکش کامل در قسمتهای جانبی، باید حداقل یک فضای 1 میلی متری نگه داشته شود و این ضخامت همچنین باید برای آماده سازی دیواره های عمودی، حفظ شود.

حداقل ضخامت دیواره ی KATANA

katana1حفظ ضخامت 0.8  میلی متری از سرامیک فشرده در همه نواحی. در زمان پیرایش فریم ورک زیرکونیا، فریم ورک باید حداقل 0.4  میلی متر باشد.

katana2

فیکسیشن

 پروفسور ماتیاس کرن به عنوان یک دانشمند و دندانپزشک، از سمان ادهزیو زیرکونیا، برای نزدیک به 20 سال است که استفاده می کند. او معتقد است برای رسیدن به سمان قابل اعتماد از زیرکونیا سه شرط باید برآورده شود: اول از همه کاربرد رابر دم است، که بدیهی است که برای ترمیمهای پارشیال از ترمیمهای کامل  آسان تر است . شرط دوم اینست که چسبندگی میکرومکانیکی مورد نیاز به دست آید. برای ترمیم های زیرکونیا، چسبندگی لازم از طریق سندبلاست سطح به دست می آید و در نهایت رسیدن به چسبندگی شیمیایی، نیاز سوم است.
پروسفور کرن متقاعد شده است که چسبندگی شیمیایی تنها با استفاده از MDP به دست می آید. استفاده از سمان Panavia ساخت Kuraray Noritake (حاوی MDP)، امکان رسیدن به باندینگ رزین های مصنوعی با دوام زیرکونیا سندبلاست شده  فراهم شد.

سندبلاست
دندانپزشکان و تکنسینهای دندان پزشکی ظاهرا تا حدودی با سندبلاست مخالفند[2]، بهمین دلیل تحقیقات گسترده ای برای یافتن یک جایگزین مناسب برای آن، در حال انجام است، اما هنوز چنین جایگزینی پیدا نشده است. تلاش شده است که یک لایه سیلیکا به زیرکونیا متصل  شود تا باندینگ آن بهبود یابد، اما به گفته ی پرفسور کرن، نتایج حاصل از این روش، برای مثال روش  Rocatec، ناامیدکننده بوده است. کاربرد سیلان موثر نمی باشد، چرا که زیرکونیا با سیلان واکنش نمی دهد. بنابراین به منظور دستیابی به سمان با دوام روکش زیرکونیا، دندانپزشکان چاره ای جز خرید یک دستگاه سندبلاست ندارند.

دستگاه سندبلاست را می توان در یک کابینت کوچک برای جلوگیری از تاثیر بر محل کار تعبیه کرد.  سندبلاست با 0.5 bar فشار هوا انجام می شود، در حالی که سایش هوای شدید با 2.5 bar(هر بار برابر با 100 کیلو پاسکال و تقریبا معادل یک جو است) انجام می گردد. فشار دقیق برای چسبندگی زیرکونیا چندان مهم نیست، بین 0.5 و 2.5 [3]bar مناسب است. پرفسور کرن سندبلاست را با فشار 1 بار توصیه  می کند، به طوری که سطح چسبانده تا حدودی ناصاف تر می شود بدون اینکه با چشم غیر مسلح دیده شود. بدیهی است، بخشی از ترمیم  که به باندینگ نیاز ندارد، مانند سطح  خارجی یک ونیر یا قسمت های مختلف بریج ، باید از اثر ذرات ساینده محافظت شود. بهتر است با استفاده از یک قلم مارکر ضد آب، این منطقه را قبل از سندبلاست علامت گذاری کرد. رنگ در حین سندبلاست از بین می رود و می توان به آسانی مطمئن شد که تمام سطح ادهزیو در واقع ساییده شده باشد.

مونومر ادهزیو

 انتخاب روش فیکسیشن نسبتا ساده است و با استفاده از MDP قابل انجام است. MDP در سیمان گلاس آینومر وجود ندارد، ولی گاهی اوقات برای سمان روکش زیرکونیا به دلیل سهولت از آن استفاده می شود، ،که البته پرفسور کرن آنرا توصیه نمی کند. از تمام مطالعات می توان استنباط کرد که سیمان کامپوزیت حاوی MDP با دوام ترین نتایج را ارائه می دهد. قدیمی ترین سیمان شناخته شده در این دسته، سمان  Panavia EX است که در سال 1983 عرضه گردید. نسخه ی بهینه سازی شده ی آن، سمان Panavia V5 است که اخیرا به عنوان یک سیمان تکی برای همه انواع ترمیم ها توصیه می گردد. تمام سیمانها و مواد باندینگ تولید شده توسط Kuraray Noritake حاوی MDP می باشند.

احتمالا به دلیل اینکه پرفسور کرن تحقیقات خود را به مدت دو سال در مریلند در ایالات متحده انجام داده است، او نتایج قابل توجهی را با بریجهای مریلند که با سمان چسبیده شده اند (adhesive bridges)، ثبت کرده است. همچنین واضح است که در اکثر مواقع یک بریج ادهزیو با یک وینگ بهترین عملکرد را دارد، برای مثال، اگر یک بریج ادهزیو زیرکونیای تک وینگی که با استفاده از یک سیمان حاوی MDP چسبانده شده است، برای رضایت دندانپزشک و بیمار، جایگزین a maxillary lateral incisor adhesive شود، مانند یک بریج ادهزیو ممکن است تا 20 سال در محل باقی بماند. میزان بقای این ترمیم پس از پنج سال، 95.2 درصد است، بنابراین به عنوان یک ترمیم دائمی در نظر گرفته می شود و همین موضوع برای یک بریج انله ی ساخته شده از زیرکونیا نیز صادق است.

به طور خلاصه، سندبلاست و MDP برای اتصال با دوام روکشهای زیرکونیا ضروری هستند. علاوه بر این، MDP یک محصول بسیار با دوام است.

مطالب مرتبط و سایت خبر:

Dec 8, 2016 | Dental Lab International

Adhesive cementing of porcelain veneers with PANAVIA V5: A clinical report

Case presentation: A male patient reported to the clinic with two discoloured composite corner build-ups on teeth #11 and #21 (Fig. 1). These vital teeth …

Mar 14, 2015 | News Europe

Kuraray aims to take aesthetics to the next level

COLOGNE, Germany: With two new products in their portfolio, Kuraray Noritake Dental aims to revolutionise dental aesthetics. At the International Dental …

Kuraray Noritake

Philipp-Reis-Straße 4, 65795 Hattersheim am Main, Germany

http://www.dental-tribune.com/articles/specialities/dental_lab/32728_cementation_of_zirconia.html

 

[1] KATANA Zirconia Ultra Translucent Multi-Layered

[2]  برای مدتهای طولانی فرض شده است که با تغییر  ساختار زیرکونیا  در حین سند بلاست کردن خطر  شکستن روکش وجود دارد.  سندبلاست با ذرات اکسید آلومینیومی با حداکثر 50  میکرون قطر و حداکثر فشار هوای 2.5  بار، موجب هیچ گونه آسیبی نمی شود.
 

[3]  فشار هوای توصیه شده برای کارخانه های سازنده متفاوت است.