Breaking News

اثرات مراقبتهای پیشگیرانه ی اولیه از دندانهای کودکان

27 فوریه 2017- تحقیقات پژوهشگران دانشکده ی بهداشت عمومی دانشگاه آلاباما در بیرمنگام نشان داد مراقبتهای پیشگیرانه از مشکلات دندانی که توسط دندانپزشکان برای کودکان زیر 2 سال که در خدمات درمانی در آلاباما ثبت نام شده اند، انجام می شود، ممکن است به مراقبت های طولانی مدت منجر شود. این مطالعه ی جدید نشان داده است که کودکانی که این مراقبتها را از یک دندانپزشک دریافت کرده اند، تحت درمان های بیشتری برای پوسیدگی دندان قرار گرفته و تعداد مراجعات مکرری به دندانپزشک داشته و مخارج سالیانه ی بالاتری برای مراقبتهای دهان و دندان این گروه صرف شده است.

آکادمی اطفال آمریکا، انجمن دندانپزشکی آمریکا و آکادمی آمریکایی دندانپزشکی کودکان، توصیه می کنند معاینات دندانپزشکی کودک باید همزمان با رویش اولین دندان نوزاد آغاز گردد ؛ اما شواهد محدودی در مورد اثر بخشی مراقبتهای پیشگیرانه ی اولیه از دندان و اینکه آیا ارائه دهندگان مراقبت های اولیه می توانند این خدمات را ارائه دهند، در دسترس می باشد. با وجود تمرکز بر مراقبتهای پیشگیرانه از دندان در کودکان، پوسیدگی دندان یا ایجاد حفره، در کودکان زیر سن 5 در حال افزایش است.
در این مطالعه که در JAMA Pediatrics منتشر شده است، درمانهای دندانی مرتبط با پوسیدگی دندان کودکان، تعداد مراجعات کودکان به مطب دندانپزشکی یا ارائه دهندگان مراقبتهای اولیه و مخارج این مراقبتهای پیشگیرانه با کودکانی که هیچ گونه مراقبتهای پیشگیرانه از مشکلات دندانی را دریافت نمی کردند، مقایسه شد.
محققان اطلاعات 19،658 کودک ساکن در آلاباما، که در برنامه بهداشتی Medicaid (برنامه بهداشتی آمریکا برای خانواده‌ها و افراد با منابع و درآمد کم است) ثبت شده بود و 25.8 درصد از آنها مراقبتهای پیشگیرانه از مشکلات دندانی را از یک دندانپزشک قبل از سن 2 سالگی، دریافت کرده بودند را آنالیز نمودند.
در مقایسه با کودکان مشابه ای که مراقبتهای پیشگیرانه ی اولیه از دندان را دریافت نکرده بودند، کودکان دریافت کننده ی مراقبتهای پیشگیرانه ی اولیه از دندان توسط یک دندانپزشک، درمانهای بیشتری را در رابط با پوسیدگی دندان دریافت کرده(20.6 درصد در مقابل 11.3 درصد)، تعداد بازدیدهای بیشتری را داشتند و مخارج سالیانه ی بالاتری (168 دلار در مقابل 87 دلار) برای آنها صرف شده بود .
با توجه به نتایج این پژوهش، مراقبتهای پیشگیرانه ای که توسط ارائه دهندگان مراقبت های اولیه در اختیار کودکان قرار گرفته بود به طور قابل توجهی به درمانهای مربوط به پوسیدگی دندان های و یا هزینه های آن، مرتبط نبود.

پرفسور جاستین بلک برن، استادیار سازمان بهداشت و درمان و سیاست گذاری در  دانشگاه آلاباما گفت: این پژوهش نشان داد ما به ادامه ی ارزیابی دقیق اساس شواهد برای توصیه های بالینی نیاز داریم، بر اساس داده های موجود، ما بطور قطعی نمی توانیم بگوییم که بازدیدهای اولیه و پیشگیرانه از دندان می تواند پوسیدگی دندان را در کودکان کاهش دهد.
این مطالعه دارای محدودیتهایی، از جمله عدم اندازه گیری مزایای دیگر مراقبتهای پیشگیرانه از مشکلات دندان مانند بهبود کیفیت زندگی و فقدان اطلاعات در مورد شکل گیری رفتارهای صحیح بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن، بود. همچنین در این پژوهش، اطلاعات مربوط به فلوراید آب در نظر گرفته نشده بود.
محققان اعلام کردند: با توجه به محدود بودن مطالعات انجام شده در زمینه ی مراقبتهای پیشگیرانه ی اولیه از دندان، ما شواهد کمی از مزایای این گونه مراقبتها، صرف نظر از افراد ارائه دهنده در دست داریم، در واقع، جای تعجب است که مراقبتهای پیشگیرانه از دندان توسط دندانپزشکان با افزایش درمانهای مرتبط با پوسیدگی، همراه است. محققان در نتیجه گیری نهایی ابراز داشتند که به تحقیقات بیشتری بر روی جمعیت های دیگر و فراتر از داده های اداری، برای روشن شدن اثرات واقعی مراقبتهای پیشگیرانه ی اولیه ی دندان، نیاز دارند.

منبع و سایت خبر:

JAMA Pediatrics, February 2017 DOI: 10.1001/jamapediatrics.2016.4514

www.sciencedaily.com/releases/2017/02/170227121255.htm