Breaking News

خواص بیولوژیکی و فیزیکی بیومتریال پیوندی بلوک استخوان برای تقویت ریج آلوئول

4 آوریل 2017 – هدف: تحلیل ریج استخوان در فک بالا روند اجتناب ناپذیری است که پس از کشیدن دندان رخ می دهد. گزینه های درمانی بسیاری به منظور تسهیل قرار دادن ایمپلنت در این حالات پیشنهاد شده است. اشکالاتی مانند عوارض، هزینه و تحلیل بیشتر استخوان به دلیل این پروسیجر، پزشکان را وادار کرده است که به دنبال بیومتریالی به عنوان جایگزینی برای استخوان اتوژن باشند. هدف از این مقاله، بررسی خواص بیولوژیکی و فیزیکی بیومتریالهای مورد استفاده برای پیوند استخوان در ریج  آتروفیک فک بالا و ارائه ی یافته های بالینی و بافت شناسی در هنگام استفاده از این مواد زیستی بود.

مواد و روش ها

جستجوی مقالات بصورت الکترونیکی و دستی توسط دو داور مستقل با استفاده از داده های چندین پایگاه، از جمله MEDLINE ، EMBASE،  مرکز ثبت تحقیقات کنترل شده ی کوکران و پایگاه داده های ثبت شده ی مطالعات گروه بهداشت دهان و دندان کوکران، برای مقالاتی که به زبان انگلیسی تا ژوئن سال 2016 منتشر شده بود، انجام گردید. با توجه به ناهمگونی یافته ها، ارزیابی کمی قابل انجام نبود. به این ترتیب، در بررسی اخیر به جنبه های زیستی و فیزیکی بیومتریال( مواد زیستی) مورد استفاده برای پیوند استخوان پرداخته شده است.

نتایج

هر دو پیوند بلوک آلوژنیک و زنوژنیک برای غلبه بر کمبود گرافت اتوژنوس، در مقالات بررسی شده، مورد استفاده قرار گرفته بود. پیوند بلوک آلوژنیک به طور گسترده ای مورد بررسی قرار گرفته است، اما فقدان پیگیری بلند مدت این نوع از بلوکها در مطالعات به چشم می خورد. در مقابل، در مورد مناسب بودن گرافت بلوک زنوژنیک برای بازسازی ریج، تنها شواهد علمی محدودی در دست بود.

نتیجه گیری

گرافتهای بلوک استخوانی آلوژنیک و زنوژنیک جایگزینهای امیدوار کننده ای برای استخوان اتوژن بمنظور تقویت ریج استخوان هستند. با این حال، شواهد حمایت کننده در مورد استفاده از گرافت بلوک زنوژنیک محدود است؛ از این رو، به مطالعات طولانی مدت بر روی انسان، برای تایید اثربخشی آن نیاز است. علاوه بر این، استفاده از داربست های پیش ساخته ی آغشته با فاکتورهای رشد، حوزه ی جالب توجهی را برای بررسی و تحقیق بیشتر فراهم نموده است.

 تحریریه: مقاله ی کامل در  شماره 1/2017 مجله ی Oral Science and Rehabilitation منتشر شده است. برای دسترسی رایگان به اصل مقاله به آدرس: www.dtscience.com ، مراجعه نمایید.

منبع:

http://www.dental-tribune.com/articles/specialities/implantology/34064_biological_and_physical_properties_of_bone_block_grafting_biomaterials_for_alveolar_ridge_augmentation_.html