Breaking News

تحقیق در مورد مخاط مصنوعی به عنوان جایگزینی برای آنتی بیوتیک ها

 28 آوریل 2017- بنا بر گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، مقاومت آنتی بیوتیکی یک تهدید در حال رشد برای بهداشت جهانی است که سالانه باعث مرگ 23 هزار نفر در ایالات متحده می شود. در جستجوی جایگزینی برای آنتی بیوتیک ها، محققان به بررسی تقلید از توانایی مخاط، که به طور طبیعی قادر به کنترل باکتری های بیماری زا هستند، با کمک برخی از پاتوژنهای دهانی شناخته شده و جلوگیری از پوسیدگی دندان پرداختند.

Researchers Explore Synthetic Mucus as an Antibiotic Alternativeاین یک تصویر نزدیک از mucins است، مولکولهایی که ژل مخاطی را تشکیل می دهند. عکس از موسسه تکنولوژی ماساچوست.

پرفسور  Ribbeck، استاد مهندسی بافت در موسسه تکنولوژی ماساچوست گفت: آزمایشگاه من و سایر محققان در سراسر جهان مهندسی پلیمرهای الهام گرفته از موسین و مخاط مصنوعی را آغاز کرده اند، ما می خواهیم با استفاده از این پلیمرهای مهندسی شده، به کنترل پاتوژنهای مشکل ساز در داخل و خارج از بدن و جلوگیری از تهدید رو به رشد میکروبهای مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها بپردازیم.

بدن انسان حدود یک گالن مخاط در هر روز برای حفظ یک پوشش محافظ بر روی بیش از 2000 فوت مربع از سطوح داخلی بدن، از جمله دستگاه گوارش، دهان، چشم، ریه ها، دستگاه تناسلی زن و بینی، تولید می کند. بسیاری از تریلیونها میکروب ساکن بدن در داخل مخاطی زندگی می کنند که دستگاه گوارش را مفروش کرده است. پرفسور  Ribbeck در مورد اینکه چگونه مخاط می تواند یک تعادل سالم بین میکروبهای مفید و بالقوه مضر را حفظ کند، تحقیق کرده است.

پرفسورRibbeck  گفت : در طول میلیون ها سال، مخاط طوری تکامل یافته است که توانایی کنترل این میکروب های بیماری زا را داشته باشد تا از ایجاد صدمه به بدن جلوگیری کند، اما مخاط این میکروبهای مشکل آفرین را از بین نمی برد، بلکه آنها را رام می کند.

تیم پرفسور Ribbeck دریافت که چگونه  mucins( مولکولهای پوشیده از قند که ژل مخاطی را می سازند)، بر آرایش جوامع میکروبی داخل بدن از طریق محدود نمودن تشکیل مجامع چند سلولی توسط میکروبها (که همچنین به عنوان بیوفیلم شناخته می شوند) تاثیر می گذارد. به عنوان یک مطالعه ی موردی، محققان به بررسی mucins یافت شده در بزاق، به نام MUC5B پرداختند.

سپس، آنها دو نوع باکتری شناخته شده که در دهان با هم رقابت می کنند را در محیطهای مختلف رشد دادند: استرپتوکوکوس موتانس، که سبب ایجاد حفره(پوسیدگی) می شود و استرپتوکوک سانگوئینیس، نوعی باکتری که با شرایط دهان و دندان سالم در ارتباط است. آنها دریافتند که زمانی که این دو باکتری با هم در خارج از بزاق دهان و یا خارج از محیط های حاوی موسین رشد می کنند، استرپتوکوکوس موتانس به سرعت از استرپتوکوک سانگوئینیس پیشی می گیرد. اما هنگامیکه در حضور MUC5B (چه در بزاق واقعی و یا در مخاط مصنوعی حاوی MUC5B) رشد می کنند، بین این دو گونه از باکتری نوعی تعادل ایجاد می شود، این نتیجه نشان می دهد که موسین می تواند از تنوع باکتریایی بیشتر حمایت کند.

Ribbeck گفت: ما نتیجه گیری می کنیم که MUC5B ممکن است به جلوگیری از بیماری هایی مانند پوسیدگی دندان با کاهش بالقوه ی تسلط یک گونه ی منفرد مضر، کمک کند.

 پرفسور Ribbeck قصد دارد بررسی نقش بالقوه ی mucins در حفظ تنوع میکروبی در سایر سطوح مخاطی در سراسر بدن را ادامه دهد.

مطالب مرتبط و منبع:

Periodontal Treatment Versus Antibiotics

Toolkit Improves Antibiotic Stewardship

Monthly Reports Discourage Dentists from Prescribing Antibiotics

http://dentistrytoday.com/news/industrynews/item/1924-researchers-explore-synthetic-mucus-as-an-antibiotic-alternative