Breaking News

اهمیت مقیاس رادیوگرافی قبل از عمل جراحی برای ارزیابی سختی جراحی دندان مولر سوم نهفته در فک پایین

7 آوریل 2017- هدف از این مطالعه، ارزیابی ارتباط بین درجه سختی جراحی اندازه گیری شده توسط یک مقیاس شناخته شده و زمان کل جراحی، زمانostectomy  و زمان سکشن دندان بود، همچنین آنالیز عواملی که بیشترین تاثیر را بر زمان کل جراحی، داشتند.

Importance of a preoperative radiographic
انحراف دندان مولر سوم: (سمت چپ) عمودی؛ (سمت راست) مزیال

مواد و روش ها
مقیاس رادیوگرافی قبل از جراحی(presurgical radiographic scale )، بر اساس ده پارامتر تعیین می شود. هر پارامتر می تواند 1 تا 3 امتیاز را به خود اختصاص دهد سپس نمرات با یکدیگر جمع می شوند تا نمره ی نهایی محاسبه شود. در این مطالعه، یک تجزیه و تحلیل گذشته نگر با استفاده از رادیوگرافی پانورامیک بیماران تحت عمل جراحی کشیدن دندان عقل نهفته فک پایین با ضبط زمان جراحی انجام شد. همچنین یک تجزیه و تحلیل آماری به منظور بررسی همبستگی بین پارامترهای مطالعه و مقیاس رادیوگرافی و زمان جراحی انجام گردید.

یافته ها
نتایج نشان داد که هر چه فاصله ی وینتر[1] بزرگتر باشد، زمان ostectomy طولانی تر می شود و برعکس، هر چه فاصله ی راموس مندیبل از سطح دیستال مولر دوم کوتاه تر باشد، زمان ostectomy کوتاه تر می شود. ریشه ی مجزا و یا بد شکلی ریشه، زمان ostectomy و زمان کل جراحی را افزایش می دهد. کل زمان جراحی زمانیکه عرض تاج بیشتر و فاصله ی راموس تا مولر دوم کوتاه تر باشد، طولانی تر است. تنها متغیری که بر زمان سکشن دندان تاثیر گذار بود، عرض تاج بود.

نتیجه گیری
نمره نهایی مقیاس رادیوگرافی قبل از عمل با زمان ostectomy و زمان کل جراحی در ارتباط بود. زمان Ostectomy به نوبه خود تحت تاثیر فاصله ی وینتر، فاصله ی راموس مندیبل از مولر دوم و شکل ریشه قرار می گیرد. زمان سکشن دندان تحت تاثیر عرض تاج مولر سوم است. پارامترهایی که بر زمان کل جراحی بیشترین تاثیر را داشتند: عرض تاج و فاصله بین راموس و مولر دوم بودند.

این مقاله در شماره ی1/2017 مجله ی Oral Science and Rehabilitation منتشر شده است. دسترسی رایگان به آن در آدرس www.dtscience.com امکان پذیر است.

منبع:

http://www.dental-tribune.com/articles/specialities/implantology/34067_importance_of_a_preoperative_radiographic_scale_for_evaluating_surgical_difficulty_of_impacted_mandibular_third_molar_extraction.html


[1] خطوط وینتر

یک روش ارزیابی زاویه و میزان نهفتگی دندان مولر سوم در فک پایین است که برای اولین بار توسط G. B. Winter در سال 1926 توصیف شد. یکی از خطوط وینتر، خطی است که در امتداد سطح اکلوزال از دندانهای مولر در مندیبل رسم می شود و نشان دهنده ی انحراف محوری دندان عقل است؛ این خط نشان دهنده ی عمق دندان در فک پایین نیز می باشد. خط دوم از خطوط وینتر، که از سطح استخوان دیستال به مولر سوم تا برجستگی سپتوم بین دندانی بین دندان مولر اول و دوم، کشیده می شود نشان دهنده ی میزان نزدیکی استخوان آلوئول تا دندان نهفته است. خط عمودی سوم از خط دوم به محل اتصال amelo-cemental در سطح مزیال دندان نهفته کشیده شده و برای تعیین عمق نهفتگی دندان در داخل استخوان استفاده می شود.