Breaking News

علائم حیاتی بیماران باید در طول پروسیجرهای دندانپزشکی مانیتور شود

با افزوده شدن ارزیابی علایم حیاتی بیماران به نظر می رسد دندانپزشکان در حال حاضر، در طول پروسیجرهای معمول دندانپزشکی، باید کارهای زیادی انجام دهند. با این حال، دانشکده ی دندانپزشکی دانشگاه بوفالو از دانشجویان خود می خواهد تا به بررسی علائم حیاتی همه بیماران در هر بار مراجعه به کلینیک دانشگاه بپردازند، این علایم شامل فشار خون، ضربان قلب و ریتم نبض است. همچنین از دانش جویان خواسته شده است تا به ارزیابی قند خون مویرگی (CBS) تمام بیماران دیابتی در هر ملاقات در کلینیک دندانپزشکی بپردازند.

دکتر Michael N. Hatton از گروه علوم تشخیصی دهان در دانشکده ی دندانپزشکی گفت: آموزش پارامترهای حیاتی یک جزء اصلی از مدل های پزشکی برای بررسی بیماران است و دانشجویان ما باید این مدل پزشکی از ارزیابی بیمار را یاد گرفته و در زندگی حرفه ای آینده ی خود بر اساس این الگو عمل کنند.

به علاوه، این آموزش ها اطلاعات پایه ای را در مورد یک اورژانس پزشکی ارائه می دهد و پرسنل پس از آن می توانند اقدامات مربوط به احیا را به بهترین نحو انجام دهند. با حدود 50000 معاینه ی در سال در دانشکده دندانپزشکی، با بسیاری از بیماران مسن مواجه هستیم، که در معرض خطرات بالایی در طول اعمال دندانپزشکی قرار دارند و در سطح عملی، در صورت مواجه با طرح دعوی در دادگاه، به دلیل یک نتیجه ی ضعیف، عملکرد دانشجویان در ارزیابی علایم حیاتی، به دفاع قانونی از دانشکده کمک می کند.

دکتر هاتون گفت: همه دانشجویان دستگاه اندازه گیری فشار خون و گوشی پزشکی را در طی دوران تحصیل خود تهیه می کنند. دانشکده دستگاه گلوکومتر و تجهیزات لازم برای ارزیابی CBS را نیز در اختیار آنها قرار می دهد. همه ی دانش جویان، تکنیک های ارزیابی فشار خون و قند خون را در سال دوم آموزش دیده و تمام بیماران خود، را بدون استثنا، در سال های سوم و چهارم ارزیابی می کنند. صلاحیت آنها در مورد این تکنیک ها در سال های سوم و چهارم تایید شده و آنها متعهد به اندازه گیری فشار خون برای هر بیمار و CBS  برای بیماران مبتلا به دیابت، در هر مراجعه هستند.

اما زمانی که دانشکده ی دندانپزشکی بوفالو، فارغ التحصیلان اخیر خود را برای این شیوه های ارزیابی در زندگی حرفه ای آنها بررسی کرد، مشخص گردید که تنها 77 درصد از آنها به طور کلی به ارزیابی فشار خون و تنها 23٪  به ارزیابی CBS برای بیماران دیابتی می پردازند و بسیاری از این دانش آموختگان با وجود آموزش ها و سیاست های سختگیرانه ی دانشکده، از انجام این ارزیابی ها در زندگی حرفه ای صرفنظر می کنند.

دلیل برخی از آنها “کمبود وقت” عنوان شد و برخی دیگر معتقد بودند که برای همه ی بیماران و همه ی اعمال دندانپزشکی این ارزیابی ها لازم نمی باشد. دکتر هاتون گفت: در واقع، از سال 2010 این ارزیابی ها به عنوان بخشی از برنامه ی درسی دانشکده دندانپزشکی در نظر گرفته شد، برخی از اعضای هیئت علمی احساس می کردند که این دروس موجب اتلاف وقت دانشجویان دندانپزشکی می شود، هر چند که این نگرش پس از مدتی کمرنگ شد.

دکتر هاتون افزود: ما دریافتیم که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی به طور کلی آنچه که به آنها آموزش داده شده است را دقیقا رعایت نمی کنند. آنها فشار خون را در صورت لزوم در مواردی و بیشتر از CBS ارزیابی می کنند، این ارزیابیها ممکن است بندرت توسط دندانپزشکانی که مدتها پیش فارغ التحصیل شده اند، انجام شود.

این ارزیابی ها اغلب استفاده عملی در خلال کارهای دندانپزشکی دارند، به عنوان مثال، دندانپزشکان بر اساس CBS اولیه ی بیمار می توانند اقدامات درمانی لازم را انجام دهند. برای مثال بیمار دیابتی که داروهای کاهنده ی قند خون خود را مصرف نموده اما غذا نخورده است، ممکن افت قند خون خطرناکی را بعد از یک جلسه ی طولانی دندانپزشکی تجربه کند.

هاتون گفت: اگر مقدار قند خون بیمار قبل از شروع یک پروسیجر دندانپزشکی پایین باشد، بهتر است به بیمار مایعات حاوی قند داده شود تا مقدار قند خون قبل از شروع درمان بهبود یابد، ما همچنین باید ارزیابی مجدد قند خون را قبل از خروج بیمار از مطب انجام دهیم تا مطمئن شویم که خطری بیمار را از نقطه نظر قند خون تا رسیدن به منزل تهدید نمی کند.

بدون ارزیابی قند خون، می تواند عواقب وخیمی در انتظار بیمار و دندانپزشک باشد. برای مثال، ممکن است ضعف به دلیل هیپوگلیسمی به سادگی با از هوش رفتن معمولی اشتباه گرفته شود. اگر قند در اسرع وقت به بیمار داده شود، می توان از اختلالات عصبی جلوگیری کرد، در غیر اینصورت دادن قند به بیمار در حالی که بیهوش است، می تواند برای دندانپزشکانی که تزریق داخل وریدی را آموزش ندیده اند و یا کیت گلوکاگون در اختیار ندارند و در این مورد آموزش ندیده اند، بسیار دشوار باشد.

او افزود: فشار خون نیز می تواند نشانه ای از وجود خطر باشد. در یک مورد، ما با یک بلاک دهلیزی- بطنی درجه 3 ، که اغلب با مرگ و میر بالا در ارتباط است، روبرو شدیم، با توجه به فشار خون و نبض پایین به سادگی توانستیم وجود خطر را در بیمار تشخیص و او را به متخصص ارجاع دهیم. در عرض 36 ساعت پس از ارجاع، یک ضربان ساز برای بیمار کار گذاشته شد و بیمار از خطری که او را تهدید می کرد، نجات یافت.

دکتر هاتون گفت: این بیمار هنوز به کلینیک دانشگاه مراجعه می کند، اما بسیار سالم تر از زمانی است که ما متوجه اختلال در قلب او شدیم. قبل از مداخله ی ما، بیماری قلبی او کاملا بدون علامت بود. دندانپزشکان می توانند با انجام ارزیابی های ساده اما حیاتی، زندگی بیماران خود را نجات دهند.

مطالب مرتبط و منبع:

The Importance of Vital Signs

Dental Student Detects A-Fib

Design Your Medical History Form for Better Oral-Systemic Treatment Planning

http://dentistrytoday.com/news/todays-dental-news/item/1923-vital-signs-should-be-monitored-during-dental-procedures