Breaking News

زیبایی، سلامت و ثبات ساختاری، مزایای استفاده از سیستم اباتمنت زاویه دار پیچ شونده

10 آوریل2017- دلایل بسیاری برای محبوبیت پروتزهای ایمپلنت سمان شونده در طی چند سال گذشته، وجود داشته است که از جمله می توان به زیبایی، سهولت استفاده و آشنایی با تکنیک های سمان اشاره کرد. با این حال، Pauletto ،Gapski و دیگران گزارش کردند که استفاده از سمان بیش از حد، مشکل ساز است، پس از آن مطالعه ی ویلسون نشان داد که یک رابطه ی مثبت بین سمان بیش از حد و پری ایمپلنتایتیس وجود دارد.1

نظرسنجی در مورد سیمانهای استفاده شده در پروتزهای مبتنی بر ایمپلنت، نشان دهنده ی تنوع در انتخاب مواد، روش کار و حجم سیمان است. این موضوع نشان می دهد یک پروتکل همسان برای سمان نمودن پروتزهای ایمپلنت و درک صحیحی از میزان مصرف سیمان در میان متخصصان دندانپزشک وجود ندارد. برای غلبه بر این مشکل، واضح است که باید اطلاعات متخصصان در مورد انتخاب نوع سیمان، طراحی اباتمنت و تعیین عمق سمان گپ(فضای ایجاد شده برای سمان یا ریلیف داخلی) ارتقا یابد. حتی اگر برای اطمینان از گیر بهتر مقدار بیشتری سیمان استفاده شود، باقی ماندن سیمان اضافه در سایت، می تواند منجر به  بیماری شود و بر سلامت سطح تماس بین ایمپلنت و بافت تاثیر گذاشته و بصورت یک عامل خطر غالب باقی بماند.

درنتیجه ارتباط سیمان اضافه ی باقی مانده و پری ایمپلنتایتیس سبب شده است که از جایگزینهایی مانند پروتزهای ایمپلنت پیچ شونده استفاده گردد. برای بسیاری از سیستم های ایمپلنت، توانایی استفاده از یک پروتز ایمپلنت پیچ شونده به مناطقی محدود می شود که در آن کانال دسترسی به پیچ، در یک سایت امن از نظر زیبایی قرار گیرد.

معمولا در بخش قدامی فک بالا و فک پایین با بزرگترین چالش روبرو هستیم، زیرا محور طولی ایمپلنت اغلب از لبه ی انسیزال و یا حتی از سطح فشیال ترمیم نهایی بیرون می زند(شکل 2a) . زمانی که جراح ایمپلنت را در یک سایت پرخطر قرار می دهد- یا ایمپلنت را بطور نامناسبی قرار می دهد – پروتز ایمپلنت پیچ شونده ممکن است بیشتر یک چالش باشد تا یک راه حل (شکل 2b). 2a

2bکانال پیچ زاویه دار

یک راه حل خلاقانه برای ایمپلنت خارج از محور، استفاده از  سیستم اباتمنت کانال پیچ زاویه دار(ASC) ساخت شرکت Nobel Biocare (شکل 3) است. این نوع اباتمنت دارای قابلیت تغییر کانال پیچ تا 25 درجه است و نیاز به سمان را در اکثر موارد برطرف می کند. ASC سلامت فعال، زیبایی و پایداری عالی ساختاری و مکانیکی اتصال اباتمنت را فراهم می کند.

3 ASCسلامتی

با استفاده از سیستم اباتمنت  ASC، دیگر سیمان به بافت نرم آسیب پذیر اطراف ایمپلنت، وارد نمی شود. اباتمنت ASC ، مشکل یورش فشار مایع سیمان و مواد شیمیایی تثبیت نشده ی مواد سیمانی را از بین می برد. همچنین مشکل قرار گرفتن اجسام خارجی با فشار در اطراف محل ایمپلنت- که می توانند سلامت ایمپلنت (شکل 4) را به خطر اندازند- را برطرف می کند. علاوه بر این، استفاده از سوپراستراکچرهای اباتمنت زیرکونیایی در ترکیب با پایه های تیتانیومی موجب بهینه سازی مواد برای سازگاری و سلامت بیشتر می گردد.

4a

4b

زیبایی شناسی

با  ASC، کانال دسترسی پیچ را می توان از مناطق پر خطر برای زیبایی، دور ساخت و در انواع زوایای مختلف بطور مناسب قرار داد. طراحی پروتزها باCAD / CAM  به صورتی کارآمد شده و به سرعت با امکانات تولید Biocare نوبل ساخته شود(شکل 5).استفاده از  زیرکونیا، بسیار زیبا می باشد و بویژه برای محلی که بافت نرم دیده می شود، مفید است.

5

پایداری مکانیکی

استفاده از CAD / CAM (شکل 6a–c) به بهینه سازی طراحی سایت دسترسی به پیچ  کمک کرده و امکان ماشینکاری دقیق قطعات برای ایجاد یک اتصال مطلوب بین ایمپلنت و اباتمنت را فراهم می کند.

6a

6b

6c

مانند ارتباط همه ی ایمپلنتها با اباتمنتها، نتایج پاسیو زمانی بهینه سازی می شوند که این سطوح در تماس نزدیک با هم دیگر باشند و نیروها توزیع شوند. اباتمنتهای ریخته گری شده همیشه نمی توانند یک اتصال محکم  در محل تماس ایجاد کنند، زیرا اغلب سهوا از طریق تمیز کردن و پالیش، فیت مناسب آنها تغییر می کند (شکل 7). هنگامی که این اتفاق می افتد، اتصال مشترک ممکن است، با شل شدن پیچ و یا حتی عدم موفقیت ایمپلنت به عنوان یک نتیجه، تخریب شود.

7

اجزای ساختاری

اباتمنت های ساخته شده از آلیاژ تیتانیوم که توسط ماشین ساخته می شوند ، دقیق ترین فیت را ارائه می دهد. فرسایش سایشی، برای مثال آزاد شدن فلز تیتانیوم از داخل ایمپلنت به بافت اطراف ایمپلنت، در این سیستم دیگر یک مشکل نیست. اباتمنت زیرکونیا، با طراحی پیچ اباتمنت، دیواره ی محیطی قوی را ایجاد می کند که توانایی سرامیک را برای مقاومت در برابر نیروهایی که موجب شکستن اباتمنتهای غیر تیتانیومی می گردد، بهینه سازی می کند.
نتیجه
مزایای سیستم اباتمنتASC  متعددند و منعکس کننده ی ترکیبی از نبوغ مهندسی و مواد زیست سازگار است که ترکیبی از زیبایی و سلامت را به ارمغان آورده است.

منبع:

http://www.dental-tribune.com/articles/specialities/implantology/34132_the_synthesis_of_aesthetics_health_and_structural_stability-the_advantages_of_using_the_angulated_screw_channel_asc_abutment_system.html