Breaking News

علل و درمان بوی بد دهان

 بوی بد نفس یا دهان به دلیل وجود ترکیبات آلی فرار بودار در هوای بازدم افراد است. این یک مشکل گسترده است، زیرا درصد بالایی از جمعیت بالغ در جهان را تحت تاثیر قرار داده است؛ 30٪ از جمعیت جهان از بوی بد مزمن دهان رنج می برند و 74٪ از این افراد، این موضوع را به عنوان یک مسئله با پیامدهای اجتماعی شدید تلقی می کنند که به طور قابل توجهی بر تعاملات طبیعی اجتماعی آنها تأثیر می گذارد. بوی بد دهان می تواند علل فیزیولوژیکی یا پاتولوژیکی با منشاء داخل یا خارج دهانی داشته باشد.

breath odor-1بوی فیزیولوژیکی شامل بوی نفس صبحگاهی است که گذرا بوده و با جریان کم بزاق در طول شب مرتبط است. همچنین عوامل دیگر شیوه زندگی مانند سیگار کشیدن و همچنین مصرف الکل و سایر نوشیدنی ها یا غذاهایی مانند سیر، پیاز، کلم و غیره می توانند بر آن تاثیر گذارند.

این موضوع دغدغه ی رایج در مورد افراد بزرگسال است اما به راحتی می تواند با اصلاح نوشیدنی ها و مواد غذایی مصرف شده، مسواک زدن، دهان شویه و تمیز کردن زبان اصلاح گردد. درمان بوی بد پاتولوژیک، با این حال، بسیار سخت است. بوی بد با منشا خارج دهانی می تواند ناشی از مسائل تنفسی، مشکلات گوارشی یا متابولیسمی باشد که نمی تواند با رعایت بهداشت دهان برطرف شود، زیرا دارای منشا داخل دهانی نمی باشند.

با این حال، در اغلب موارد بوی بد از حفره ی دهان منشأ می گیرد. بوی بد تنفس از علل درون دهانی ناشی از ترکیبات گوگردی و آلی فراری (به ترتیب VSCs و VOCs) است که به علت تخریب مواد آلی توسط باکتری های بی هوازی در زیر و به ویژه در انتهای زبان ایجاد می شود.

breath odor-4 همچنین این بوی بد می تواند ناشی از ژنژیویت و پریودنتیت و همچنین ترکیب آنها با باکتری های زبان باشد. با این حال، در افرادی که دارای بهداشت دهان و دندان خوب و لثه هایی سالم هستند، علت اصلی این بوی بد، باکتریهای روی زبان می باشد.

شدت بوی بد نفس معمولا توسط نمره ی ارگانولپتیک مشخص می شود، که توسط یک فرد آموزش دیده تعیین می گردد، که شدت بوی های هدف را اندازه گیری می کند و ارزش آن را با توجه به مقادیر پیش بینی شده از 0 (بدون بو) تا 5 (بوی بد شدید) ارزیابی می کند.

زبان پناهگاهی برای بیوفیلم های باکتریایی

زبان دارای یک ساختار پیچیده و سطحی بسیار ناصاف است که با پاپیلاهای انعطاف پذیری پوشیده شده است. این پاپیلاها دارای تنوع در شکل، اندازه و الگوی توزیع هستند و در سطح زبان حفره ها و شیارهای متعددی را ایجاد کرده اند.

این ساختار یک مکان مناسب برای رشد باکتری های بی هوازی و تشکیل بیوفیلم های ضخیمی است که عمدتا تحت تاثیر عوامل مختلف قرار نمی گیرند و اختلالی در آنها ایجاد نمی شود. باکتری ها می توانند ترکیب پیچیده ای از اسیدهای آمینه و پروتئینها را با منشا متعدد (رژیم غذایی، باقی مانده های غذایی و سلول ها) بوسیله ی دستگاه های آنزیمی پیچیده خود، تخریب و هضم کنند. به خصوص تخريب اسیدهای آمینه ای مانند سيستئين و متیونين، ترکیبات گوگردی فرار(VSCs) با قدرت بوی بسيار بالایی را توليد می کنند. تراکم باکتریایی بر روی سطح زبان با میزان بوی بد دهان مرتبط است. به عنوان مثال، افرادی با بوی بد قابل توجه (بیش از 2.5 در مقیاس ارگانولپتیک 5 نقطه ای) دارای بیش از 108 × 1 کلنی- واحد تشکیل دهنده- در هر سانتی متر مربع زبان هستند، در حالی که افرادی با نمره ی ارگانولپتیک پایین تر دارای تعداد کمتری باکتری (حدود 107 × 1) بر روی زبان خود می باشند. بنابراین، برای کاهش بوی بد دهان، تراکم باکتریهای زبان باید کاهش یابد و در سطح پایین نگه داشته شود.

breath odor-3c-eدرمان بوی بد دهان

محصولات متعددی برای درمان بوی بد دهان بدون نیاز به نسخه وجود دارند که می توان آنها را به درمان های شیمیایی و مکانیکی تقسیم کرد. درمان های شیمیایی عمدتا شامل دهان شویه ها می باشند که به طور خاص برای برطرف نمودن بوی بد دهان تولید می شوند و حاوی ترکیبی از آنتی بیوتیک ها و یون های فلزی هستند. به طور معمول آنتی بیوتیک های مورد استفاده کلرهگزیدین و استیل پیریدین کلرید (CPC) می باشند که اثر مهمی در نابودی باکتری ها دارند. یون های فلزی مانند روی، به ترکیبات گوگردی متصل می شوند و ترکیبات نامحلولی (سولفید روی) را تشکیل می دهند که فرار نیستند و بنابراین بویی از خود متصاعد نمی کنند. دسته دیگری از دهان شویه ها برای رفع بوی بد دهان حاوی دی اکسید کلر هستند که گازهای سولفور را خنثی کرده و VSC ها را اکسید می کنند، در حالی که آنیون های کلریت به عنوان یک ترکیب ضد باکتری عمل می کنند. در حالی که دهان شویه ها به علت ویژگی های آنتی باکتريال و خواص خنثی کنندگی بوی بد دهان می توانند بسیار موثر باشند، اما به ندرت دارای اثرات طولانی مدتی هستند.

آنها برای چند ساعت موثر هستند، اما تاثیر کمی بر تراکم باکتریهای زبان دارند. علت احتمالی این اثر محدود، اینست که اجزای فعال دهان شویه ها نمی توانند به مکان تجمع باکتری ها نفوذ کنند. بیوفیلم هایی که گازهای فرار تولید می کنند، عمدتا در عمق پاپیلاهای زبان پراکنده هستند، جایی که ورود و انتشار مواد فعال بواسطه فضاهای کوچک پاپیلری، ویسکوزیته مولکول های بزاق و نفوذ پذیری کم بیوفیلم ها، دشوار است.

در دستورالعمل های درمان بوی بد دهان توسط متخصصان دندانپزشکی بر لزوم تمیز کردن زبان با استفاده از اسکرپر یا مسواک تاکید شده است. مطالعات بالینی نشان داده اند که استفاده از روش های مکانیکی پوشش زبان را کاهش می دهد. با این حال، اثر روش مکانیکی بر بوی بد برای مدت بسیار کوتاهی باقی می ماند، که احتمالا به دلیل کاهش مواد مغذی برای باکتریهای موجود در پوشش زبان است نه کاهش تراکم باکتری موجود بر روی زبان. میزان محدودی از باکتریها از سطح ساختار پیچیده ی زبان حذف می شوند و این به دلیل عدم دسترسی اسکرپر یا مسواک به بیوفیلم های بین پاپیلای زبان است. علاوه بر این، به دلیل اینکه بافت زبان بسیار انعطاف پذیر است، استفاده از اسکرپرهای زبان می تواند پاپیلاها را صاف کرده و بیوفیلم باکتریایی را به ناحیه ی زیرین براند که احتمال از بین بردن آن را کاهش می دهد.

رویکرد ترکیبی برای رفع همیشگی بوی بد دهان

استفاده از دهان شویه ها در ترکیب با مداخله مکانیکی می تواند به مواد تشکیل دهنده فعال دهانشویه ها کمک کند که به داخل بیوفیلم نفوذ کنند، در حالی که به طور همزمان باعث کاهش پوشش زبان و تراکم باکتری ها می شود. همانطور که در مطالعات اخیر نشان داده شده است، روش ترکیبی مداخلات شیمیایی و مکانیکی می تواند اثر سینرژیک بر بوی بد دهان داشته و موجب ایجاد نفسی تازه در تمام طول روز شود. در تحقیق بالینی اخیر، ما نشان دادیم که استفاده ترکیبی از یک مسواک سونیک با اسپری ضد میکروبی که به تازگی ساخته شده است، کاهش قابل توجهی در بوی بد دهان نسبت به انجام هر یک از این روشها به تنهایی دارد.

بخش بهداشت دهان و دندان شرکت فیلیپس، به تازگی یک مسواک جدید صوتی همراه با یک اسپری ضد باکتری بنام + Sonicare TongueCare توسعه و راه اندازی کرده است.

 این مسواک جدید برای نفوذ در بین پاپیلاهای زبان طراحی شده و سبب حذف کامل مکانیکی بیوفیلم می شود. ابعاد و پارامترهای سفتی تارهای برس مسواک بر اساس تجزیه و تحلیل زبان انسان بهینه سازی شده اند. سر مسواک شامل 240 میکروبرس الاستومر انعطاف پذیر است که بر روی دسته برقی Sonicare نصب می شود، با 31000 ارتعاش در دقیقه به شکستن پوشش زبان و برداشتن واریزه و پسماند(debris) و باکتری ها کمک می کند.

breath odor3c-e-2مسواک TongueCare + همراه با اسپری زبانی ضد میکروبی BreathRx (ساخت فیلیپس) استفاده می شود که حاوی عوامل ضد میکروبی مانند CPC و روی است. برای اثبات اثربخشی این تکنولوژی، در یک تحقیقات بالینی نمره ارگانولپتیک و تراکم باکتری زبان در یک تکرار تنها با استفاده از +TongueCare همراه با BreathRx، تا 6 ساعت اندازه گیری گردید.

bad breath brushاین ترکیب، بوی بد دهان را بطور قابل توجهی بیشتر از استفاده از + TongueCare به تنهایی و یا BreathRx به تنهایی از بین می برد و از این ایده حمایت می کند که یک رویکرد ترکیبی احتمالا موثرتر است. علاوه بر این، +TongueCare به طور قابل توجهی سبب کاهش تراکم باکتریهای زبان گردید و حداقل تا 6 ساعت تراکم باکتریها را پایین نگه داشت، این نتایج نشان می دهد که علت ریشه ای بوی بد نفس با این روش ترکیبی هدف گرفته شده است. این روش ترکیبی، درمانی موثرتر و طولانی مدت را برای افرادی با بوی بد نفس فراهم می کند.

breath odor-9پیامدهای احتمالی بهداشت دهان و دندان

به طور کلی، برای داشتن نفسی تازه در تمام طول روز، افزودن تمیز کردن و حفظ بهداشت زبان به روال معمول بهداشت دهان و دندان ضروری است. علاوه بر این تحقیقات نشان داده است که زبان می تواند به عنوان یک مخزن پاتوژن پریودنتال برای بقیه دهان عمل کند و مناطق دیگر را آلوده کرده و بطور کلی بر سلامت دهان تاثیر گذارد. همچنین، مطالعات متعدد نشان داده اند که VSCs مانند سولفید هیدروژن و متان تیول، حتی در غلظت بسیار کم برای بافت پریودنتال سمی هستند، درنتیجه فرض می شود که آنها می توانند به پیشرفت بیماری های لثه کمک کنند. بنابراین، حفظ یک روال برای تمیز کردن صحیح زبان می تواند پیامد های گسترده ای برای سلامت دهان و دندان داشته باشد. منبع:

http://www.dental-tribune.com/articles/specialities/dental_hygiene/28618_causes_and_treatment_of_breath_odour.html