Breaking News

استفاده از ایمپلنت های باریک

نویسنده : دکتر هوب ون ولت از هلند
توسعه ی ایمپلنت های بسیار باریک می تواند راه حلی برای پر کردن فضاهای بین دندانی کوچکتر از 5 تا 6 میلیمتر در ناحیه ای باشد که از نظر زیبایی مهم است. از جمله ی این نواحی، diastema یا شکاف خالی بین دو دندان است که با قرار دادن یک روکش حمایت شونده با ایمپلنت می توان این فضا را پر نمود. هر چند در انتخاب ایمپلنت، نه تنها مقدار(میلیمتر> 1) و کیفیت استخوان اطراف آن مهم است، بلکه عملکرد حمایتی استخوان نیز برای درزگیری( Seal) مخاطی خوب اهمیت دارد. برند های اصلی ایمپلنت برای این فضاهای باریک، ایمپلنت های کم قطری را تولید کرده اند. Nobel Biocare  دارای ایمپلنت NobelActive   3 میلی متری است که نگرانیهایی در مورد آن در بسیاری از نشریات منتشر شده است. Dentsply Sirona نیز ایمپلنت OsseoSpeed 3 میلیمتری (بخشی از سیستم Astra Tech Implant System) و Xive که ایمپلنتی 3.0 میلیمتری است را ارائه داده است.

در سال 1976، سازمان غذا و داروی آمریکا، ایمپلنتهایی با قطر 3 میلیمتر و بیشتر را به عنوان ایمپلنت های متعارف دندانی تعریف کرد. در سال 1997، این سازمان ایمپلنتهای با قطر کوچکتر از 3 میلیمتر را به عنوان “ایمپلنت هایی با قطر کوچک” تعریف نمود. این نوع از ایمپلنتها عمدتا یک قطعه ای بوده و در فک هایی بسیار باریک برای دستگاه های متحرک یا به عنوان لنگری برای لوازم ارتودنسی استفاده می شوند. این ایمپلنت ها اغلب به علت شکنندگی اتصال بین ایمپلنت و آباتمنت در چنین قطر باریکی، یک قطعه ای ساخته می شوند. متأسفانه، این برندها گزینه های بسیار زیادی برای روکش ارائه نمی دهند زیرا امکان انتخاب آباتمنت با زوایای مختلف به عنوان یک راه حل بدون نقص برای پروتز وجود ندارد. بنابراین، دندانپزشکان باید ایمپلنتهایی با آباتمنت جداگانه را  انتخاب کنند. اکثر ایمپلنتهای نازک دارای یک اتصال مخروطی بین ایمپلنت و آباتمنت هستند. این اتصال از طریق پیچ صورت می گیرد. آزمایشات استرس(تنش) نشان داده است که پیچ بهترین عامل محدود کننده ی استرس است. یک آباتمنت سالید و اتصال مخروطی با یکMorse taper  با طول کافی و مخروطی بین 1.5 و 4 درجه، منجر به اتصال تقریبا بدون نشت و محکم بین آباتمنت و ایمپلنت می شود. این اتصال به عنوان “جوش سرد” شناخته می شود و باعث می گردد که چنین ایمپلنتی تقریبا مانند یک ایمپلنت یک قطعه ای قوی عمل کند.
در این مقاله، ما درمان دو بیمار را با ایمپلنت آکسیوم  2.8میلیمتری(Anthogyr)  انجام دادیم و نتایج نهایی را بررسی نمودیم . برای مطالعه ی ادامه ی این مطلب لطفا به لینک زیر مراجعه نمایید:

The use of narrow implants

منبع:

Implant Tribune Asia Pacific Edition | 4/2017