Breaking News

محیط زیست خانوار، نه ژنتیک، ترکیب میکروب های بزاقی را تعیین می کند

12 سپتامبر 2017 – تحقیقات جدید پژوهشگران انگلیسی نشان می دهد که ترکیب میکروارگانیسم های موجود در بزاق فرد عمدتا توسط خانوار میزبان انسان تعیین می شوند. نتایج این مطالعه که در مجله ی mBio® ، مجله ی دسترسی آزاد از انجمن آمریکایی میکروبشناسی منتشر شده است، نشان می دهد که تأثیرات زودهنگام زیست محیطی در شکل دادن به میکروبیوم بزاق – گروهی از ارگانیسم هایی که نقش حیاتی در سلامت دهان و سلامت کلی فرد دارند-، نقش بسیار بیشتری را نسبت به ژنتیک انسان بازی می کنند.

Adam P. Roberts ، مدرس ارشد شیمی درمانی ضد میکروبی و استاد دانشکده ی طب گرمسیری در دانشکده ی پزشکی لیورپول میگوید: ارتباط بین میکروبیوم دهان و سلامت ما بخوبی شناخته شده است، این دلیلی کافی برای بررسی ترکیب میکروبی آن، چگونگی شکل گیری این جوامع میکروبی و عملکرد آنها است.  دکترRoberts  این تحقیق را در زمانی که در موسسه ی دندانپزشکی UCL Eastman فعالیت می کرد، رهبری نمود.Liam Shaw ، دانشجوی لیسانس انستیتوی ژنتیک UCL می گوید: حفره دهان به طور طبیعی توسط صدها گونه ی باکتریایی اشغال شده است که از تبدیل دهان به پایگاهی برای پاتوژن های خارجی جلوگیری می کند، اما گاهی باکتریهای دهانی خود می توانند باعث بروز بیماری های در دهان شوند.

تیم تحقیقاتی میخواستند بدانند چگونه میکروبیوم بزاق ایجاد می شود و کدامیک از عوامل بیشتر بر روی ترکیب باکتری های موجود در میکروبیوم تاثیر می گذارند. دکتر اندرو م. اسمیت، ایمونولوژیست UCL و همکار دکتر رابرتز، به یک مجموعه ی نمونه منحصر به فرد از توالی  DNA و بزاق یک خانواده ی بزرگ از یهودیان آشکنازی که در خانوارهای مختلف در چهار شهر و در سه قاره زندگی می کردند، دسترسی داشت. این مجموعه به محققان اجازه داد تا از میزان تغییرات مشاهده شده در میکروبیوم بزاق به دلیل ژنتیک میزبان و محیط زیست آگاه شوند.
از آنجایی که اعضای خانواده یهودیان اشکنازی دارای فرهنگ غذایی و شیوه های زندگی مشترکی هستند بسیاری از عوامل مخدوش کننده، کنترل گردید. همچنین، از آنجائیکه توالی  DNAاعضای این خانواده ها قبلا در سطح تغییرات تکی در کدهای DNA تعیین شده بود، گروه تحقیقاتی، وابستگی ژنتیک با ترکیب باکتریهای بزاق را بطور منحصر به فرد و دقیقی اندازه گیری کردند.
سپس، شاو و این تیم تحقیقاتی، امضاهای DNA باکتریایی موجود در نمونه های بزاق 157 عضو  از این خانواده ها و 27 نفر از گروه شاهد یهودی اشکانازی غیرفامیل با گروه اول را تعیین توالی نمودند. در میان تمام نمونه ها، آنها هسته ای از میکروبیوم که از باکتری های Streptococcus، Rothia، Neisseria  و Prevotella تشکیل شده بود را یافتند.
برای رسیدن به آنچه که ممکن است سبب بروز بیشترین تفاوت ها در سطح گونه های باکتریایی شده باشد، محققان از روش های آماری که از اکولوژی اقتباس کرده بودند، استفاده نمودند تا تعیین کنند کدام یک از عوامل بیشترین تنوع را سبب شده است. با مقایسه ی عواملی مانند خانوار مشترک، شهر، سن و وابستگی ژنتیکی، مشخص گردید عامل تعیین کننده ی بیشترین شباهت در میکروب های بزاقی، عمدتا خانوار است.
شاو می گوید: تماس و به اشتراک گذاری میکروب هایی که در محیط محلی قرار دارند، تفاوت میکروبیوم بین افراد را تعیین می کند.
همسران و والدین و کودکان زیر 10 سال که در یک خانواده زندگی می کنند، دارای میکروبیوم های بزاقی مشابهی بودند. دکتر رابرتز می گوید: تماس حتی اگر چندان صمیمی نباشد نیز سبب انتقال بزاق افراد از طریق دست های آنها به همه چیز در خانه می شود. دکتر رابرتز میگوید: میکروبیوم بزاق کودکان زیر 10 سال نسبت به کودکان بزرگتر با والدینشان شباهت بیشتری دارد که شاید بیانگر این باشد که کودکان بزرگتر تبدیل به افراد مستقل تری شده اند.
محققان همچنین به دقت تاثیر وابستگی ژنتیکی را بر ترکیب میکروبیوم بزاقی بررسی کردند. هنگامی که از معیار وابستگی به تنهایی بر اساس روابط خانوادگی استفاده نمودند، آنها یک اثر کوچک اما معنی دار را مشاهده کردند. با این حال، هنگامی که از اطلاعات توالی ژنتیکی بعنوان یک معیار دقیقتر از وابستگی ژنتیکی استفاده کردند، این اثر ناپدید شد. به عبارت دیگر، ژنتیک فرد در شکل دادن به میکروب های بزاقی او نقش مهمی ایفا نمی کند.
شاو می گوید: شجره ی خانوادگی همیشه بطور دقیق وابستگی ژنتیکی واقعی را از لحاظ مقدار ژنوم مشترک بیان نمی کند. دکتر رابرتز، محققان دیگر را به مطالعات میکروبیومی در مقیاس گسترده، تشویق کرد تا از جزئیات اطلاعات توالی ژنتیکی انسان به جای تکیه بر شجره ی خانوادگی، استفاده کنند.
این مطالعه نشان می دهد که محیط های مشترک در طول رشد، نقش مهمی در تعیین و تثبیت جامعه ی باکتری های بزاق ایفأ می کنند. رابرتز می گوید: دانستن اینکه محیط مشترک منجر به چه نوعی از ترکیب میکروبیوم می شود، ممکن است روزی به ما توانایی تنظیم آن را بدهد.
دکتر رابرتز به پریودنتیت، یا بیماری لثه، که یک بیماری عفونی شایع و اغلب ناتوان کننده همراه با یک میکروبیوم تغییر یافته است، اشاره کرد و افزود: اگر ما اعضایی از میکروبیوم که مسئول سلامت هستند را شناسایی کنیم، می توانیم با تغییر رفتارهای روزمره، میکروبیوم  دهان خود را به طور مطلوبی تغییر دهیم.

منبع و سایت خبر:

mBio, 2017; 8 (5): e01237-17 DOI: 10.1128/mBio.01237-17

www.sciencedaily.com/releases/2017/09/170912102810.htm