Breaking News

شیشه ی زیستی جدید، مواد معدنی را به دندان های آسیب دیده بر می گرداند

26 سپتامبر 2017 – گروهی از محققان دندانپزشکی از دانشگاه Queen Mary در لندن، در حال حاضر یک شیشه ی “زیست فعال”  را به خمیر دندان افزوده اند که بسیار سریع حل شده و دندان های پوسیده را ترمیم می کند.
اکثر مردم شیشه را به عنوان یک ماده ی پایدار از نظر شیمیایی در نظر می گیرند و این برای انواع شیشه ای است که در پنجره ها استفاده می شود و شبختانه در هنگام بارندگی حل نمی گردد.
این تیم تحقیقاتی، تاکنون انواعی از شیشه های فعال زیستی را تولید کرده اند که فلوراید آزاد می کنند و یک ماده ی شیمیایی را ایجاد می نماید که به ماده ی معدنی موجود در دندان و استخوان شبیه است، دانشمندان این مواد را به خمیر دندان و مواد پر کننده ی دندان افزودند تا مواد معدنی تخریب شده را به دندان باز گردانند.
در حال حاضر، این تیم تحقیقاتی نتایج خود را در مجله Physical Chemistry B  منتشر نموده و توانایی این شیشه ی زیست فعال جدید را که از کلر به جای فلوئور استفاده می کند، توضیح دادند. اتمها و یونهای کلر بسیار بزرگتر از فلوئور هستند، که این ویژگی سبب می شود که بیشتر با این نوع شیشه ی زیست فعال در هم آمیزند.
این تیم تحقیقاتی از شرکت Biomin Technologies Ltd  ، اولین خمیر دندان جایگزین کننده ی مواد معدنی خود را که بر پایه این شیشه های حاوی کلرید تولید شده است، با نام “BioMinC”  تولید و عرضه کرده است. این خمیر دندان برای افرادی که نمی خواهند از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنند و برای مناطقی از جهان که آب به طور طبیعی حاوی فلوراید است، طراحی شده است.
پروفسور رابرت هیل از موسسه دندانپزشکی QMUL گفت: این خمیر دندان منحصر به فرد است زیرا می تواند پس از تحلیل مواد معدنی دندان به دلیل مصرف نوشیدنیهای اسیدی، دندان های شما را بدون استفاده از فلوراید، ترمیم کند. این خمیر دندان تنها برای افرادی که جنس دندان های آنها خوب نیست، طراحی نشده است بلکه همه ی افراد می توانند به طور بالقوه از مزایای این خمیر دندان جدید بهره مند شود.

منبع:

The Journal of Physical Chemistry B, 2017; 121 (22): 5647 DOI: 10.1021/acs.jpcb.7b02986

www.sciencedaily.com/releases/2017/09/170926091259.htm