Breaking News

تاثیر ساخت دندان مقاوم به باکتری ساخته شده با پرینتر 3 بعدی بر دندانپزشکی

20 اکتبر 2015- محققان هم اکنون بر روی روشهایی برای ساخت دندانهای مقاوم به باکتری با پرینتر 3 بعدی تحقیق می کنند.

 3d printed

این ماکت دندان واقعی است که با استفاده از یک چاپگر 3 بعدی ساخته شده است.

آخرین نوآوری چاپ سه بعدی دندان می تواند دیدگاه شما را در مورد معاینه ی سالانه دندانها و مراجعه به دندانپزشک تغییر دهد. محققان دانشگاه گرونینگن در هلند در حال کار بر روی تولید دندانهایی توسط چاپگر3 بعدی هستند که از نوعی پلاستیک ضد میکروب ساخته می شود و در تماس با باکتریهای مسئول پوسیدگی دندان، آنها را از بین می برد.

تصور کنید دندان های شما در طول زمان سفید و بکر باقی بمانند و نگرانی شما در مورد تجمع باکتریها و مشکلاتی که برای دندانها ایجاد می کنند، از بین برود، البته، ممکن است که تصور داشتن دندان ساخته شده با چاپگر3 بعدی در داخل دهان خیلی جالب نباشد، اما واقعا بدتر از درد دائم یک دندان پوسیده نیست. برای محققان هلندی، گام کلیدی در تولید دندان مقاوم به باکتری پیدا کردن مواد مناسب برای تولید این دندان توسط چاپگر 3 بعدی بود. در این مورد، محققان نمک آمونیوم نوع چهارم را که دارای خواص ضد میکروبی است، در پلیمرهای رزین دندان تعبیه کردند. هنگامی که این ترکیب را در یک چاپگر 3 بعدی قرار دادند، با تاباندن نور ماوراء بنفش آن را سخت کردند و برای چاپ یک دندان جایگزین از آن استفاده نمودند.

برای آزمایش دندان مقاوم به باکتری در محیط آزمایشگاه، محققان آنرا با مواد بزاق انسان و باکتری مسئول پوسیدگی دندان پوشاندند. در این آزمایش، دندان ضد باکتری بیش از 99 درصد از تمام باکتری ها را از بین برد و هیچ نشانه ای از مضر بودن این ماده برای سلول های انسان مشاهده نشد.

با این حال، هنوز راه درازی برای تبدیل این سناریوی چاپ 3 بعدی به یک واقعیت در پیش است. این نوآوری 3 بعدی هلندی به عنوان مثال، هنوز آماده ی آزمایش های بالینی نیست و هنوز در داخل دهان یک انسان آزمایش نشده است. علاوه بر این، هنوز مشخص نیست که این نوع دندان به مسواک زدن مداوم و استفاده از ماده ی ساده ای مانند خمیر دندان چه واکنشی نشان دهد.

با وجود این موانع، Andreas Herrmann از دانشگاه گرونینگن می گوید: این یک محصول پزشکی با یک برنامه قابل پیش بینی در آینده ای نزدیک است و تا عرضه ی آن به بیماران زمان بسیار کمتری نسبت به تولید یک داروی جدید وقت لازم است.

محققان در مورد امکان تولید چنین دندانهایی خوش بین هستند چرا که نشانه هایی از نقش چاپ 3 بعدی در رشته دندانپزشکی دیده می شود. در اوایل ماه مارس، شرکت Stratasys یک چاپگر 3 بعدی را به نام Objet260 معرفی نمود که قادر به چاپ دندان واقعی، لثه ها و اعصاب به منظور ایجاد مدل های مشابه با دندان زنده برای متخصصان دندانپزشکی است.

شرکت Stratasys با استفاده از چاپگر PolyJet و مواد اختصاصی دندانپزشکی، لثه ای به نرمی و رنگ لثه ی طبیعی ، دندانهایی با طیف وسیعی از رنگهای طبیعی و حتی کانال های عصب را که به اندازه ی کافی مشابه با مدل زنده است برای انجام روش های پیچیده ی دندانپزشکی توسط متخصصان تولید نمود.

اما این مدل فقط یک مدل دهان و دندان است و برای آزمایشات بالینی آماده نیست، با این حال، انکار نقش رو به رشد پرینتر 3 بعدی در پزشکی و دندانپزشکی سخت است. با استفاده از چاپگرهای 3 بعدی، دانشمندان در تلاشند تا چاپ زیستی یا” Bio- print ” استخوان انسان، پوست، بافت و حتی اندامها (کلیه ها و کبد) را بسازند. بر اساس تخمین شرکت IDTechEx، بازار پرینتر های 3بعدی در دندانپزشکی و پزشکی می تواند در سال 2025 تا 867 میلیون دلار رشد کند.

بزرگترین کاربرد پرینتر 3 بعدی تولید قسمتهایی از بدن انسان بعنوان “قطعات یدکی ” خواهد بود، درست مانند قطعات اتومبیل که باید پس از مدت معینی تعویض شوند، به ویژه از آنجائیکه مردم بیش از قبل زندگی می کنند، تصور داشتن دندانهایی که با چاپگر 3 بعدی بطور سفارشی برای دهان یک شخص به عنوان قطعات یدکی کوچک تولید شوند، می تواند بسیار شگفت انگیز باشد.

در کنفرانس TED در مارس 2015 در ونکوور، گفته شد که حتی توانایی تولید دندان جایگزین با استفاده از چاپگر 3 بعدی در مدت چند دقیقه – در حالی که شما در مطب دندانپزشک منتظر هستید – ممکن است به زودی امکان پذیر گردد.

دکتر DeSimone، مدیر اجرایی شرکت چاپ3 بعدی Carbon3D و استاد شیمی دانشگاه کارولینای شمالی ، در کنفرانس TED ابراز داشت : ممکن است چاپ 3 بعدی دندان در کمتر از 10 دقیقه انجام شود، او به این نوآوری عنوان “از تولید به مصرف” اطلاق کرد.

این روش، از بسیاری جهات، نوید بخش است، با پیشرفت فن آوری، سرعت این روش ده یا حتی صد برابر گردید بطوریکه کاری که یک ساعت و یا بیشتر به طول می انجامید ، هم اکنون می تواند در عرض چند دقیقه انجام شود. این افزایش سرعت، همراه با وعده ی ساخت دندانهایی که کاملا برای یک فرد بطور سفارشی ساخته شده ، باعث می شود تقریبا به یقین برسیم که ممکن است بزودی یک چاپگر 3 بعدی در کنار تمام ابزارهای دیگر در مطب دندانپزشک مشاهده شود.

منبع:
https://www.washingtonpost.com/news/innovations/wp/2015/10/20/how-bacteria-fighting-3d-printed-teeth-could-impact-dentistry/