Breaking News

مصرف کافئین ممکن است گرایش به مصرف قند را افزایش دهد

26 اکتبر 2017- کافئین یک آنتاگونیست قدرتمند گیرنده های آدنوزینی است، فعال شدن گیرنده های آدنوزینی باعث آرامش و خواب آلودگی می شود. اما کافئین با سرکوب اثر این گیرنده ها باعث هشیاری افراد شود، تحقیقات نشان داده است که سرکوب این گیرنده ها همچنین توانایی این گیرنده ها را برای درک طعم شیرین کاهش می دهد و سبب می شود که غذاها و نوشیدنی ها کمتر شیرین بنظر برسند، در نتیجه سرکوب این گیرنده ها با نوشیدن قهوه، سبب افزایش وسوسه و تمایل به مصرف مواد شیرین می شود.

دکتر رابین داندو، از گروه علوم غذا، در دانشگاه کرنل و نویسنده ی ارشد این مقاله گفت: این مطالعه نشان دهنده مدولاسیون طعم در دنیای واقعی است. وقتی قهوه ی کافئینه می نوشید، طعمی که از خوردن مواد غذایی پس از آن احساس می کنید، تغییر می یابد و برای مدتی این اثر باقی می ماند. بنابراین اگر غذای خود را مستقیما بعد از نوشیدن یک قهوه ی کافئین دار یا سایر نوشابه های کافئینی مصرف کنید، احتمالا غذا را به طور متفاوتی درک خواهید کرد.

در یک مطالعه ی کور، یک گروه از شرکت کنندگان نوعی قهوه را که در آزمایشگاه از مخلوط کردن قهوه ی بدون کافئین با 200 میلیگرم کافئین تولید شده بود( به منظور تولید نوشیدنی معادل یک فنجان قهوه قوی که با مقدار واقعی کافئین سازگار باشد، مصرف کردند و گروه دیگر قهوه ی بدون کافئین که حاوی غلظتی از کوینین بود که همان میزان تلخی نوشیدنی گروه اول را ایجاد می کرد، مصرف نمودند. هر دو گروه به نوشیدنی های خود قند اضافه کردند. در جلسه ی دوم در یک روز جداگانه، نوشیدنی گروه ها با هم عوض شد. شرکت کنندگان نوشیدنی کافئین را کم شیرین ارزیابی کردند، اما در مورد تاثیر آن بر روی ادراک طعم تلخ، ترش، نمکی و اومامی(umami طعم خوشایند) تغییری را گزارش ندادند.

در بخش دوم مطالعه، شرکت کنندگان سطح هشیاریشان را بیان کرده و مقدار کافئین موجود در قهوه ی حود را تخمین زدند. آنها افزایش هشیاری پس از نوشیدن نمونه های قهوه ی دارای کافئین و بدون کافئین یکسان اعلام کردند، اما آنها نمیدانستند کدام نوع نوشیدنی را مصرف کرده بودند.

دکتر داندو گفت: ما فکر می کنیم که ممکن است این یک اثر دارونما یا اثر کاندیشنینگ برای عمل ساده ی نوشیدن قهوه وجود داشته باشد. عمل نوشیدن قهوه با عطر و طعم آن معمولا با هشیاری و بیداری همراه است. بنابراین شرکت کنندگان حتی اگر قهوه ی بدون کافئین نوشیده بودند، احساس هوشیاری می کردند.

این مطالعه با عنوان “کافئین ممکن است طعم شیرین ادراک شده توسط انسان را کاهش دهد، شواهد از مدوله شدن طعم توسط گیرنده های آدنوزینی، حمایت می کند” در شماره سپتامبر مجله ی Food Science منتشر شد.

منبع:

http://www.dental-tribune.com/articles/news/americas/36841_intake_of_caffeine_may_trigger_sugar_cravings.html