Breaking News

مکانیسم بیماری کاندیدیازیس دهانی کشف شد

21 نوامبر 2017- یک تیم از محققان انگلیسی و آمریکایی یک توکسین پپتیدی که اخیرا کشف شده است را علت بروز عفونت کاندیدیازیس دهانی یا برفک دهانی(oral thrush) معرفی نمودند. این ماده که ” Candidalysin” نامیده می شود توسط قارچ Candida albicans  تولید می گردد، این سم پپتیدی با ایجاد سوراخی در سلول های پوشاننده ی دهان باعث بروز پاسخ ایمنی می گردد. قارچ Candida albicans عامل عفونتهای فرصت طلبانه در دهان و اندام تناسلی انسان است. محققان توضیح دادند که سلول های ایمنی helper پس از سوراخ شدن سد پوششی در دهان، به قارچهای بی ضرر نیز حمله می کنند و باعث ایجاد عفونتی دردناک می شوند.

دکتر Sarah L. Gaffen  از دانشکده ی پزشکی دانشگاه پیتزبورگ در آمریکا می گوید: به طرز شگفت آوری اطلاعات ما در مورد عملکرد ایمنی قارچی در دهان محدود است و تاکنون مشخص نشده است که چرا کاندیدا یک عفونت تهاجمی را در انسانهای سالم ایجاد نمی کند. برفک دهانی بیشتر در نوزادان و افراد سالمند و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف و مبتلا به بیماریهای خاص و کسانی که از داروهای خاصی استفاده می کنند، دیده می شود.
در این مطالعه، محققان ترکیبی از سلول های اپیتلیال دهان انسان و سلولهای اپیتلیال دهان موش هایی که با کاندیدا آلوده شده بودند، را در ظروف آزمایشگاهی کشت دادند. این کار برای نشان دادن اهمیت کاندیدالیزین(Candidalysin) انجام گردید. این توکسین در سال 2016 توسط پروفسور Julian Naglik  از کینگ کالج لندن در انگلستان کشف شده است. این سم اولین سم پپتیدی شناخته شده از همه ی انواع قارچهایی است که انسان را آلوده می کنند. دانشمندان می گویند شناخت نقش این پپتید، در مکانیسم عفونت قارچی دهان می تواند در نهایت منجر به درمان های بهتری برای این بیماری و سایر عفونت های قارچی شود. آنها اضافه کردند که علیرغم میلیون ها عفونت قارچی در سراسر جهان، هیچ واکسن ضد قارچی تاکنون عرضه نشده است.
Naglik می گوید: تحقیقات ما نشانه هایی حیاتی برای درک شبکه ی دفاعی بدن در محل سدهای بدن برای مقابله با ورود مهاجمین فراهم می کند، در نهایت این دانش می تواند به طراحی واکسن های ضد قارچ کمک کند.
گافن و ناگلیک، با دریافت کمک مالی بزرگی از طرف موسسات ملی بهداشتی، اعلام کردند که تحقیقات بیشتری در مورد نقش سیگنال کاندیدالیزین در ایمنی دهان در آینده نزدیک انجام خواهند داد.
کاندیدیازیس دهان یکی از رایج ترین عفونتهای قارچی دهان است. در حالی که با داروهای موضعی قابل درمان است، اما اغلب باعث دردی می شود که بیماران را در خوردن یا فرو بردن مواد غذایی دچار مشکل می کند. همچنین اعتقاد بر این است که این قارچ مسئول دیگر عفونت های قارچی جدی، به خصوص در نوزادان و دیگر بیماران مبتلا به ضعف سیستم ایمنی مانند بیماران  HIV / AIDS، استفاده کنندگان از دست دندان مصنوعی و افرادی است که از داروهای سرکوبگر ایمنی استفاده می کنند، از جمله شیمی درمانی و داروهایی که برای جلوگیری از رد پیوند اعضای بدن تجویز می شود.
این مقاله با عنوان ” سلولهای اپیتلیال دهانی، پاسخ های ایمنی ذاتی از طریق سلولهای T کمکی نوع 17  (پاسخ های TH17) به عامل ویرولانس کاندیدالیزین می دهند”، در 3 نوامبر در مجله ی Science Immunology منتشر شد.
منبع:

http://www.dental-tribune.com/articles/news/uk/37212_mechanism_behind_oral_candidiasis_discovered.html