Breaking News

فوبیای دندانپزشکی: مطالعه تأثیر مثبت هیپنوتیزم را تایید کرد

21 دسامبر 2017- روانشناسان و دندانپزشکان موفق به انجام مداخلات غیر دارویی در کاهش اختلال روانی در درمان دندانپزشکی شدند – ترسی که بسیاری از مردم با آن درگیر هستند.
در یک متاآنالیز جدید، دانشمندان آلمانی اثربخشی مداخلات غیر دارویی مختلف بر استرس روانی و اضطراب در مورد درمانهای دندانپزشکی را مورد بررسی قرار دادند. آنها با ارزیابی 29 مطالعه، نتیجه گیری کردند که ارائه ی اطلاعات دقیق به بیمار، موسیقی، آرام سازی و پرت نمودن حواس بیمار می تواند برای مقابله با ترس ملایم تا متوسط مفید باشد. از این میان هیپنوتیزم موثرترین ابزار است و می توان در عمل حتی بدون داشتن دانش تخصصی از این تکنیک استفاده کرد.
پذیرش بیمار در مطب یا کلینیک ممکن است دوستانه باشد، اتاق انتظار روشن باشد و جمعیت زیادی در محل نباشد؛ با این حال، هنگامی که بیمار صدای تجهیزات دندانی را می شنود یا روی صندلی دندانپزشکی می نشیند، ترس و اضطراب او آغاز می شود. برای حدود یک چهارم از بزرگسالان، رفتن به دندانپزشکی با استرس روانی و اضطراب همراه است – 4 درصد حتی از نوعی فوبیای شدید دندانی رنج می برند. درمان های غیر دارویی متعددی برای رفع این اضطراب استفاده می شود، که بیمار را قادر می سازد تا تجربه ای آرام و بدون استرس از مراقبتهای دندانی داشته باشد.
اثربخشی این مداخلات توسط روانشناسان و دندانپزشکان در بیمارستان دانشگاه Jena مورد بررسی قرار گرفت.برای این تحقیق، پژوهشگران ابتدا بیش از 3000 مطالعه ی انجام شده در این زمینه را طی دهه های گذشته مورد بررسی قرار دادند.از این جستجوی مقالات، آنها مطالعاتی را که با این موضوع بیشترین ارتباط را داشتند، انتخاب کردند.

 Sophia Burghardt در توصیف یکی از معیارهای کیفی این انتخاب، گفت: ما فقط مطالعاتی را که شرکت کنندگان به طور تصادفی در گروه مداخله و یا گروه کنترل قرار گرفته بودند، مورد بررسی قرار دادیم.

در پایان نامه دکترای او، که این مطالعه از آن اقتباس شده است، نتایج 29  مطالعۀ واجد شرایط که مجموعا 3000 نفر در آنها شرکت داشتند، ارزیابی شد. در این مطالعات اثرات اقداماتی مانند گوش دادن به موسیقی، تمرینات آرام سازی، پرت کردن حواس بیمار، هیپنوتیزم یا اطلاعات دقیق قبل و در طی درمان برای پر کردگی های بزرگتر، درمان کانال ریشه، کشیدن دندان مولر سوم و جراحی ایمپلنت بررسی شده بود.
دکتر Jenny Rosendahl ، روانشناس، که این متاآنالیز را هدایت کرد، گفت: این نتایج، اثربخشی روش های مذکور را در کاهش اضطراب بیماران تایید کرد، ما شگفت زده شدیم که تقریبا تمام مداخلات در کاهش بار روانی موثر بوده و اکثر بیماران کاهش اضطراب را گزارش کردند. با این حال، بهترین نتایج در استفاده از هیپنوتیزم یافت شد، این نتایج، یافته های تحقیق پیشین در مورد اثربخشی هیپنوتیزم در روش های جراحی را تایید کرد. او افزود: با این حال، اثر ضد درد مداخلات مذکور، قابل اثبات نیست. این احتمالا به این دلیل است که اکثر پروسیجرهای دندانپزشکی تحت بیحسی موضعی انجام می شود.

نویسندگان این مطالعه قصد دارند از این یافته ها برای تشویق متخصصین دندانپزشکی برای استفاده از اقدامات غیر دارویی برای بیماران مبتلا به فشار روحی و اضطراب علاوه بر درمان استاندارد استفاده کنند.

Rosendahl می گوید: نمایش تصاویر برای منحرف کردن حواس بیمار یا موسیقی می تواند اضطراب بیمار را کاهش دهد، هیپنوتیزم به راحتی می تواند با استفاده از یک ضبط صوت انجام شود، همانطور که در مطالعات این متاآنالیز ، دستورالعمل هیپنوتیزم از یک نوار اجرا شد.
این مطالعه تحت عنوان “مداخلات غیر فارماکولوژیک برای کاهش اختلال روانی در بیماران تحت پروسیجرهای دندانپزشکی: بررسی سیستماتیک و متاآنالیز”، در مجله ی Dentistry منتشر شد. محققان تاکید کردند که برای تقویت شواهد بدست آمده به انجام آزمایشاتی با کیفیت بالا نیاز دارند.

منبع:

Dental phobia: Study confirms positive effect of hypnosis