Breaking News

آب شیر برای دندان ها مناسب است، اما ممکن است میزان سرب خون را افزایش دهد

11 ژانویه 2018- طبق یک مطالعه ی جدید، احتمال پوسیدگی دندانها در کودکان و نوجوانان آمریکایی که آب آشامیدنی شیر را- که به طور معمول حاوی فلوراید است-، مصرف می کنند، کمتر است. با این حال، محققان تأیید کردند که احتمال افزایش غلظت سرب در خون کسانی که آب شیر مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که عمدتا آب بطری مصرف می کنند، بیشتر است.
به گفته ی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، اضافه کردن فلوراید به آب، در هفتاد سال گذشته شیوع پوسیدگی دندان را به طور قابل توجهی کاهش داده است، اما همچنان پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین بیماریها است.

 دکتر Anne Sanders  و Gary Slade ، از دپارتمان اکولوژی دندانپزشکی دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل، یک نمونه ملی از نزدیک به 16 هزار کودک و نوجوان که در سنین دو تا نوزده سالگی بودند و در نظرسنجی بهداشت ملی و تغذیه(NHANES)،  از سال 2005 تا 2014 شرکت داشتند را آنالیز کردند. بیش از 12،000 گزارش پزشکی شامل اطلاعات مربوط به غلظت سرب خون و حدود 5600 پرونده ی حاوی اطلاعات معاینات پوسیدگی دندان بررسی شد. نظرسنجی NHANES  معیار ارزیابی ایالات متحده برای نظارت بر غلظت سرب خون است و تنها منبع ملی برای اطلاعات بدست آمده از معاینات دندانپزشکی است.
پس از مصاحبه در منزل، شرکت کنندگان به یک مرکز معاینه سیار مراجعه کرده در آنجا نمونه خون آنها گرفته شد، یک مصاحبه کامل در مورد رژیم غذایی را انجام دادند و تحت معاینه دندانپزشکی قرار گرفتند. بنا به تعریف وجود حداقل سه میکروگرم سرب در هر دسی لیتر خون، بعنوان غلظت بالای سرب در خون در نظر گرفته می شود. “پوسیدگی دندان” به پوسیدگی یک یا چند سطح دندان اطلاق می شود که به وسیله دندانپزشک با استفاده از یک پروتکل استاندارد تشخیص داده شود.
بر اساس نتایج این مطالعه، احتمال پوسیدگی دندان در کودکان و نوجوانانی که از آب شیر استفاده نمی کردند(حدود 15 درصد افراد) بیشتر از کسانی بود که از آب آشامیدنی شیر استفاده می کردند. میزان شیوع بالای سرب خون در افرادی که از آب شیر استفاده می کردند به میزان قابل توجهی بالاتر از افرادی بود که از آب شیر استفاده نمی کردند.
به طور کلی، در نزدیک به 3 درصد از کودکان و نوجوانان غلظت سرب خون بالا بود و تقریبا 50 درصد آنها دچار پوسیدگی دندان بودند. یک پنجم کودکان و نوجوانان آمریکایی، در زیر سطح فقر فدرال هستند. یک چهارم از آمریکایی های آفریقایی تبار و یک سوم از آمریکایی های مکزیکی تبار، از آب آشامیدنی شیر استفاده نمی کنند. در حالیکه بیش از یک نفر از هر دوازده کودک غیرهیسپانیک سفید پوست، از آب شیر استفاده نمی کنند.
ساندرز توضیح داد: سطح بالای سرب خون فقط یک اقلیت کوچک از کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد، اما پیامدهای بهداشتی عمیق و دائمی دارد، از سوی دیگر، پوسیدگی دندان بر روی یکی از هر دو کودک تأثیر می گذارد و عواقب آن مانند دندان درد نیاز به درمان فوری دارد که پرهزینه است.
در تجزیه و تحلیل آماری این مطالعه، عوامل دیگری که می تواند بر رابطه ی بین عدم مصرف آب شیر و سطوح سرب خون و پوسیدگی دندان تاثیر گذارد، در نظر گرفته شد. محدودیت مطالعه ی اخیر این بود که وضعیت فلوراید آب شیری که توسط شرکت کنندگان مصرف می گردید، ناشناخته بود، بنابراین، ممکن است تاثیر مصرف آب آشامیدنی شیر در محافظت از دندانها در برابر پوسیدگی، از اثر واقعی محافظتی فلوراید، کمتر باشد.
دکتر Slade  گفت: مطالعه ی ما توجهات را به یک انتخاب مهم برای والدین جلب می کند: مصرف آب شیر و احتمال بیشتر برای افزایش سطح سرب خون یا اجتناب از مصرف آب شیر و افزایش احتمال پوسیدگی دندان ؟ افزودن فلوراید به آب جامعه ، صرف نظر از درآمد آنها و یا توانایی دریافت مراقبت های معمول دندان، به نفع همه ی افراد است. با این وجود، ما این مزایای عمومی را در معرض خطر قرار می دهیم، وقتی مردم دلیلی برای ناامنی مصرف آب می یابند. وظیفه ی مقامات رفع هر گونه ابهام در مورد آلودگی آب با فلزات سنگین و مسمومیت زایی مانند سرب است.

آگاهی عمومی از خطرات آب آلوده به سرب از سال 2014 افزایش یافت، زمانی که نگرانی ها بعد از اینکه منبع آب آشامیدنی Flint در میشیگان به رودخانه Flint River  تغییر یافت و آلودگی به سرب باعث بیماری تعداد زیادی از کودکان گردید. یک وضعیت اورژانس فدرال در این شهر اعلام شد و به ساکنان Flint دستور داده شد که فقط آب بطری یا فیلتر شده را برای نوشیدن، پخت و پز، تمیز کردن و حمام استفاده کنند.
این مطالعه با عنوان “غلظت سرب خون و پوسیدگی دندان کودکان آمریکایی که از آب شیر استفاده نمی کنند، پیش از چاپ، بصورت آنلاین در ماه نوامبر 2017 منتشر شد. این مقاله در مجله آمریکایی Preventive Medicine  در فوریه 2018 منتشر خواهد شد.

منبع:

Tap water good for teeth but may cause higher blood lead levels