Breaking News

سلامت دندانهای شیری یک عامل پیشگویی اولیه برای وضعیت دندان ها در بزرگسالی است

8 ژانویه 2018-  آیا بچه ها واقعا به دندان های شیری خود نیاز دارند؟ بسیاری از افراد معتقدند که دندانهای شیری چندان مهم نیستند، زیرا آنها معمولا تا سن 12 سالگی می افتند و دندان های اصلی جای آنها را می گیرند.
از نظر عملی و پزشکی، سلامت دندان های شیری یک پیش بینی کننده ی اولیه برای وضعیت دندان های بزرگسالی است. یک تیم تحقیقاتی از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه Case West تلاش کردند تا درک والدین و مراقبین را از اهمیت دندان های شیری بهبود دهند. یافته های این گروه در مقاله اخیر آنها در Contemporary Clinic Trials منتشر شد.
بر خلاف سایر مسائل پزشکی، پوسیدگی دندان ها و حفره ها با استفاده از استراتژی های خود مراقبتی کافی، قابل پیشگیری است. Suchitra Nelson، معاون دانشکده دندانپزشکی دانشگاه  Case West، که هدایت این پژوهش را بعهده داشت، گفت: عدم توجه والدین به اهمیت دندان های شیری با عواقب سلامت و پیامدهای ناخوشایندی برای فرزندان آنها از قبیل: مسواک زدن کمتر و کاهش احتمال مراجعه به دندانپزشکی برای اقدامات پیشگیرانه و افزایش میزان پوسیدگی دندان، همراه است.
چندین کار آزماییهای بالینی تصادفی در حال آزمایش مداخلات بهداشتی دهان و دندان، بمنظور تغییر نتایج سلامت دندانها هستند. علاوه بر این، محققان میزان درک والدین از پوسیدگی مزمن دندانها و حفره ها را هم در والدینی که دندانهای شیری را مهم می دانستند و هم آنهایی که به دندانهای شیری اهمیت نمی دانند، بررسی کردند.
یکی از رویکردهای مورد استفاده در خود مدیریتی بیماری های مزمن پزشکی، :مدل خود تنظیمی حس مشترک” است که یک چارچوب روانشناختی است که توصیف کننده ی میزان درک فرد از بیماری مزمن است که باعث تطبیق او با شرایط و برنامه ریزی برای اقدام عملی می شود.
به عبارت دیگر تغییر درک والدین برای درنظر گرفتن حفره ها و پوسیدگی دندان به عنوان یک بیماری مزمن، به جای یک بیماری علامت دار و حاد، برای بهبود نتایج دندانپزشکی مهم است.
مشکلات دندانی، کودکان خانواده هایی با درآمد پایین را بیشتر تحت تأثیر قرار می دهد. براساس این مقاله، حدود 450 میلیون دلار در سالهای 2010 تا 2011 به طور ملی برای مشکلات دندانپزشکی که قابل پیشگیری بوده اند، هزینه شده است.
این مقاله خاطر نشان می کند که مداخلات رفتاری بر اساس مدل خود تنظیمی حس مشترک (Common Sense Model behavioral intervention ) می تواند به مخاطبان گسترده تری – والدین، ارائه دهندگان مراقبت اولیه – ارائه شود و به تغییر درک آنها در مورد اهمیت دندان های شیری و به طور کلی بهبود سلامت دهان و دندان کودکان کمک کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2018-01-health-primary-teeth-early-predictor.html