Breaking News

موکوزیت، پری ایمپلنتیت و میزان بقا و موفقیت ایمپلنتهایی با پوشش اکسید در بیماران درمان شده برای پریودنتیت نتایج 3 تا 6 ساله در یک مطالعه ی گروهی

چکیده
هدف
هدف از این مطالعه گروهی(case-series study )، بررسی شیوع موکوزیت، پری ایمپلنتیت و میزان بقا و موفقیت در ایمپلنت هایی با پوشش اکسید در افراد مبتلا به پریودنتیت است.

مواد و روش ها

برای 24 بیمار مبتلا به پریودنتیت مزمن جرانالیزه (GCP) و 5 بیمار مبتلا به پریودنتیت تهاجمی جرانالیزه (GAP)، در مجموع 130 ایمپلنت دندانی کار گذاشته شد. این افراد قبل از کشیدن دندان های غیر قابل نگهداری و جایگذاری ایمپلنت، برای 2 تا 4 هفته مورد بررسی قرار گرفتند. معاینات اضافی در طی یک برنامه ی یادآوری 3 ماهه طی یک دوره ی پیگیری 3-6 ساله انجام شد. رادیوگرافی ها پس از قرار دادن ایمپلنتها و 1، 3 و 5 سال بعد انجام شد.

نتایج

نتایج نشان داد که میزان بقای ایمپلنت در افراد GCP برابر با  97.1٪ و برای افراد GAP برابر با  96.2٪ است. میزان موفقیت ایمپلنت برای افراد GCP برابر با 77.9 درصد و برای افراد GAP برابر با  38.5 درصد بود. در افراد مبتلا به GCP ، در 7/7 درصد موارد موکوزیت مشاهده شد و در 5/12 درصد از ایمپلنتها پری ایمپلنتیت گزارش گردید. برای افراد  GAP، در 28 درصد از ایمپلنت ها موکوزیت و در 32 درصد، پری ایمپلنتیت گزارش شد. عدم موفقیت ایمپلنت، موکوزیت و پری ایمپلنتیت در افراد GAP واضح تر بود. پری ایمپلنتیت برای ایمپلنتهای ناحیه ی ماگزیلا و ایمپلنتهایی بیشتر از 10 میلیمتر، شایع تر بود. پس از 5 سال، میانگین تحلیل استخوانی ناشی از پری ایمپلنتیت، در افراد GAP برابر با 2.89  میلیمتر و در گروه GCP برابر با  1.38میلیمتر بود.

نتیجه گیری

بیماران مبتلا به بیماریهای پریودنتال، که تحت درمان حمایتی پریودنتال قرار می گیرند، می توانند با ایمپلنت های دندانی با پوشش اکسیدی، درمان شده و باید به مدت 3 تا 6 سال به دقت پیگیری شوند. ایمپلنت هایی که در فک بالا و برای افراد مبتلا به پریودنتیت تهاجمی جرانالیزه (GAP)کار گذاشته می شوند، بیشتر مستعد موکوزیت و پری ایمپلنتیت هستند و بقا و میزان موفقیت آنها پایین تر است.

منبع:

https://journalimplantdent.springeropen.com/articles/10.1186/s40729-017-0110-6

برای مطالعه ی متن کامل این مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید.

Mucositis, peri-implantitis, and survival and success rates of oxide-coated implants in patients treated for periodontitis 3- to 6-year results of a case-series study