Breaking News

ارائه ی مراقبتهای شخصی بر اساس ارزیابی خطر، بمنظور کسب بهترین نتایج سلامت

هرگز به اندازه ی امروز، به بهداشت دهان و دندان بعنوان بخشی از سلامت عمومی توجه نشده است. پس از بیانیه ی یک جراح عمومی بنام دکتر David Satcher در سال 2000- “دهان منعکس کننده سلامت و رفاه عمومی فرد است”- مطالب بسیاری در مورد تاثیر بیماریهای دهان و دندان بر سلامت عمومی فرد از جمله بیماری قلبی عروقی، دیابت ، وزن کم در هنگام تولد و یا کارسینوما دهان، منتشر شده است. بسیار واضح است که مراقبت شخصی افراد از بهداشت دهان و دندان خود می تواند تاثیر زیادی بر سایر بخشهای بدن آنها بر جا گذارد.
امروزه بسیاری از آموزشهای دندانپزشکی بر ارزیابی خطر فردی، تفکر انتقادی و انجام مداخلات بر اساس میزان خطری که فرد را تهدید می کند، تمرکز دارند. این ارزیابی خطر ممکن است به تازگی وارد دانشکده های دندانپزشکی شده باشد، اما ارزیابی خطر و نتایج آن در پزشکی برای مدت زمان زیادی مورد استفاده قرار گرفته است. برای مثال در سال 1977  Goldman، Caldera،  Nussbaum و همکارانشان در نشریه ی پزشکی نیوانگلند، “شاخص چندفاکتوری خطر ابتلا به بیماری قلبی در جراحی هایی غیر از جراحیهای قلبی و عروقی” را منتشر کردند. این شاخص خطر قلبی برای تعیین خطر فرد برای عوارض قلبی پس از عمل جراحی، بر اساس چندین عامل خطر مانند نوع عمل جراحی، سن و بیماری های همراه ارائه شده بود. پس از آن، این شاخص تجدید نظر شد و در حال حاضر به عنوان شاخص بازبینی شده ی خطر قلبی(Revised Cardiac Risk Index) شناخته می شود.
ارزیابی خطر فرد برای بیماریهای پیشرونده می تواند به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در ایجاد برنامه های شخصی برای بیماران خود کمک کند. به عنوان مثال، فردی که خطر ابتلا به بیماری پریودنتال پیشرونده در او کم است، می تواند یک طرح بهداشت دهان و دندان شخصی کاملا متفاوتی از فردی با خطر بالا، داشته باشد.
این خطر براساس داده های جمع آوری شده از صحبت با بیمار، تاریخچه ی پزشکی قبلی، تاریخچه خانوادگی و روان شناختی، نتایج تشخیصی، معاینات جامع و به طور بالقوه ژنوم او محاسبه می شود. چنین روشی را می توان برای خطر پوسیدگی بکار گرفت و با برنامه ای شخصی که شامل فواصل زمانی و انواع درمان های پیشگیرانه مانند معاینه ی سه ماهه به جای شش ماهه و انواع مکمل های فلوراید و برنامه های کاربردی دیگر است، بیمار را تحت نظارت قرار داد.

پتانسیل روش ارزیابی خطر برای سرطان دهان

یکی از مهمترین ارزیابی های خطر که ممکن است بطور بالقوه در ارزیابی سلامت دهان و دندان نادیده گرفته شود، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان دهان است. طبق آخرین تخمین های انجمن سرطان آمریکا، در سال 2017 ، سرطان حفره ی دهان یا اوروفارنکس در تقریبا 50،000 نفر در این سال تشخیص داده می شود و حدود 9،700 نفر از این موارد به مرگ منجر می شوند. این بیشتر از یک مرگ در هر ساعت است. احتمال ابتلا به این نوع سرطان در مردان تقریبا دو برابر بیشتر از زنان است، اما در سیاه پوستان و سفید پوستان یکسان می باشد.
دکتر Aaron Yancoskie  ، استادیار دندانپزشکی و مدیر پاتولوژی دهان و فک و صورت در کالج دندان پزشکی Touro و مرکز پزشکی وستچستر، گفت: پیشرفتی در کاهش این تعداد وجود دارد، اما از طریق تشخیص زودهنگام، ارزیابی خطر و اصلاح رفتارها می توان شانس بقا را افزایش داد. این ارزیابی تاثیر فوق العاده مهمی در بهبود کیفیت زندگی و کاهش مرگ و میر دارد.

دکترYancoskie  گفت: سرطان دهان دلیل 5٪ از مرگ و میرهای ناشی از سرطان در ایالات متحده است، این یک فاجعه است که می توان از طریق ارزیابی مناسب خطر و اصلاح رفتار و همچنین شناسایی ضایعات اولیه توسط معاینه ی کامل بالینی و مداخله ی به موقع از آن جلوگیری نمود.

در مقاله ی منتشر شده در مجله ی Oral and Maxillofacial Surgery  ، در سال 2011 ، با عنوان “سرطان دهان: عوامل خطر و پاتوژنز مولکولی” ، دکتر Hari Ram و همکارانش خاطر نشان کردند که عوامل خطرات شیمیایی مصرف دخانیات و الکل کد گذاری شده اند، اما بسیاری خطرات دیگر همچون عوامل بیولوژیک، کمبودهای تغذیه ای و ویروس ها نیز در ایجاد سرطان دهان دخیل هستند.

سایر مسائل سیستماتیک
ما می دانیم که شناسایی خطرات و اصلاح رفتارها، نمی تواند به طور کامل خطرات را برطرف کند، این واقعیت بیش از هر زمان دیگری نشان می دهد که مراجعه ی منظم به ارائه کنندگان خدمات بهداشت دهان و دندان می تواند سلامت دهان و دندان و سلامت کلی فرد را بهبود بخشیده و بطور بالقوه نجات دهنده ی زندگی فرد باشد.

علاوه بر ارزیابی خطر سلامت دهان و دندان، بیماری پریودنتال و کارسینومای دهان، که با بررسی جامع سر و گردن و معاینات داخل دهانی انجام می شود، مسائل مربوط به سلامت عمومی نیز می تواند توسط دندانپزشکان یا بهداشت کاران دهان و دندان تشخیص داده شود و به پزشکان مراقبت های اولیه برای بررسی و غربالگری ارجاع داده شود. غربالگری برای مواردی مانند فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی، چاقی، دیابت و بیماری های ویروسی می تواند به ارتباط دندانپزشکان با سایر تخصصهای پزشکی منجر شود.
اصلی ترین مثال دیابت است. به گفته ی آکادمی داروهای خوراکی آمریکا، حدود 23 میلیون آمریکایی از دیابت رنج می برند، در حالی که انجمن دیابت آمریکا برآورد کرده است که 7.2 میلیون نفر دیگر نیز از ابتلای خود به این بیماری اطلاع ندارند. غربالگری بیمارانی که از ابتلای خود به دیابت بی اطلاعند، در مطبهای دندانپزشکی می تواند تاثیر قابل توجهی بر عوارض ناشی از این بیماری داشته باشد.
نشانه هایی که در دهان بیمار می تواند تشخیص داده شود، به همراه تاریخچه ی جامع پزشکی، خانوادگی و روانشناختی می تواند منجر به غربالگری مناسب در مطب دندانپزشکی شود و نتایج اولیه را برای ایجاد ارتباط مستقیم با پزشکان فراهم سازد. این روش نهایتا به نفع سلامت کلی و بهداشت دهان و دندان بیمار خواهد بود. همین روش می تواند برای غربالگری بیماران HIV، هپاتیت C و بیماری های قلبی عروقی، انجام شود، این فهرست می تواند با افزایش تست های غربالگری بهتر و کمتر تهاجمی، از جمله تجزیه و تحلیل بزاق، افزایش یابد.

کالج دندانپزشکی Touro ، اولین دانشکده دندانپزشکی در نیویورک است که در حدود 50 سال پیش افتتاح شد، برنامه درسی و بالینی این دانشکده با در نظر گرفتن ارزیابی خطر و نظارت بر مراقبت های اولیه، توسعه یافته است و بطور منظم به روز رسانی می شود. ارزیابی جامع بیماران شامل ارزیابی خطر پوسیدگی، بیماری پریودنتال، سرطان دهان، مصرف دخانیات و تغذیه خواهد بود و همچنین غربالگری مراقبت های اولیه در هنگام مشاهده ی علایم دیابت، فشار خون بالا، بیماری قلبی عروقی، اچ آی وی، هپاتیت و چاقی را شامل می شود. این ارزیابی ها و غربالگری ها منجر به توسعه ی مراقبت شخصی، ارتباط مستقیم بخشهای مختلف مراقبت های اولیه ی دندانپزشکی و پزشکی و متخصصین خواهد شد که در نهایت منجر به نتایج بهتر سلامت در جمعیت بیماران می شود.
اگر چه با بیانیه ی دکتر David Satcher ارتباط سلامت دهان با سلامت کلی فرد مورد توجه قرار گرفت اما امروزه شواهد بیشتری در مورد این ارتباط از تحقیقات فعلی بدست آمده است و مهمتر از آن این است که این موضوع بخشی از موضوعاتی است که در دانشکده های دندانپزشکی تدریس می شود.

نویسنده: دکتر Myers

منبع:

http://www.dentistrytoday.com/news/todays-dental-news/item/2764-offer-personalized-care-to-assess-risks-for-the-best-outcomes